Jump to content
Annons

Råd vid köp av begagnat piano?


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Undrar om någon har lite tips vad gäller att välja piano. Ska renovera hemma och mitt nuvarande piano (Östlind & Almquist) som är av lite äldre snitt får av utrymmes- och rent estiska skäl inte plats i den nya möbleringen. Jag har skänkt bort det till några vänner som kommer och hämtar det imorgon. Jag vet inget om pianot men det är 130cm högt, träslaget känns hårt och det har en hård glansig lack. Lite i stil med  http://www.pianocenter.se/images/Före o efter/Large/003.JPG

Jag ska försöka leta efter ett nytt piano som också bortskänkes eller kostar tämligen lite. Det nya ska helst vara vitt och måste vara högst 110cm då det ska stå framför ett fönster.  I stil med  https://halmenmusik.se/content/images/thumbs/0004119_yamaha-b1-polerad-vit_550.jpeg 

Jag har tidigare ägt ett sådant "modernt" piano av märket Fazer och tycker det hade en lite hårdare klang än ett äldre större piano.

Om jag ska hitta ett piano gratis eller väldigt billigt kan jag förstås inte ha så höga krav men undrar om det är något speciellt man ska kolla efter? Går pianon i allmänhet att få ordning på vad gäller stämning och mekanik eller finns det risk att man skaffar något som bara blir en ospelbar möbel? Kan man bara genom att titta på ett piano gissa sig till lite hur det låter eller är det stor skillnad klangmässigt mellan olika pianon som ser lika ut så att säga?

Jag spelar inte särskilt mycket på det men vill ändå att det ska finnas ett piano i hemmet 🙂

Tack!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tips numro 1: Placera aldrig ett piano vid ett fönster eller värmeelement eftersom trä är ett levande material så ska ett piano placeras där det är minst temperaturväxlingar.

Tips numro 2: När du tittar efter ett piano, se om det finns sprickor i träet. Det kan vara tecken på att pianot har varit utsatt för just temperaturväxlingar och det gör att stämningen och mekaniken blir sämre. 

Tips numro 3: Provspela. 

 

Lycka till! 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, Neosus säger:

Tips numro 1: Placera aldrig ett piano vid ett fönster eller värmeelement eftersom trä är ett levande material så ska ett piano placeras där det är minst temperaturväxlingar.

Tips numro 2: När du tittar efter ett piano, se om det finns sprickor i träet. Det kan vara tecken på att pianot har varit utsatt för just temperaturväxlingar och det gör att stämningen och mekaniken blir sämre. 

Tips numro 3: Provspela. 

 

Lycka till! 🙂

 

Tack Neosus!

Det där med att undvika placering vid fönstret låter logiskt....tyvärr är det nog oundvikligt men då är jag iaf beredd på att det kan bli problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...