Jump to content
Annons

Helt ny inriktning...


Jizzen

Recommended Posts

Min dator vägrade att starta upp för ett tag sedan så mitt musikskapande hamnade på is kan man säga. Nu har jag fått datorn fixad men var tvungen att ägna mig åt det tidsödande arbetet att installera alla mina program igen. Drygt, men nu är det mer eller mindre gjort i alla fall.. 🙂

Med en ren och fräsch dator blir det nu en nystart i musikskapandet. Jag lämnar Cakewalk by Bandlab bakom mig och tar tag i att sätta mig in i Studio One Pro 4 istället. Ny dynamisk mick (SE Electronics V7) är införskaffad och Omnisphere 2.6 dyker förhoppningsvis upp här i morgon. Nu blir det också till att börja skapa en helt annan typ av musik än tidigare - mer åt synth-/disco hållet tänkte jag. Jag gillar att lyssna på den typen av musik, men har aldrig själv försökt skriva något låt som snuddar vid den genren. Här är mitt första lilla försök i alla fall.

Märkte nu att jag har råkat sjunga "trappted" (det låter så åtminstone) på första textraden. Men det här är bara ett utkast, så både texten och sångpålägget kommer att göras om så småningom.. 🙂

Den tillfälliga texten:

You have been trapped

in your soul for so long

Walked countless miles

with an inner voice

 

You have no answers,

just wonder why

life took a turn

and you ended up here

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inget autotune, men några effekter och Melodyne. Det är nog inte pitchkorrigeringen som gör sången otydlig, utan förmodligen effekterna skulle jag tro. Ingen refräng finns med då det du hörde bara var intro och verser. Någon slags refräng kommer dock senare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Så...då är jag tillbaka efter att ha varit upptagen med lite andra saker här under kvällen. Jag kan säga att det du upplever som "pitcheffekter" inte är några pitcheffekter från Melodyne (som jag misstänkte), för de konstigheter som finns i sångljudet ligger kvar även då jag har nollställt Melodyne. Konstigheterna finns även kvar om jag stänger av effekterna. Alltså...det är ursprungsinspelningen av sången som det blivit något galet med helt enkelt. Ordet "answers" speciellt låter jättemärkligt när jag lyssnar på det. Får försöka komma underfund med hur det kan ha blivit så... 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar den redan, be är bara att fortsätta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! 🙂

Gjorde om sångpålägget som jag nu tycker låter något tydligare i alla fall!

Lyrics:

 

You have been trapped

in your soul for so long

Walked countless miles

with an inner voice

 

You have no answers,

just wonder why

life took a turn

and you ended up here

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Låter som en bra början....., om du inte redan lyssnar på Ashbury heights så kan jag rekommendera dom som inspiration...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för inspirationen - ska lyssna på den strax! 👍 🙂

Nu är uppbyggnaden till refrängen och även refrängen i princip klar. Låten verkar ha fått titeln "No paradise"...

 

Lyrics: 

You have been trapped

in your soul for so long

Walked countless miles

with an inner voice

 

You have no answers,

just wonder why

life took a turn

and you ended up here

 

So take control

and try let go

the hopelessness you have

within you

 

No paradise

it´s no paradise

No paradise

it´s no paradise

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, mixamannen said:

Fint, men jag tycker versen och bryggan är starkare än refrängen....sorry men jag är brutalt ärlig när det gäller musik. 😄

Den stannar liksom upp när reffen kommer. Jag skulle testa att köra på längre vokaler och en annan rytm på orden på reffen. 

Tack för input, men jag tycker faktiskt tvärtom! 😀 Bryggan är jag rätt nöjd med, men sedan ville jag ha en ganska enkel refräng. Uppskattar din ärlighet mycket dock! 👍 Min tanke är att smycka refrängen något mer för att få mer energi där. 

Nu ska jag strax iväg och hämta ut mitt beställda Omnisphere 2.6 från mitt utlämningsställe. I denna låt har jag bara använt Studio Ones egna medföljande ljud, så kanske blir det att krydda lite med Omnisphere i låten så småningom. Får se hur det blir...

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog till mig av kritiken vad gäller refrängen och gjorde om den något. Eventuellt ska jag fila lite till på den så att den blir några takter till. Återstår att se... 

Lyrics: 

You have been trapped

in your soul for so long

Walked countless miles

with an inner voice

 

You have no answers,

just wonder why

life took a turn

and you ended up here

 

So take control

and try let go

the hopelessness you have

within you

 

No paradise

you live in a world of lies

No paradise

I can see the fear in your eyes

No paradise...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte gjort så mycket med låten idag, men en nödvändig sak var att öka tempot i låten...så det är gjort. Sedan har jag lagt till en liten kör samt bara lite volym automation innan refrängen.

Lyrics: 

You have been trapped

in your soul for so long

Walked countless miles

with an inner voice

 

You have no answers,

just wonder why

life took a turn

and you ended up here

 

So take control

and try let go

the hopelessness you have

within you

 

No paradise

you live in a world of lies

No paradise

I can see the fear in your eyes

No paradise...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ju säga att det känns väldigt bra att äntligen ha bestämt sig för en ny inriktning på sitt musikskapande (mot typ italo-/eurodisco-hållet) istället för att som tidigare skriva låtar som sticker iväg åt alla möjliga håll och kanter. I alla fall känner jag att man nu får en annan möjlighet att gräva sig djupare ner i en viss genre..både genom att lyssna mer intensivt på den typen av musik och att teoretiskt insupa mer kunskap rent allmänt om musikstilen och dess storhetstid där på 80-talet. På köpet lär man också upptäcka "nya" artister så att det inte bara blir att man lyssnar på typ Modern Talking, Alphaville, Sandra etc.

Känns oerhört kul och inspirerande att få lägga all musikaliskt fokus och kreativitet på denna genre framöver 😃

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det några dagar sedan jag höll på med min lilla låt, men det har ju blivit en vers till i alla fall sedan senast. Ikväll har jag bara lekt lite med EQ på min sång, justerat volym på vissa kanaler samt försökt få till en mer levande låt genom att minska kvantiseringen jag tidigare gjort på några av instrumenten. Tycker faktiskt att det blev mindre statiskt nu.

 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra på G här men melodin behöver flyta lite mera på beatet och inte triggas av från det eller hur man ska uttrycka sig. Den ska nog också vara lite mera varierad och mera berättande i tonfallet så att den ändras beroende på vad texten säger just då. I den första versen saknar man lite vad den inre rösten har sagt.

Bara några synpunkter som jag tror kan hjälpa till så det är ingen kritik. Ett bra sätt att få koll på engelska texter är att visa dom för en engelskspråkig.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

 

Känns att allt e nästan färdig. Struktur e bra.

Och allt ovanstående, även jag håller med.

 

0. Man kan ha låttext på engelska men allt behöver inte vara just så.  Om synthpop - i Sverige det finns sådant duo som Ratata 🙂 och mycket annat som var bra i 1986-1987, typ Magnus Uggla.  synthpop behöver inte just alltid låttext. Man kan tänka på vocoder också.

1. Lägg till pad/stråkarna även för verse. 

2. Till chorus - det samma pad som du har i bakgrunden -- lägg ett lager till med polysynth ljud men med staccato!

 3. lägg till hihat med 1/16 noter, det lägger till det något att det händer mera. 

4. bas ljud: kan vara skärpare, ngn polysynth dubbelsaw wave. 

5. bas noter: modifiera den till 1/8 takter. (det finns hur många exempel som helst, som i Fancy eller Scotch, Pseudo Echo, Den Harrow, Digital Emotion etc.), 

 

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, pop53 said:

Bra på G här men melodin behöver flyta lite mera på beatet och inte triggas av från det eller hur man ska uttrycka sig. Den ska nog också vara lite mera varierad och mera berättande i tonfallet så att den ändras beroende på vad texten säger just då. I den första versen saknar man lite vad den inre rösten har sagt.

Bara några synpunkter som jag tror kan hjälpa till så det är ingen kritik. Ett bra sätt att få koll på engelska texter är att visa dom för en engelskspråkig.

Tack för konstruktiv kritik! 👍🌞 Jag är kanske inte helt med på vad du menar med att melodin behöver flyta mer på beatet, men förmodar att du menar att jag i verserna bör börja sjunga på första taktslaget istället för strax efter?!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, SyncEmotions said:

 

Känns att allt e nästan färdig. Struktur e bra.

Och allt ovanstående, även jag håller med.

 

0. Man kan ha låttext på engelska men allt behöver inte vara just så.  Om synthpop - i Sverige det finns sådant duo som Ratata 🙂 och mycket annat som var bra i 1986-1987, typ Magnus Uggla.  synthpop behöver inte just alltid låttext. Man kan tänka på vocoder också.

1. Lägg till pad/stråkarna även för verse. 

2. Till chorus - det samma pad som du har i bakgrunden -- lägg ett lager till med polysynth ljud men med staccato!

 3. lägg till hihat med 1/16 noter, det lägger till det något att det händer mera. 

4. bas ljud: kan vara skärpare, ngn polysynth dubbelsaw wave. 

5. bas noter: modifiera den till 1/8 takter. (det finns hur många exempel som helst, som i Fancy eller Scotch, Pseudo Echo, Den Harrow, Digital Emotion etc.), 

 

Uppskattar din konstruktiva kritik - tack! 👍😊

Lite svar på din kritik:

0. Att skriva svenska texter hade nog på ett sätt varit mycket enklare. I alla fall ur den aspekten att jag behärskar svenska språket mycket bättre än det engelska, så det skulle vara enklare att hitta nyanserna då. Samtidigt känns det för mig ändå naturligare att sjunga på engelska. Kanske för att jag i princip alltid gör det med mina egna låtar (en vanesak helt enkelt). Men det kan kanske också vara för (detta insåg jag alldeles precis nu) att om jag nu skulle sjunga på svenska så skulle jag sjunga på en dialekt som inte är min egen. Min taldialekt är skånska, men skulle jag sjunga så skulle jag plocka bort de tydliga skånska R:en. Visserligen är det något som sker automatiskt när jag börjar att sjunga, men på något sätt känns det inte äkta då. Sjunger jag på engelska så blir i alla fall uttalet samma som om jag skulle prata engelska så att säga.

1. Pad/stråkar i versen. Ja, kanske.. 🙂 Jag har medvetet inte pad/stråkar med nu eftersom jag ville bygga upp låten och låta de komma in senare..till refrängen. Möjligtvis skulle man kunna låta stråkar/pads komma in i andra versen. Ska se över detta!

2. Även detta ska jag ta en kik på.. 🌞

3. HiHat 1/16 är något som jag redan har tänkt på lägga till så småningom - troligtvis med start från första refrängen eller andra versen.

4. Ska experimentera med lite skarpare/vassare bassljud! 👍

5. Modifiera bastakten har jag faktiskt själv tänkt på. Är dock inte helt klar ännu med hur jag vill göra så därför har det heller inte hänt så mycket med den biten. Men jag tänker mig lite mer variation i basgången, ändra den något för olika låtdelar samt som du skriver också spela den i 1/8. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Jizzen said:

Tack för konstruktiv kritik! 👍🌞 Jag är kanske inte helt med på vad du menar med att melodin behöver flyta mer på beatet, men förmodar att du menar att jag i verserna bör börja sjunga på första taktslaget istället för strax efter?!

Nja det kan komma på upptakt också så det är lite svårt att förklara men kort sagt en melodi lever sitt eget liv och har inga konkreta statiska triggerpoints utifrån taktslagen. Musiken är bakgrunden melodin är allt i alla gengre (tycker jag).

Men kör på jag bara förvirrar det hela för dig tror jag 😄😄

Ett läge kan ju vara att ge text och musik utan sång pålagd till en sångare och se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, pop53 said:

Nja det kan komma på upptakt också så det är lite svårt att förklara men kort sagt en melodi lever sitt eget liv och har inga konkreta statiska triggerpoints utifrån taktslagen. Musiken är bakgrunden melodin är allt i alla gengre (tycker jag).

Men kör på jag bara förvirrar det hela för dig tror jag 😄😄

Ett läge kan ju vara att ge text och musik utan sång pålagd till en sångare och se vad som händer.

Ok, lite förvirrad blev jag allt...men lovar ta till mig ditt tips. När jag väl har förstått det alltså! 👍😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har idag jobbat/lekt lite med att försöka få till mer balans och tydlighet i mixen. Ett par effekter på sången har plockats bort medan en annan typ av EQ har lagts till. Volymjustering på i princip alla kanaler har också gjorts. Nu känner jag dock att det snart är dags att släppa finliret med låten och istället jobba vidare med stora penseldrag ett tag... ☺️ 

 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Mer energi tillfört i låten genom att pumpa på med basen lite snabbare. Den börjar som vanligt i låten, men vid första bryggan övergår basen till att spela fjärdedelar för att i refrängen pumpa på med åttondelar. När andra versen tar vid går basen tillbaka till fjärdedelar. Blev mer energi i låten, tycker jag...och något som saknades tidigare!

 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bytt ut basen mot en med något mer "bett" i samt också lagt till en Dynamic Noise Hat från Omnisphere. Nu tycker jag det börjar bli en helhet som närmar sig min vision som jag har haft i huvudet... 😊

Lyrics:

You have been trapped
in your soul for so long
walked countless miles
with an inner voice

You have no answers,
just wonder why
life took a turn
and you ended up here

So take control
and try let go
the hopelessness you have
within you

No paradise
you live in a world of lies
No paradise
I can see the fear in your eyes
No paradise

Every morning
you look down the street
sees busy people
quickly passing by

Slowly but surely
you begin to extend
to all the sounds
and smells of the fall

So take control
and try let go
the hopelessness you have
within you

No paradise
you live in a world of lies
No paradise
I can see the fear in your eyes
No paradise...

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

det blev bättre än tidigare version,

någon idee -- lägg till outro (någonting, kan vara intro med fadeout arpeggio) och klar. Annars det blir överproducerad.

Men,  den bas klipper (eller vad gjorde du?). 

 

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

för att vara första sådant försök i sådant stil då din låt kom ut bättre än mina försök i 2008 ... 😉

 http://mt.ee/hyperspace/remixes/01-syncemotions-shine4u-remix.mp3

när jag försökte omvandla någon girlierock låt till 80s stil. jag fick inte vocal stems utan autotune, så det e helt okänd om dessa tjejer ens kan sjunga. 

en annan remix försök gjorde jag också i indabamusic vid 2012. 80s stil. Tyvärr kunde man inte tävla i sådant plats där alla andra remix var DnB och sådana. 

http://mt.ee/hyperspace/remixes/03SyncEmotions-Remix-Neverbefore.mp3

 

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...