Jump to content
Annons

MinnesanvÀndning i XP


Reggaekungen (oregistrerad)

Recommended Posts

Reggaekungen (oregistrerad)

Hej alla glada 😉

nÄgon som vet hur man stÀller in minnes hanteringen i xp ?

man ska kunna Àndra vÀxlings filens storlek eller?

😆

har testat att söka hÀr pÄ forumet men inte hittat nÄgot !!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Reggaekungen (oregistrerad)
angÄende vÀxlingsfilen

högerklicka den hÀr datorn, egenskaper, avancerat, prestanda, avancerat, Àndra,

vÀlj vilken disk den ska ligga pÄ och sen egen storlek och sen min och max storlek....

fixat.

orkade inte va pedagogisk...hoppas du hittar

okej, men finns det nÄgon regel för vilken storlek det ska va ???

min>max ??? 😉

man vill ju att datorn ska hantera maximalt utav Ram, eller tĂ€nker jag fel nu 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

RAM-minnet X 1.5 (brukar jag köra med om jag ska köra vÀxlingsfil)

Men med lite sunt förnuft kan man rĂ€kna ut att om man har över 512 mb sĂ„ fĂ„r man multiplicera med mindre kanske 0.7 😆

Om du vill bara vill anvÀnda ram-minnet och inte vÀxlingsfilen sÄ stÀller du den pÄ 0. (gÄr snabbast, dock brÄkar vissa program som behöver vÀxlingsfil. exempelvis photoshop.)

Det vikigaste Àr att ha swappen pÄ en helt annan fysisk disk (snabbast sÄ).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Reggaekungen (oregistrerad)
RAM-minnet X 1.5 (brukar jag köra med om jag ska köra vÀxlingsfil)

Men med lite sunt förnuft kan man rĂ€kna ut att om man har över 512 mb sĂ„ fĂ„r man multiplicera med mindre kanske 0.7 😉

Om du vill bara vill anvÀnda ram-minnet och inte vÀxlingsfilen sÄ stÀller du den pÄ 0. (gÄr snabbast, dock brÄkar vissa program som behöver vÀxlingsfil. exempelvis photoshop.)

Det vikigaste Àr att ha swappen pÄ en helt annan fysisk disk (snabbast sÄ).

ok, tackar 😆

dÄ kanske du vet nÄtt om schemalÀggning av prossessor !

program eller bakgrundstjÀnster ??

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Word och amen! Gör som grabbarna sĂ€ger.. Det Ă€r korrekt. (jag svarar bara för att verifiera att deras svar Ă€r korrekt) 😆

Ha en trevlig kvÀll.. Vin soffan, tjejen och en DVD vÀntar nu!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Reggaekungen (oregistrerad)
Word och amen! Gör som grabbarna sĂ€ger.. Det Ă€r korrekt. (jag svarar bara för att verifiera att deras svar Ă€r korrekt) 😉

Ha en trevlig kvÀll.. Vin soffan, tjejen och en DVD vÀntar nu!

he he soft 😄

sjĂ€lv fĂ„r jag ta, en öl, min uppblĂ„sbara barbara, och svt 1 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

man vill ju att datorn ska hantera maximalt utav Ram, eller tĂ€nker jag fel nu  😆

Om du vill maximera ditt anvÀndade av Ramet sÄ stÀnger du av vÀxlingsfilen helt och hÄllet. (DÄ laddas inte stora program/windows kÀrna in i vÀxlingsfilen)vilket gör att allting gÄr mycket snabbare. Dock vet jag inte riktigt hur detta ska appliceras i musiksammanhang. Kan tÀnka mig att Cubase skulle mÄ bra av att liga och puttra lite i vÀxlingsfilen istÀllet för att ta upp yta pÄ ram-minnet. DÄ fÄr mer resurskrÀvande saker sÄsom pluggar, VSTI's mer ram att laborera med. Detta var bara en teori, vet inte hur cubase minneshantering fungerar ens.

FÄr göra lite A/B tester med mina 640 mb SDRAM med vÀxlingsfilen pÄ och av.

Till er alla som inte fattar ett dugg av vad vi/jag talar om sĂ„ kallas det tweaking 'optimera datorn för mer prestanda'. Och detta Ă€r nĂ„got som alla borde setta sig in i som jobbar med musik pĂ„ datorn. Eftersom det Ă€r sĂ„ krĂ€vande för datorn, sĂ„ gör minsta lilla optimering sĂ„ mycket för prestandan. Om detta ordet var helt nytt för dig, sĂ„ kör du nog Windows XP. Det bĂ€sta du kan göra dĂ„ Ă€r att stĂ€nga av visuella effekter helt. GĂ€rna stĂ€nga av servicen 'themes'. Samt gĂ„ in i registret och pilla bort alla jobbiga program som suger Ă„t sig ditt dyrbara ram nĂ€r du kommer in i windows(varning). GĂ„ till kör och skriv cmd, sedan 'diskperf -n', det sparar ram och hĂ„rddisk prestanda. Hur som helst, tweaking Ă€r en djungel. Och jag nĂ€mnde bara 3 saker som ploppade upp först 😉

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har aldrig Àndrat swapfilens storlek, utan har i stÀllet följt RME:s rÄd, att lÄta Windows hantera det automatiskt eftersom Windows sköter det bra. Hur man Àr vrider pÄ argumenten, sÄ Àr det sÄ, att om swapfilen nÄgonsin anvÀnds under uppspelning, sÄ kommer det att gÄ Ät skogen eftersom hanteringen med virtuellt minne Àr alldeles för slö - och dÀrför finns det ingen anledning att klydda med det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men.. Claes.. (nu lÀr jag lÄta velig men det bjuder jag pÄ).. Du har nog rÀtt ocksÄ..

SÄ hÀr har jag fÄtt lÀra mig det hela.. Fram till win2000 sÄ var windows ganska dÄligt pÄ att hantera swapminnet ( det virtuella).. Man kunde höja prestandan pÄ datorn genom att lÄsa bort den dynamiska hanteringen av "page file system" etc.. DÄ gÀllde att man skulle ha swappminnet 2x ram plus halva ramminnet till Men.. nÀr XP klev pÄ sÄ hade Microsoft lyckats optimera den automatiska hanteringen av swapminnet sÄ pass att all manuell tweaking varken gjorde till eller frÄn.. Eller rÀttare sagt mest frÄn..

SÄ precis som Claes sÀger sÄ skulle jag nog helst rekomendera alla XP anvÀndare att ge tusan i egna justeringar av swapminnet..

Men lika förbaskat finns det tweksajter som sÀger annorlunda..

Ni fÄr ta och testa sjÀlva.. Jag lÀnkar till nÄra seriösa tweaksajter sÄ fÄr ni vÀl rapportera hÀr i forumet vad som Àr bÀst.

1. Att lÄta Win XP sjÀlv hantera det hela

2. Att tweaka sjÀlv t.ex RAM-minnet X 1.5 och att ha pagefilen pÄ annan fysisk hÄrddisk.

TweaklÀnkar:

http://www.petri.co.il/pagefile_optimization.htm

http://cma.zdnet.com/texis/cdsamples/winxp_sample.html

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;308417

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2. Att tweaka sjÀlv t.ex  RAM-minnet X 1.5 och att ha pagefilen pÄ annan fysisk hÄrddisk.

Snabb frÄga bara. PÄ annan fysisk hd Àn vad dÄ, operativsystemet eller audio?

Än operativssystemet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ska man lÀgga till en swap, sÄ Àr det meningslöst om man lÀgger den pÄ en

annan partion pÄ samma disk. Det Àr ifall du lÀgger den pÄ disk2 det Àr nÄgon

mening med det.

Börjar man fundera pÄ att pilla med swÄppen, och tror att en till swap gör susen

bör man övervÀga att köpa mer ram. Det Àr aldrig bra om systemet mÄste anvÀnda minne frÄn disk.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2. Att tweaka sjÀlv t.ex  RAM-minnet X 1.5 och att ha pagefilen pÄ annan fysisk hÄrddisk.

Snabb frÄga bara. PÄ annan fysisk hd Àn vad dÄ, operativsystemet eller audio?

Än operativssystemet.

I mitt system har jag tvĂ„ fysiska diskar: system och audio. Är det nĂ„gonstans man har hög hd-aktivitet i ett inspelningssystem sĂ„ Ă€r det ju pĂ„ audio-disken. Det kan vĂ€l inte vara smart att lĂ€gga swap-filen dĂ€r, eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2. Att tweaka sjÀlv t.ex  RAM-minnet X 1.5 och att ha pagefilen pÄ annan fysisk hÄrddisk.

Snabb frÄga bara. PÄ annan fysisk hd Àn vad dÄ, operativsystemet eller audio?

Än operativssystemet.

I mitt system har jag tvĂ„ fysiska diskar: system och audio. Är det nĂ„gonstans man har hög hd-aktivitet i ett inspelningssystem sĂ„ Ă€r det ju pĂ„ audio-disken. Det kan vĂ€l inte vara smart att lĂ€gga swap-filen dĂ€r, eller?

Jag har aldrig lagt till nÄgon swap och har eller aldrig förstÄtt poÀngen med det.

Det Àr CPU och CPU som gÀller om man ska speeda upp saker och ting.

Ett audio bibliotek bestÄr ju bara av flatfiler som programet i den primÀra partionen lÀser av.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ hÀr har jag fÄtt lÀra mig det hela.. Fram till win2000 sÄ var windows ganska dÄligt pÄ att hantera swapminnet ( det virtuella)..b;en-us;308417]http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;308417[/url]

Windows har aldrig varit bra pÄ det, möjligtvis nÄgon server version (: Men stÀmmer att det blivit bÀttre nÀr de lÀmnade 9x serien.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad gör 'diskperf -n' ? Jag har i övrigt stÀngt alla? grafiska försköningar, sÄ nu ser mitt XP mer ut som 98:an, men det har blivit bÀttre röj rent allmÀnnt, kÀnns det som iaf.

HĂ„kan

Diskperf samlar in data om dina diskar och tar upp ram.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fragmentering Àr en plÄgsam sjukdom som pinat filsystem lÀnge. NÀr en hÄrddisk blir fragmenterad sprids filerna ut pÄ olika stÀllen pÄ disken (fysiskt). Vilket gör att din hÄrddisk fÄr arbeta hÄrdare. Du fÄr en slöare hÄrddisk, och den gÄr sönder snabbare. Och om du har otur kan du fÄ dropouts/klick i ljudet om den fÄr arbeta för hÄrt och den Àr gammal. (GÀller mestadels 5400 rpm diskar, Àldre diskar).

För att förhindra fragmentering gör jag sÄ hÀr:

- Grupperar upp allt innehÄll i mappar (hÄller liknande filer pÄ samma stÀllen).

- Partionerar disken (Motverkar fragmentation och gör det enklare att hÄlla ordning pÄ alla filer. Samt skyddar dina viktigaste filer ifall du skulle behöva formatera om datorn.)

- Defragmenterar nÀr jag mÀrker att det behövs. DÄ med O&O Defrag V8 - ett innoativt defragmenteringsverktyg. (LÀnk)

SÄ hÀr har jag partionerat:

defrag.jpg

- C:/ - Windows 2000 SP4

- D:/ - VĂ€xlingsfilen

- E:/ - Program/Pluggar/VSTI's & vissa samplingar (resten hamnar pÄ G:/)

- F:/ - Tempfiler, loggar samt projektmapparna och alla mixdowns.

- G:/ - Ren förvaringsyta. Även hĂ€r alla filer hamnar frĂ„n MSN, Internet osv.

Lycka till! đŸ˜±

// Martin

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

- Grupperar upp allt innehÄll i mappar (hÄller liknande filer pÄ samma stÀllen).

det lÀr tyvÀrr inte göra ett skit för fragmeringen (om du inte har nÄtt superhÀftigt eget konstigt filsystem).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmmm...

Är det inte fragmentering som Ă€r dĂ„ligt - och defragmentering som Ă€r bra...? :rolleyes:😛

Med NTFS blir det inte lika mycket fragmentering som i FAT, sÄ man bör hÄlla sig till NTFS i musikburkar - om man inte har behov att lÀsa diskarna frÄn ett gammalt OS ocksÄ...

SjÀlv anvÀnder jag oftast VOPT XP, som kan hittas hÀr: http://www.vopt.com/VoptXP.htm .

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Claes och chilone, vad Àr anledningen till att anvÀnda andra defragmenteringsprogram Àn det som följer med operativsystemet, Àr det snabbhet, sÀkerhet eller funktioner? Har sjÀlv aldrig testat nÄgot annat Àn operativsystemets inbyggda.

Edit: Àndrade lite pÄ sista meningen.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hittade denna sida dÀr kanske finns nÄt för alla som har xp som operativ system, hur man förbÀttrar datorn för musik produktion.

http://www.musicxp.net/tuning_tips.php

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hÀr följer tips om "swapfile" storlek frÄn sidan jag lÀnkat till ovan, dÀr finns det andra tips av intresse.

16 - Fix Swap File (Virtual Memory)

--------------------------------------------------------------------------------

This is another tip from previous Windows operating systems, that is still relevant in XP. It is slightly better to have a fixed swap file, rather than to let Windows manage the file dynamically. It is also better to set this up just after installation as the file will be near the start of the disc and will be in one contiguous block. If the installation process hasn't already done so, set the Virtual Memory to be a fixed sized for both the minimum and the maximum values. To do this, select the Advanced tab of the Systems applet and then select the Performance settings button. Then select the Advanced page. In here it is possible to customise the Virtual Memory. For custom size, this is often recommended to be 1.5 to 2 times the amount of your total RAM for both initial and maximum size. Set this to a fixed minimum and maximum value according to your existing RAM. Of course, if you have >512 or >768 MB of RAM, then you could consider disabling virtual memory completely, although I would suggest that you experiment to find out what is best for you. The XP swap file is called pagefile.sys. By default, this will be on your C: drive in the root directory. If you can't see this file in explorer, then this will probably be because the "Hide Protected Operating System Files" option is active in the folder options. To disable this option and make the pagefile.sys visible, start explorer > Tools > Folder Options > View > untick "Hide Protected Operating System Files". Finally, click Yes when asked "Are you sure you want to display these files". If you want to clear your swap file on shutdown, then do the following: 1. Start -> Run -> "secpol.msc" 2. Go to "Local Policies" -> "Security Options" 3. Double click on "Shutdown: Clear virtual memory pagefile" and enable it.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Claes och chilone, vad Àr anledningen till att anvÀnda andra defragmenteringsprogram Àn det som följer med operativsystemet, Àr det snabbhet, sÀkerhet eller funktioner? Har sjÀlv aldrig testat nÄgot annat Àn operativsystemets inbyggda.

Edit: Àndrade lite pÄ sista meningen.

Hur som helst, kör inte Diskeeper. Det förstörde hela min samplingskatalog för att programmet kraschade mitt under en defragmentering. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Claes och chilone, vad Àr anledningen till att anvÀnda andra defragmenteringsprogram Àn det som följer med operativsystemet, Àr det snabbhet, sÀkerhet eller funktioner? Har sjÀlv aldrig testat nÄgot annat Àn operativsystemets inbyggda.

Edit: Àndrade lite pÄ sista meningen.

Det Àr mycket snabbare.

Jag har anvĂ€nt VOPT sedan jag körde Win98 och uppgraderat efter hand - och det har aldrig krĂ„nglat pĂ„ minsta lilla sĂ€tt. 🙂

XP:s inbyggda defragmentering Ă€r snabbare Ă€n det var i Win98, som vara rena mardrömmen - men VOPT Ă€r fortfarande snabbare. Vem vill ha lĂ„ngsam defragmentering, sĂ„ att man mĂ„ste vĂ€nta i evigheter pĂ„ att kunna anvĂ€nda datorn igen...? 🙂🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...