Jump to content
Annons

Mick till gitarr och sång!


Astrid

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle vilja ha en bra mick för inspelning av akustisk stålsträngad gitarr, men som gärna funkar bra för sång i livesammanhang också - finns det bra mickar för detta?

Redigerat av Astrid
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det är en ganska svår kombination.  Live sång brukar vara lättast med en dynamisk mic, ska det fungera med en kondensator så behöver omständigheterna vara rätt.  Shure Beta 58 kanske kan vara något.  Bra live mic och går nog att få till hyfsat för gitarr också.  Men det är nog bättre att komplettera med en billig bra mic för gitarren, tex cm3 från line audio design.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog sökt mig till en mikrofon med superkardioid-upptagning. Då får du en ganska isolerad upptagning som lämpar sig för livebruk eftersom micken är "döv" snett bakåt där du kan ha medhörningen. Så om du kan hitta en kondensator med varierbart upptagningsmönster tror jag det vore mest praktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Troeds här. Fast superkardioid - varför inte standardkardioid? 

Problemet i frågeställningen är att mikrofoner för sång i livesammanhang (med starkt scenljud) brukar vara riktade dynamiska mikrofoner för att minska läck/etc så mycket som möjligt, men i studiomiljö är stormembranade kondensatormikrofoner fantastiska. Föredrar absolut det senare på akustisk gitarr, men fungerar mindre bra på livesång, beroende på situation. Frågan blir lite, vad för livesammanhang? Vad är det för slags musik? 

Möjligt att något som en Shure PGA27 skulle fungera fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, Maximiliam säger:

Håller med Troeds här. Fast superkardioid - varför inte standardkardioid? 

Problemet i frågeställningen är att mikrofoner för sång i livesammanhang (med starkt scenljud) brukar vara riktade dynamiska mikrofoner för att minska läck/etc så mycket som möjligt, men i studiomiljö är stormembranade kondensatormikrofoner fantastiska. Föredrar absolut det senare på akustisk gitarr, men fungerar mindre bra på livesång, beroende på situation. Frågan blir lite, vad för livesammanhang? Vad är det för slags musik? 

Möjligt att något som en Shure PGA27 skulle fungera fint!

Min erfarenhet av vanliga kardioidmickar är att de inte är riktigt lika döva bakåt som en superkardioid är snett bakåt. Men ska inte säga att alla mickar är så. Brukar använda 441or på sång ibland just av den anledningen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Danne Z säger:

Nu är ju 441 ingen billig mick. Jag har själv två stycken. Men Beta 58 som föreslagits är supercardioid om behovet av den karaktöristiken är prio. 

Nä men precis, bara ett exempel. Har själv aldrig använt en Beta 58, men den är ju definitivt ett bättre alternativ för priset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...