karhart Postat 13 november 2019 Postat 13 november 2019 Hej!  Jag har en Squier Standard Telecaster dĂ€r jag upplever att den höga e-strĂ€ngen ligger för lĂ„ngt "ner". Jag halkar lĂ€tt av halsen nĂ€r jag spelar. Ăr detta nĂ„got som kan Ă„tgĂ€rdas? Jag har sökt pĂ„ nĂ€tet efter "justera sned gitarrhals" osv men fĂ„r endast upp förslag som inte löser mitt problem...  HjĂ€lp! đ
GĂ€st Postat 13 november 2019 Postat 13 november 2019 Det kan bero pĂ„ att stallet eller halsen sitter fel i förhĂ„llande till varandra. För halsen. Du letar fram en ganska ny kortlek du kan avvara eller köper en i nĂ€rmaste 10 kr lĂ„da pĂ„ nĂ„n affĂ€r typ city gross. Lossa strĂ€ngarna sĂ„ bara höga och lĂ„ga E har lite spĂ€nning kvar nog att inte sladdra. Lossa skruvarna till halsen lite sĂ„ att den gĂ„r att röra lite i sidled. Stoppa spelkortet mellan vĂ€ggen i halsfickan och basen för halsen som ett chim och "raka upp" halsmonteringen med hjĂ€lp av det. Förmodligen ska det sitta mot höga E sidan men om halsfickan Ă€r för stor sĂ„ kan man fĂ„ testa med mindre bitar av kortet pĂ„ de stĂ€llen dĂ€r det behövs för att uppnĂ„ att halsen "tippar" Ă„t det hĂ„llet man vill. Men det borde rĂ€cka med en lĂ„ng bit pĂ„ en sida. NĂ€r du har en tajt sittande hals dĂ€r bĂ„da E strĂ€ngarna sitter lika lĂ„ngt in pĂ„ halsen sĂ„ markerar du pĂ„ kortet hur mycket som ska klippas bort sĂ„ det inte syns. Dra Ă„t halsskruvarna samtidigt som du kollar att halsen fortfarande Ă€r rak. StĂ€m gitarren till normal A och lossa halsskruvarna pyttelite sĂ„ att strĂ€ngtrycket gör att halsen trycks mot bakre delen av halsfickan för bĂ€sta sustain och dra Ă„t dom igen. Spelkort Ă€r gjorda av papper i grunden och med skyddsfilmen pĂ„ dom sĂ„ blir dom stenhĂ„rda smala chims ganska nĂ€ra slĂ€kt med riktigt trĂ€. Jag gör sĂ„ pĂ„ byggsatser dĂ€r hals och halsficka inte stĂ€mmer överens riktigt. Passningen ska vara sĂ„ att halsen sitter ganska tajt Ă€ndĂ„. RĂ€cker inte det sĂ„ Ă„ker man kanske pĂ„ att flytta stallet i sidled men som regel rĂ€cker det att fixa till halsinfĂ€stningen. Ge dig inte pĂ„ banden innan ovanstĂ„ende Ă€r gjort. Lycka till Â
GĂ€st Postat 13 november 2019 Postat 13 november 2019 NĂ€r man slipar bandĂ€ndarna kan man göra vinkeln för flack det Ă€r sant, dĂ„ har den varit med om en ombandning av nĂ„n som inte riktigt visste om sĂ„nt. GreppbrĂ€dans vĂ€lvning brukar nog generellt vara sĂ„ liten att det inte pĂ„verkar. Men jag glömde spridningen av strĂ€ngarna och dĂ„ Ă€r det nog i första hand sadeln man fĂ„r titta pĂ„ om inte stallet Ă€r bytt förstĂ„s. Det kan ju ocksĂ„ vara sĂ„ att bĂ„da har bytts ut. Det inte bara kan gĂ„ jag har justerat guror sjĂ€lv pĂ„ det sĂ€ttet. Man kan ha tur som med min eltolva dĂ€r det bara var att lossa skruvarna lite och rĂ€tta till den sĂ„ var det klart. SÄ dĂ€r slapp jag att chimma upp det. Det jag menar Ă€r att man testar det lindrigaste först och tar det vidare dĂ€rifrĂ„n vid behov och dĂ„ kanske hos nĂ„n gitarrtekniker.Â
karhart Postat 14 november 2019 TrĂ„dstartare Postat 14 november 2019 Hej alla! Stort tack för alla svar. Jag gick ner med gitarren till min lokala musikaffĂ€r och bad killen dĂ€r kolla pĂ„ den. Halsen var rak och inget sĂ„g fel ut enligt honom, men nĂ€r han spelade pĂ„ den sĂ„ höll han med om att nĂ„got var konstigt. Jag köpte gitarren dĂ€r i vĂ„ras (1/4 nĂ€rmare bestĂ€mt). Jag pĂ„talade att jag inte var nöjd med instrumentet sĂ„ jag fick helt sonika en ny (av nyare modell dĂ€rtill)! Oerhört generöst av affĂ€ren.  SĂ„ problemet Ă€r löst utan att ha lösts, sĂ„ att sĂ€ga. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.