Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är nämligen så att jag har kört fast på en hemtenta och undrar därför om någon skulle vilja hjälpa mig med följande frågor.

FRÅGA #1:

En trio (trummor, bas och gitarr) äger en Mackie 8 bus Console med 16 ingångskanaler som dom använder på scen. Trummisen tar hälften av kanalerna (basskagge, virveltrumma, hihat, två hängpukor, en golvpuka och två "overheads"). Basisten som också sjunger "lead" och gitarristen som även körar ska också få plats i mixern både med instrument och röst. Bandet har en ekoeffekt i mono på sången och ett stereoreverb på trummorna. Dom behöver vidare två medhörningssystem, men vill kunna filtrera de båda kanalerna. Sångaren vill slutligen också ha eko i sin medhörning. Förutom effekter har bandet inga andra processer.

Är det möjligt på detta mixerbord? Om ja, beskriv hur med avseende på kanaltilldelning. busstilldelning, utgångsdestination etc. Om nej, varför?

FRÅGA #2:

Du har ett väldigt enkelt mixerbord med följande utgångar; en stereo main mix, 2 pre-fader auxilluary sends och 2 post-fader auxilluary sends. Du ska spela in 6 separata signaler samtidigt på 6 olika spår på ett inspelningssystem. Ingångskanaler har en pan-kontroll men inget mute-system. Är detta möjligt? Om ja, beskriv hur. Om nej, beskriv varför det inte går.

Tacksam för svar.

Annons
Postat

på fråga 2 så är svaret nej enlig mig.... du kan spela in 4 seprata kanaler L och R samt de två prefader-aux. post fader aux kan man i det här fallet inte använda pga att man måste dra upp regeln för att det skall komma nån signal till dem och då skickar man ju samtidigt signalen till Main.

Hade det däremot varit en Mackie 1202 mixer så har den en Mute/ALT-knapp som skickar signalen till en Alternativ utgång istället.

på fråga 1 får jag tänka lite mer..... och det har ju nog inte tid med nu.

Postat
FRÅGA #1:

En trio (trummor, bas och gitarr) äger en Mackie 8 bus Console med 16 ingångskanaler som dom använder på scen. Trummisen tar hälften av kanalerna (basskagge, virveltrumma, hihat, två hängpukor, en golvpuka och två "overheads"). Basisten som också sjunger "lead" och gitarristen som även körar ska också få plats i mixern både med instrument och röst. Bandet har en ekoeffekt i mono på sången och ett stereoreverb på trummorna. Dom behöver vidare två medhörningssystem, men vill kunna filtrera de båda kanalerna. Sångaren vill slutligen också ha eko i sin medhörning. Förutom effekter har bandet inga andra processer.

Är det möjligt på detta mixerbord? Om ja, beskriv hur med avseende på kanaltilldelning. busstilldelning, utgångsdestination etc. Om nej, varför?

För det första undrar jag lite nyfiket vilket mixerbord du talar om eftersom Mackies 8-busbord endast kommer i 24- och 32-kanaler? Eller har jag missat nåt?

För att börja svara på dina frågor:

Kanalindelning:

1. Baskagge

2. Virvelkagge

3. Hihat

4. Puka 1

5. Puka 2

6. Puka 3

7. OH Left

8. OH Right

9. Linad Bas

10. Mickad gurastärkare

11. Leadsång

12. Körsång

13. Styrkanal för "Ekoeffekt" mono

14. Styrkanal för Reverb Stereo Left

15. Styrkanal för Reverb Stereo Right

16. Extrakanal

Trumkanalerna skickar du till Bus 1-2

Bus 1-2 - Stereopaket för trummor så du slipper göra volymjusteringar på separata kanaler om hela paketet ska upp i volym. Denna är assignad till L/R.

Bus 3-8 - Ser inte jag någon användning för i detta läget.

Aux 1(pre) - Medhörning för frontsystem

Aux 2(pre) - Medhörning för trummis (man måste ge trummis egen lyssning)

Aux 3 (post) - Reverb mono

Aux 4(post) - Reverb Stereo

Aux 5-6 - används inte

Så det slutliga svaret blir att du kan lösa allt förutom att filtrera (EQ:a) medhörningen eftersom det inte finns någon Aux-EQ på detta bord.

Det löser du dock enkelt med en Stereo-EQ som är placerad mellan Aux-outputen på bordet och slutsteget.

Jag kanske inte tänkt nog och är inte helt inläst på bordet så någon kanske kan lösa problemet genom att på något sätt skicka Aux-signalen in på en kanal på bordet och EQ-där men det har jag aldrig testat.

/Micke

Postat
FRÅGA #1:

För det första undrar jag lite nyfiket vilket mixerbord du talar om eftersom Mackies 8-busbord endast kommer i 24- och 32-kanaler? Eller har jag missat nåt?

För att börja svara på dina frågor:

Kanalindelning:

1. Baskagge

2. Virvelkagge

3. Hihat

4. Puka 1

5. Puka 2

6. Puka 3

7. OH Left

8. OH Right

9. Linad Bas

10. Mickad gurastärkare

11. Leadsång

12. Körsång

13. Styrkanal för "Ekoeffekt" mono

14. Styrkanal för Reverb Stereo Left

15. Styrkanal för Reverb Stereo Right

16. Extrakanal

Trumkanalerna skickar du till Bus 1-2

Bus 1-2 - Stereopaket för trummor så du slipper göra volymjusteringar på separata kanaler om hela paketet ska upp i volym. Denna är assignad till L/R.

Bus 3-8 - Ser inte jag någon användning för i detta läget.

Aux 1(pre) - Medhörning för frontsystem

Aux 2(pre) - Medhörning för trummis (man måste ge trummis egen lyssning)

Aux 3 (post) - Reverb mono

Aux 4(post) - Reverb Stereo

Aux 5-6 - används inte

Så det slutliga svaret blir att du kan lösa allt förutom att filtrera (EQ:a) medhörningen eftersom det inte finns någon Aux-EQ på detta bord.

Det löser du dock enkelt med en Stereo-EQ som är placerad mellan Aux-outputen på bordet och slutsteget.

Jag kanske inte tänkt nog och är inte helt inläst på bordet så någon kanske kan lösa problemet genom att på något sätt skicka Aux-signalen in på en kanal på bordet och EQ-där men det har jag aldrig testat.

/Micke

Jag kan tyvärr inte ge några utförligare information än de som är givna. Har fått dessa tentafrågor.. är tyvärr ej så insatt att jag kan olika Mixerbordstyper, märken eller dylikt..

Går "Medieproduktion: Rörlig bild" där det dessvärre ingår Ljudproduktion A..

Postat

8bus är ett inline-bord, så det finns ytterligare minst 16 linjeingångar på bordet. Om du låter effekterna gå in på linjeingångar kan du tappa auxutgånarna till ingångskanaler för att EQ'a dom och sedan skicka vidare till slutsteg via direkt out, precis som Lavrell sa.

Postat
8bus är ett inline-bord, så det finns ytterligare minst 16 linjeingångar på bordet. Om du låter effekterna gå in på linjeingångar kan du tappa auxutgånarna till ingångskanaler för att EQ'a dom och sedan skicka vidare till slutsteg via direkt out, precis som Lavrell sa.

Jo det va precis så jag tänkte mig 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.