Jump to content
Annons

Mac Apple iBook G4 1.2GHz och Logic Express

Nils-Bill

Recommended Posts

Hur långt kommer man på en Apple iBook G4 1.2GHz 768 RAM och Logic Express? Kör bärbart PC och Pro Tools/Cubase SX 2 nu och är trött på att det hela tiden krånglar och är ostabilt. Kör mest audio-spår utan jättemycket effekter, men det blir en del midispår med trummor och någon mjukvarusynth...

Någon som har lust att dela med sig av erfarenheter att spela in på iBook?

Annons

Jag har samma konfiguration fast bara 1GHz.

Det funkar - men kommer så klart inte i närheten av vad man får ut med en stationär G5:a.

Det största problemet är RAM-minnet. Vill du köra många stora mjukvarupluggar (som jag gillar att göra) så slukas RAM-snabbare än snabbt och det kan bli lite segt.

Jag ångrar dessutom att jag inte smackade i med största HD'n. 40GB räcker inte långt när man jobbar med hårddiskinspelning och 3 gigabytes-instrument.

Logic Express har dock en freeze-funktion som du känner till. Den hjälper väldigt mycket då den tillfälligt konverterar kanalerna till audiospår och datorn slipper räkna ut allt live.

Man kommer dock inte undan att alla instrument ligger inlagrade i RAM-minnet ändå.

Du kan komma ganska långt på den nämnda konfigurationen trots allt.

Mitt första test (notera test, inget högre musikaliskt värde) med bara virtuella instrument gjord i Logic Express på min iBook:

http://chopin.gotdns.org/pianofx.mp3

Tackar för svaret. Ska kolla in ditt exempel. Har hittils kört med Pro Tools och Cubase och Pro Tools LE rekomenderar att man spelar in på en extern hårddisk, men det är inte nödvändigt i Logic?

Nej det är inte nödvändigt. Kan inte se hur det ska vara bättre prestandamässigt.

Guest Jee

Jo, det är smartare att spela in all audio på en extern HD. Rekommenderas gällande både audio och video-inspelning. Speciellt om du har en Ibook. Ibooken snurrar nämligen bara i 5200 varv medans en extern Firefire HD snurrar betydligt snabbare. Detta innebär bättre prestanda och färre problem.

Som sagt, rekommenderas starkt. 🙂

Edited by Jee

Har själv följande:

Datormodell: PowerBook G4 15 tum

Typ av CPU: PowerPC G4 (3.3)

CPU-antal: 1

CPU-hastighet: 1 GHz

L2-cache (per CPU): 256 K

L3-cache (per CPU): 1 MB

Minne: 1 GB

Busshastighet: 133 MHz

Boot ROM-version: 4.5.3f2

Till denna kör jag en M-box sen tre år tillbaka. Sitter nu på PTLE6.7. Till detta har jag en 250 GB Lacie Firewire-disk.

Jag har inte haft några som helst stabilitets- eller andra problem med detta. Spelar nästan uteslutande in audiospår, upp till 32 st utan problem. Har dock inte mixat och misstänker att det kan bli lite jobbigt då. Brukar mixa i stationär dator i ett kontrollrum på den skola jag arbetar. Jag har skrivit om detta i andra trådar men ändå: För tre år sedan när jag skulle köpa in ny utrustning till ljudinstitutionen, gjorde jag en rundringning i ljudbranschen. Jag pratade med folk på SR, ljudstudios (proffs-, budget-, demostudios), radiostationer, multimediaföretag. Två av de saker ALLA höll med om var: Ljud skall ALLTID sparas på separat hårddisk annars sitter man på en tickande bomb. Denna disk skall ha firewireanslutning.

Tre år senare har mycket hänt, bl a USB II och ännu snabbare Firewire. De jag pratat med förordar Firewire eller Firewire II framför USBII, Olsberg har också skrivit detta i tidningen för ett par nummer sedan. Att spara ljudet på separat disk står fortfarande fast.

Hjälper detta Dig?