Jump to content
Annons

Recommended Posts

Var inne på den lokala musikaffären och fingrade på lite akustiska gitarrer idag och direkt tändes en köplust. I dagsläget har jag en Furch G42-CE Durango det är en väldigt fin gitarr som jag haft i mer än 10 år och älskar men......

Spelade en Taylor 314 och en Martin i PA serien tror det var en GPCPA4 det var en annan klass på både feeling och ljud jämfört med min Furch. Tyvärr är det ju mer än feeling och ljud som skiljer, prislappen var något helt annat. 

Min fråga är egentligen hur gitarrer som Tanglewood, Furchs och andra "mindre kända" kvalitetsmärkens high end varianter, gitarrer som är gjorda i solida trä står sig mot de jag testade idag?  Är det ens en idé att försöka hitta budgetvarianter eller ska man slanta upp 20 papp och inte fundera så mycket mer? 

Tar gärna emot tips på fler gitarrer som kan utmana de jag testade. 

Tack på förhand. 

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har kollat lite på Dowina-gitarrer, det är handbyggda gitarrer från Slovakien som tydligen ska vara otroligt fina. Man får en helsolid handbyggd gitarr för strax över 6000 kr, går man upp lite i träslag landar det på 9000kr vilket är mindre än hälften mot en Martin eller Taylor.

Någon som har erfarenhet? 

http://dowina.eu/guitars/cabernet-dc-s/

 

Här är en videolänk från fabriken. 

https://youtu.be/riQKYO3e3uQ

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det stämmer gällande Tokai/Martin. De gamla japanska instrumenten är ett rejält kliv upp från nyare Yamaha, Furch och Tanglewood.

Gäller såklart att hitta rätt exemplar, de kan vara slitna och olika bra. 

 

 

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att Martin är dyra är typiskt för amerikanska gitarrer. "Made in America" och så är priset det dubbla jämfört med en lika bra gitarr gjord någon annanstans i världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, Kjubeis säger:

Ja, det stämmer gällande Tokai/Martin. De gamla japanska instrumenten är ett rejält kliv upp från nyare Yamaha, Furch och Tanglewood.

Gäller såklart att hitta rätt exemplar, de kan vara slitna och olika bra. 

 

 

Är det några speciella modeller man ska kolla efter? Vill ju ha en solid gitarr helst med rosewood botten/sidor och granlock. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid lika svårt att rekommendera något speciellt märke då min labb till hand, endast funkar på Takamine. Eller just C-halsar.

En Martin eller varför inte Tanglewood, som jag också har funkar rätt dåligt i handen. Sen kan ju gitarren vara av vilket märke som helst, billig eller dyrare men, funkar den inte handen så gör den inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
På 2018-06-22 på 10:59, Die Hard säger:

Att Martin är dyra är typiskt för amerikanska gitarrer. "Made in America" och så är priset det dubbla jämfört med en lika bra gitarr gjord någon annanstans i världen.

Säga vad man vill om priserna Martin, men de har i alla fall en riktig custom shop. Det har jag inte hittat hos någon av de med rimliga priser eller någon annan fabriks byggare heller.  Det finns folk som handbygger  det man vill ha, men då blir också priset i klass med Martin.  Jag klarar mig gott med ljudkvaliteten från en asiatisk acke, men jag vill inte ha en tandpetare till hals.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...