Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en Squier Standard Telecaster dĂ€r jag upplever att den höga e-strĂ€ngen ligger för lĂ„ngt "ner". Jag halkar lĂ€tt av halsen nĂ€r jag spelar. Är detta nĂ„got som kan Ă„tgĂ€rdas? Jag har sökt pĂ„ nĂ€tet efter "justera sned gitarrhals" osv men fĂ„r endast upp förslag som inte löser mitt problem...

HjĂ€lp! 😉

Annons
Postat

Det kan bero pÄ att stallet eller halsen sitter fel i förhÄllande till varandra.

För halsen.

Du letar fram en ganska ny kortlek du kan avvara eller köper en i nÀrmaste 10 kr lÄda pÄ nÄn affÀr typ city gross.

Lossa strÀngarna sÄ bara höga och lÄga E har lite spÀnning kvar nog att inte sladdra. Lossa skruvarna till halsen lite sÄ att den gÄr att röra lite i sidled.

Stoppa spelkortet mellan vÀggen i halsfickan och basen för halsen som ett chim och "raka upp" halsmonteringen med hjÀlp av det.

Förmodligen ska det sitta mot höga E sidan men om halsfickan Àr för stor sÄ kan man fÄ testa med mindre bitar av kortet pÄ de stÀllen dÀr det behövs för att uppnÄ att halsen "tippar" Ät det hÄllet man vill. 

Men det borde rÀcka med en lÄng bit pÄ en sida.

NÀr du har en tajt sittande hals dÀr bÄda E strÀngarna sitter lika lÄngt in pÄ halsen sÄ markerar du pÄ kortet hur mycket som ska klippas bort sÄ det inte syns.

Dra Ät halsskruvarna samtidigt som du kollar att halsen fortfarande Àr rak. 

StÀm gitarren till normal A och lossa halsskruvarna pyttelite sÄ att strÀngtrycket gör att halsen trycks mot bakre delen av halsfickan för bÀsta sustain och dra Ät dom igen.

Spelkort Àr gjorda av papper i grunden och med skyddsfilmen pÄ dom sÄ blir dom stenhÄrda smala chims ganska nÀra slÀkt med riktigt trÀ.

Jag gör sÄ pÄ byggsatser dÀr hals och halsficka inte stÀmmer överens riktigt. Passningen ska vara sÄ att halsen sitter ganska tajt ÀndÄ.

RÀcker inte det sÄ Äker man kanske pÄ att flytta stallet i sidled men som regel rÀcker det att fixa till halsinfÀstningen.

Ge dig inte pÄ banden innan ovanstÄende Àr gjort.

Lycka till

Postat

NÀr man slipar bandÀndarna kan man göra vinkeln för flack det Àr sant, dÄ har den varit med om en ombandning av nÄn som inte riktigt visste om sÄnt.

GreppbrÀdans vÀlvning brukar nog generellt vara sÄ liten att det inte pÄverkar.

Men jag glömde spridningen av strÀngarna och dÄ Àr det nog i första hand sadeln man fÄr titta pÄ om inte stallet Àr bytt förstÄs. Det kan ju ocksÄ vara sÄ att bÄda har bytts ut.

Det inte bara kan gÄ jag har justerat guror sjÀlv pÄ det sÀttet. Man kan ha tur som med min eltolva dÀr det bara var att lossa skruvarna lite och rÀtta till den sÄ var det klart. SÄ dÀr slapp jag att chimma upp det.

Det jag menar Àr att man testar det lindrigaste först och tar det vidare dÀrifrÄn vid behov och dÄ kanske hos nÄn gitarrtekniker. 

Postat

Hej alla!

Stort tack för alla svar. Jag gick ner med gitarren till min lokala musikaffÀr och bad killen dÀr kolla pÄ den. Halsen var rak och inget sÄg fel ut enligt honom, men nÀr han spelade pÄ den sÄ höll han med om att nÄgot var konstigt. Jag köpte gitarren dÀr i vÄras (1/4 nÀrmare bestÀmt). Jag pÄtalade att jag inte var nöjd med instrumentet sÄ jag fick helt sonika en ny (av nyare modell dÀrtill)! Oerhört generöst av affÀren.

SĂ„ problemet Ă€r löst utan att ha lösts, sĂ„ att sĂ€ga. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.