Jump to content
Annons

mastring, behövr hjälp


Manne Östling

Recommended Posts

Hej!, jg jobbar på n ny låt och dn är snrt färdig. Det nda jg behövr göra nu är att fixa n audio engineer som kan greja mastring processen, mn jag vet inte hur man får tag på n sådan. Det skulle också vara upskattat om någon kunde berätta några tips om hur man förberedr sin låt för ''the mastring stage'', sakr som headroom, clipping, fades etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Det finns online-mastring du kan använda dig av. Annars har jag använt mig av en engelsman jag är bekant med, för att mastra min senaste EP, som jag kan rekommendera (du hittar musiken på Spotify om du vill höra hur det låter). Du kan kontakta honom via facebook @benhlmsmusic .
Vill du inte betala för det så kan jag absolut testa att göra en enkel mastring åt dig. Har viss kunskap men jag är inte något proffs, så jag gör gärna en master utan kostnad för att "träna". Det kan ju hända att du blir nöjd med resultatet utan att lägga massa pengar. 😉

Allt hänger på vilken nivå du vill lägga dig på.

När det gäller att förbereda för mastring har jag för mig jag såg nån artikel här på Studio för några månader sedan om just detta.... (kan minnas fel och att det var någon annanstans jag läste det) Men om jag ska säga nåt så är det att mixa så du har gott om headroom. Bättre med en tyst mix med bra dynamik än en volymstark "platt" mix. Fades är väl enklast att du gör i mixen så att du får dom där du vill ha dom. Clipping bör inte förekomma. 🙂 Det tycker jag du ska "fixa i mixen" eller allra helst när du spelar in.

Exportera din mix och ta kontakt med mig på PM så kan jag kanske svara lite bättre på om det är något specifikt du bör fixa. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...