Jump to content
Annons

Sned hals Squier telecaster


karhart

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har en Squier Standard Telecaster där jag upplever att den höga e-strängen ligger för långt "ner". Jag halkar lätt av halsen när jag spelar. Är detta något som kan åtgärdas? Jag har sökt på nätet efter "justera sned gitarrhals" osv men får endast upp förslag som inte löser mitt problem...

 

Hjälp! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan bero på att stallet eller halsen sitter fel i förhållande till varandra.

För halsen.

Du letar fram en ganska ny kortlek du kan avvara eller köper en i närmaste 10 kr låda på nån affär typ city gross.

Lossa strängarna så bara höga och låga E har lite spänning kvar nog att inte sladdra. Lossa skruvarna till halsen lite så att den går att röra lite i sidled.

Stoppa spelkortet mellan väggen i halsfickan och basen för halsen som ett chim och "raka upp" halsmonteringen med hjälp av det.

Förmodligen ska det sitta mot höga E sidan men om halsfickan är för stor så kan man få testa med mindre bitar av kortet på de ställen där det behövs för att uppnå att halsen "tippar" åt det hållet man vill. 

Men det borde räcka med en lång bit på en sida.

När du har en tajt sittande hals där båda E strängarna sitter lika långt in på halsen så markerar du på kortet hur mycket som ska klippas bort så det inte syns.

Dra åt halsskruvarna samtidigt som du kollar att halsen fortfarande är rak. 

Stäm gitarren till normal A och lossa halsskruvarna pyttelite så att strängtrycket gör att halsen trycks mot bakre delen av halsfickan för bästa sustain och dra åt dom igen.

Spelkort är gjorda av papper i grunden och med skyddsfilmen på dom så blir dom stenhårda smala chims ganska nära släkt med riktigt trä.

Jag gör så på byggsatser där hals och halsficka inte stämmer överens riktigt. Passningen ska vara så att halsen sitter ganska tajt ändå.

Räcker inte det så åker man kanske på att flytta stallet i sidled men som regel räcker det att fixa till halsinfästningen.

Ge dig inte på banden innan ovanstående är gjort.

Lycka till

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När man slipar bandändarna kan man göra vinkeln för flack det är sant, då har den varit med om en ombandning av nån som inte riktigt visste om sånt.

Greppbrädans välvning brukar nog generellt vara så liten att det inte påverkar.

Men jag glömde spridningen av strängarna och då är det nog i första hand sadeln man får titta på om inte stallet är bytt förstås. Det kan ju också vara så att båda har bytts ut.

Det inte bara kan gå jag har justerat guror själv på det sättet. Man kan ha tur som med min eltolva där det bara var att lossa skruvarna lite och rätta till den så var det klart. Så där slapp jag att chimma upp det.

Det jag menar är att man testar det lindrigaste först och tar det vidare därifrån vid behov och då kanske hos nån gitarrtekniker. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!

Stort tack för alla svar. Jag gick ner med gitarren till min lokala musikaffär och bad killen där kolla på den. Halsen var rak och inget såg fel ut enligt honom, men när han spelade på den så höll han med om att något var konstigt. Jag köpte gitarren där i våras (1/4 närmare bestämt). Jag påtalade att jag inte var nöjd med instrumentet så jag fick helt sonika en ny (av nyare modell därtill)! Oerhört generöst av affären.

 

Så problemet är löst utan att ha lösts, så att säga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...