Jump to content
Annons

HjÀlp!


Vilsen mamma (oregistrerad)

Recommended Posts

Vilsen mamma (oregistrerad)
😉 Kan absolut ingenting om Ă€mnet, men har en 15-Ă„ring som vill ha en studio... Han har ingen erfarenhet sjĂ€lv vad jag vet, och jag vet inte vad det Ă€r för priser vi pratar om eller vad som kan tĂ€nkas "duga" till honom. NĂ„gon som har lust att tycka till lite och hjĂ€lpa mig???
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Har ni/han dator?

vad sysslar han med för musik? Bara dattamusik? Eller riktiga instrument?

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

farlig frÄga det dÀr.

det bÀsta Àr nog om din son först tar reda pÄ vad det Àr han vill spela in(sÄng? gitarr? endast anvÀnda "synth"?). "hemmastudio" Àr en djungel och man kan lÀgga allt ifrÄn en tusenlapp pÄ nÄgot loopbaserat program, till hundra tusentals kronor pÄ avancerad utrustning i form av mickar, preamps, otaliga hÄrdvarueffekter och program till datorn.

gör inget förhastat

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vilsen mamma (oregistrerad)

Oj, jag var kanske lite för knapp i informationen dÀr... Tack snÀlla ni för att ni tar er tid att svara!

Datorer har vi flera, med varierande prestanda.

Han spelar gitarr och sjunger, bröderna spelar trummor resp bas, vi har keyboard och div andra instrument ocksÄ, och det Àr för att spela in egna lÄtar och fixa och dona med, som han vill ha nÄgon form av studio.

Jag förstĂ„r att man kan lĂ€gga ner precis hur mycket pengar som helst pĂ„ det, men jag undrar sĂ„ att sĂ€ga hur lite pengar man kan klara sig undan med, utan att vara snĂ„l sĂ„ man blir dum??? 😏

Hoppas nÄgon har lust att hjÀlpa mig vidare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett bra ljudkort med mÄnga ingÄngar, exempelvis nÄgot i M-Audio s Delta serie. M-audio

Sen Àr vÀll ett inspelnings program typ Cubase SL lÀmpligt. En Mixer kanske kan vara bra med.

Hoppas det hjÀlpte lite.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det ni behöver Àr ett ljudkort avsett för musikinspelning. Det kostar frÄn 1500:-

Sedan behövs ett musikinspelningsprogram/sequenser. De vanligaste programen kostar frÄn 4000:- och uppÄt men det finns fullt dugliga gratisprogram (till mac kan man anvÀnda apples egna garageband, till pc finns ett program som heter kristal audio engine).

Ytterligare komponenter i inspelningskedjan Àr mikrofoner (frÄn ca 1000:-/st) och mixerbord/mikrofonförstÀrkare (frÄn 1000:-).

SÄ prislappen kan hamna under 5000:- strecket för ett startpaket. Men behov och förutsÀttningar avgör vad det egentligen kommer att kosta.

Om du vill ha mer specifierad hjÀlp kan det vara bra att veta mer exakt vilken typ av datorer ni har: Àr det mac eller pc, vilket operativsystem anvÀnder ni, Àr det bÀrbar eller stationÀr dator?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr kommer mina förslag pÄ vad ni skulle kunna köpa:

Ljudkort M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 (Art: 106011) 995:-

Mikrofon Shure SM57 995:-

STEINBERG CUBASE Cubase SE 1420:-

BEHRINGER EURORACK UB1002 683:-

Bra ljudkort som du kan spela in max 2 kanaler Ät gÄngen. antar att ni spelar in ett instrument i taget, trummorna mÄste du först mixa i mixerbordet om du har flera micar till det för att sedan spela in dem pÄ en eller tvÄ kanaler.

sm57 ska vara en av de bÀsta allround micarna men det finns ju billigare som inte Àr lika bra (frÄn nÄgra hundra och uppÄt).ni har kanske nÄn mic att prova med först innan ni köper nÄn ny.

Cubase Se Àr en enklare Àn SX (som kostar ca 7000:-) men rÀcker nog för era behov.

innan ljudet gÄr in i ljudkortet behövs en förförstÀrkare (preamp) som bla finns i behringers mixerbord.

Du bör anvÀnda den nyaste (=snabbaste datorn) för musik inspelning, helst 2 hÄrdiskar och minst 512mb ramminne (helst 1024mb).

hÀr Àr en lÀnk till en sida dÀr det stÄr lite om hemstudio:

http://web.telia.com/~u34612118/hemstudio.html

hoppas det Àr till nÄgon hjÀlp. priserna Àr frÄn Musikbörsen men Jam har likande grejer i samma prisklass, de kan sÀkert ge bÄde hjÀlp och rÄd. bÄda har postorder

om du inte har nÄn butik i nÀrheten.

MVH Krister

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Det finn ju ett hyllat ljudkort, M-Audio Audiophile, som Àr bra och som kostar 995 kr, men ett ljudkort ifrÄn 2,000 kr och uppÄt Àr inte helt fel

och lÀgg hellre pengar dÀr i början Àn pÄ musikprogram. GarageBand 2 som ingÄr vid Mac-nyköp (alt 895 kr) eller för PC Cubase SE à 1395 kr

rÀcker vÀldigt lÄngt, Cubase System 2 kanske? Vad gÀller ljudkvalitet Àr det (i stort sett bara) ljudkort och mikrofon som sÀtter begrÀnsningar!

Numera finns det riktigt bra mikrofoner för under 1000-lappen! En klassiker Àr Shure SM58 för sÄng och SM57 för elgitarr, andra mikrofoner som

fÄtt lysande kritik, sett till pris, Àr ADK A51, TSM MT87.

Ring eller gÄ och prata med en musikaffÀr - alla sÀljare jag trÀffat uti musikaffÀrer har varit supertrevliga och hjÀlpsamma!

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett gratistips i raden:

Köp ett nummer av "Computermusic", ca 140 kr, sÄ fÄr du med en DVD med allt (!) du behöver i mjukvaruvÀg för att komma igÄng. Inte de vÀrsta programmen, men vÀl fungerande sÄdana.

I övrigt vettiga tips ovan i trÄden. Och naturligtvis: Köp tidningen Studio, följ "nybörjarguiden" som pÄgÄr nu.

Och som nÄgon skrev: Stressa inte, lÀgg tusingarna pÄ rÀtt grejjor:)

/Bengan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vilsen mamma (oregistrerad)

Tack snÀlla ni, fantastiska mÀnniskor! Nu fick jag verkligen att göra med att kolla upp alla era tips!

 

Tack Àn en gÄng!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Köp FL Studio till din son. Det Àr den mest kompletta studion i mjukvaruform pÄ markanden. FL Studio finns i alla Svenska musikaffÀrer och kostar frÄn 1.495:- upp till 2.995:- beroende pÄ vilken version man önskar. Har men den mjukvaran har man en bra utgÄngspunkt för nÀsta utbyggnad i form av ljudkort, mikar, mixers. mm.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det blir vÀldigt lÀtt Cubase-centrerat hÀr, men mÀrk vÀl: Det finns mÄnga andra alternativ som Àr minst lika bra, och som ofta kostar mindre...

ProTools, Cakewalk/Sonar, Orion och ovan nÀmnda Fruityloops...

Redigerat av android
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad jag förstod gÀllde det att kunna spela in hela bandet ex Trummor, Bas Gittarr och sÄng...Vad ska paugen med FL till dÄ...

Ett "bra" ljudkort, lite uppgradering av befintlig dator...(LĂ€s ram minnen)

kanske ett par funktionella inspelningsmicar (lÀs för uppmicning av instrument),

ett enkelt mixerbord för inkoppling av instrumenten och sÄngmic,

en funktionell sÄngmic...och ett bra inspelningsprogr 4ex Cubase...

Sen har pajken en enkel DEMOstudio

Priser kan variera vÀldigt mycket sÄ det vill jag inte gÄ

nĂ€rmare in pĂ„.... 🙂 Dock finns det bra stĂ€llen att handla pĂ„

som Musikbörsen och

Jam

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr kommer mina förslag pÄ vad ni skulle kunna köpa:

Ljudkort M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 (Art: 106011) 995:-

Mikrofon Shure SM57  995:-

STEINBERG CUBASE Cubase SE 1420:-

BEHRINGER EURORACK UB1002 683:-

Bra ljudkort som du kan spela in max 2 kanaler Ät gÄngen. antar att ni spelar in ett instrument i taget, trummorna mÄste du först mixa i mixerbordet om du har flera micar till det för att sedan spela in dem pÄ en eller tvÄ kanaler.

innan ljudet gÄr in i ljudkortet behövs en förförstÀrkare (preamp) som bla finns i behringers mixerbord.

Om man inte har trummor, Àr det egentligen dÄ nödvÀndigt med mixerbord?

Varför har man ett mixerbord om man kopplar till datorn?

//Nybörjare:)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr kommer mina förslag pÄ vad ni skulle kunna köpa:

Ljudkort M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 (Art: 106011) 995:-

Mikrofon Shure SM57  995:-

STEINBERG CUBASE Cubase SE 1420:-

BEHRINGER EURORACK UB1002 683:-

Bra ljudkort som du kan spela in max 2 kanaler Ät gÄngen. antar att ni spelar in ett instrument i taget, trummorna mÄste du först mixa i mixerbordet om du har flera micar till det för att sedan spela in dem pÄ en eller tvÄ kanaler.

innan ljudet gÄr in i ljudkortet behövs en förförstÀrkare (preamp) som bla finns i behringers mixerbord.

Om man inte har trummor, Àr det egentligen dÄ nödvÀndigt med mixerbord?

Varför har man ett mixerbord om man kopplar till datorn?

//Nybörjare:)

Om man ex spelar in ett helt band med ex Tr, Bas, Git, SĂ„ng, Keyb

brukar jag för det mesta spela in Tr och Bas tillsammans och anv dÄ ett

antal kanaler pÄ mixern, för tr ex Kanal 1 och 2 för overhang (Cymb) 3 till Kick, 4 till virvel 5-7 för pukor sen lÀgger jag bas pÄ kanal 9...

Sen kör jag inspelning till datorn pÄ enbart Tr kanaler till Audio 1/2 i Cubase..

Och sen bas pÄ Audio 3....osv osv....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr kommer mina förslag pÄ vad ni skulle kunna köpa:

Ljudkort M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 (Art: 106011) 995:-

Mikrofon Shure SM57  995:-

STEINBERG CUBASE Cubase SE 1420:-

BEHRINGER EURORACK UB1002 683:-

Bra ljudkort som du kan spela in max 2 kanaler Ät gÄngen. antar att ni spelar in ett instrument i taget, trummorna mÄste du först mixa i mixerbordet om du har flera micar till det för att sedan spela in dem pÄ en eller tvÄ kanaler.

innan ljudet gÄr in i ljudkortet behövs en förförstÀrkare (preamp) som bla finns i behringers mixerbord.

Om man inte har trummor, Àr det egentligen dÄ nödvÀndigt med mixerbord?

Varför har man ett mixerbord om man kopplar till datorn?

//Nybörjare:)

Om du har ett mixerbord sÄ har du mycket lÀttare att justera ljudnivÄn in i ljudkortet ocksÄ. SÄ att inte nivÄn blir för lÄg eller för hög.

Det gÄr ju oftast att lösa ganska bra ÀndÄ, men min keyboard exempelvis har nÄgot lÄg volym.

Men framförallt om man anvĂ€nder mickar sĂ„ Ă€r det smidigt. DĂ„ vill jag gĂ€rna ha möjlighet att koppla in en kompressor ocksĂ„, en del varierar vĂ€ldigt i volym nĂ€r dom sjunger. Är vĂ€l till viss del sĂ„ng och mikrofon teknik ocksĂ„, men iaf...

Sen har man ju det kopplingsmÀssiga ocksÄ. Med mixerbord sÄ kan du ha det mesta fÀrdiginkopplat, vilket du inte alltid kan i datorn om du inte har tillrÀckligt med ingÄngar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om man inte har trummor, Àr det egentligen dÄ nödvÀndigt med mixerbord?

Varför har man ett mixerbord om man kopplar till datorn?

mixerbordet har förförstÀrkare (preamps) som behövs för att fÄ högre signal till ljudkortet/datorn frÄn tex gitarr.

det finns Àven separata micpreamps som Àr dyrare/bÀttre men i mixerboret fÄr du de pÄ köpet till ett billigare pris, som kan duga till att börja med.

pÄ tex. m-audios ljudkort har du RCA-inngÄngar sÄ du behöver nÄtt att stoppa gitarr/mic sladden i innan ljudkortet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hehe, vi fÄr vara försiktiga nu sÄ vi inte kollrar bort den

goda mamman, tÀnk om min mamma hade varit sÄ

förstĂ„ende mot min musik nĂ€r jag var ung 🙂

Mamma, kolla med pojka va han vill med sin musik/deras musik...

För att spela in ett band i en enkel studio, behövs faktiskt inte sÄ

mycket prylar...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om killen Àr nybörjare och vill ha en musikstudio för lÄg kostnad sÄ förutsÀtter jag att han inte har ett trumset han ska spela in, för dÄ behöver han mikar, mikpreamps, mixer, multikanalsljudkort. Jag tror inte dom har sÄ mycket cash och den som Àr nybörjare sÀtter sig inte ner och spelar in trummor? ... men det finns utmÀrkta trummor i FL Studio.

Jag rekommenderar honom att köra pÄ FL Studio för det Àr vÀrldens mest kompletta studio direkt ur kartongen. Han kan spela in mÄnga kanaler med sÄng, gitarr, bas. Trummor, syntar, effekter finns det mÀngder av.

Redigerat av Jan Spanedal
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett tips kan vara att kollla lite med grabbarna ocksÄ..

KÀnner dom nÄgra kompisar som spelar in musik?

Vad anvÀnder i sÄ fall kompisarna för program och utrustning?

AnvÀnder man samma program, sÄ kan man dels köra projekt ihop, utan att vara lÄst till en studio. Filerna gÄr att ta med sig. Det gÄr att lösa en dÄ, men krÀver en hel del mer arbete...

Man kan exempelvis spela in hemma, brÀnna ner projektet pÄ CD, och sen sitta pÄ kompisens bÀrbara och mixa pÄ lunchrasten (beroende pÄ hur noga man Àr med lyssningen, men iaf).

Dessutom, och detta Ă€r nog det viktigaste, sĂ„ Ă€r det lĂ€ttare att fĂ„ hjĂ€lp om man har kompisar som man kan frĂ„ga och som kan komma och visa. Sen finns ju alltid detta forum och frĂ„ga i ocksĂ„ 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Bra tips har du redan fÄtt hÀr i massor. HÀr kommer sÄ min lista pÄ prisvÀrda alternativ:

PC-LÖSNING:

LJUDKORT till befintlig pc ni redan har: E-MU 0404. Det Àr "ett komplett ljudkort som lÄter dig spela in, mixa och spela upp musik pÄ din pc med fullt professionella resultat" (saxat ur Luthman katalog 2005, s.28). 24 bit/192 kHz = enormt bra ljudkvalitet.

Detta kort har tvÄ analoga ingÄngar (för att koppla till mikförstÀrkare/mixer/gitarr/bas etc.), tvÄ analoga utgÄngar (för att koppla till DAT-/kompaktkassettbandspelare/MD/stereo etc. för medhörning eller masterinspelning), S/PDIF in och ut (för koppling till DAT/CD-Recorder m.m), MIDI in och ut (förkoppling av keyboards m.m.).

Dessutom ingÄr Production Tools, vilket Àr ett programpaket med diverse program för att spela in sin musik. Cubase LE (ett enklare men funktionsdugligt inspelnings-/sequenserprogram), Wavelab Lite (lÀttversion av ett mastringsprogram), Proteus LE (bantad version av en ljudmodul, med massor av olika instrumentljud (blÄs, strÄkar, slagverk, bas), Amplitube LE (gitarrsimuleringsprogram, som gör att man kan ratta fram sÄnt som förestÀller uppmikning till riktiga förstÀrkare för gitarr) m.fl.

Det bÀsta av allt....du kommer undan med 1295 kr. Riktpris Är 2005.

LÀs mer i Luthman-katalogen, som du hÀmtar/bestÀller hos t.ex. nÀrmaste Musikbörsen.

Men nu Àr det ju sÄ att du inte kan koppla nÄgon mik till detta ljudkort, varför du mÄste köpa till en mixer (som nÄgra var inne pÄ hÀr redan). Denna kopplar du till ljudkortets analoga linjeingÄngar (om den Àr analog).

MIXER (som Àr relativt enkel och billig): Phonic MU1002. DÄ fÄr han Ätminstone tvÄ mikingÄngar/lineingÄngar plus 3 linjeingÄngar i stereo, samt equalizer (3-bands) = en volymkontroll av bas, mellanregister och diskant.

Pris 795 kr.

Behöver han mikrofon, sÄ finns flera prisvÀrda alternativ. Ofta kan det vara idé att köpa tvÄ likadana! TSM MT87S kostar 795 kr. Mikstativ kan fÄs för 395 kr. Det skall vara höj- och sÀnkbart, ha bom samt skena för tvÄ mikar.

HÖRLURAR: En lĂ€mplig kan vara nĂ„got frĂ„n Sennheiser. De har enklare slutna för 595 kr.

SLUTSUMMA:

1295 + 795 (mixer)+ 795 (mik1)+ 795 (mik2)+ 395 + 595 = 4670 kr.

ALTERNATIV LÖSNING:

Vill han ha en bÀrbar lösning?

Köp en DIGITAL PORTASTUDIO som heter ZOOM MRS-8. Den ersÀtter ljudkortet, programmen och mixern. Den har 8 kanaler plus stereospÄr med trummor och ett basspÄr = 11 st! TvÄ mikingÄngar (av olika slag), inbyggda effekter (efterklanger av olika slag t.ex.). Pris 3495 kr, inklusive ett SD-kort dÀr han lagrar all musik. Har ni sedan en dator med kortlÀsare sÄ Àr det lÀtt att överföra musiken, jobba vidare med den dÀr och brÀnna cd! Har ni inte inbyggd kortlÀsare för SD-kort i pc:n idag, kan man köpa till en sÄn som kopplas via USB. Kostar bara ca. 300 kr. Mik/ar enl. ovan behöver ni ÀndÄ hursomhelst (om ni nu inte har nÄgon/nÄgra). En bra variant Àr att köpa en Tubepack (som bestÄr av ART Tube MP (mikförstÀrkare med rör) plus en mik TSM MT87S). Pris 1195 kr. DÄ fÄr han en bra fantommatad stormembrans kondensatormik och en rörbestyckad mikrofonförstÀrkare, som inte bara ger bra ljud, utan ocksÄ gör att han kan koppla miken till en vanlig linjeingÄng. Lös TSM-mik kostar separat 795 kr. Mikstativ 395 kr. Hörlurar Sennheiser slutna 595 kr.

SLUTSUMMA:

3495 + 1195 (mik1+mikförst)+ 1195 (mik2+mikförst)+ 395 + 595 = 6875 kr.

Se in pÄ www.jam.se, www.musikborsen.se, www.andreassonmusik.se, www.luthman.se, www.emnordic.se

🙂

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ville bara sÀga tvÄ saker: Om priserna jag nÀmnde avskrÀckte, sÄ Àr mitt rÄd: köp ljudkortet och mixern och en enda mik till att börja med. Hörlurar kanske han/ni redan har och Àr de i affÀren hyggliga sÄ kanske de skickar med ett litet bordsstativ för mik...

1295 + 795 + 795 = 2885 kr. Inte dÄligt: ett mycket prisvÀrt proffsigt ljudkort med en mÀngd smÄ program, en högklassig kondensatormik och en funktionell mixer. Mer behövs inte för att komma igÄng!

Det andra tillÀgget Àr att det naturligtvis finns andra mikar som kan vara vÀl sÄ bra i prisskiktet. Kolla in mikrofonen JJLabs C010B för 795 kr (www.jam.se), Samson C01 850 kr (www.jam.se), ADK GC1e 695 kr (www.musikborsen.se), Samson Q1 925 kr (www.musikborsen.se), ADK A51e 995 kr (www.musikborsen.se).

Lycka till!

😳

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmmm.

Skulle kiden spela in sin musik sjĂ€lv eller skulle han spela in sitt bands musik??? 🙂

Om han ska spela in bandet vad ska han med FL till dĂ„??? 😛

Lura inte ivĂ€g folk till lustiga lösningar som dom kanske inte behöver 😳

det kan ju faktiskt resultera i att forumet tappar folk....

Och NEEEJ jag sÀger inte att FL Àr lustigt, det funkar klockrent

till en person som "BEHÖVER" just ett sĂ„nt program...

EDIT: Musik Àr nog inne pÄ rÀtt vÀg i alla fall....

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vilsen mamma (oregistrerad)

Hej alla, det hÀr Àr vilsna mammans gubbe som skriver.

Jag har ocksÄ alltid varit intresserad av att kunna spela in musik pÄ dator och satsade dÀrför pÄ ett ljudkort som jag trodde pÄ i sista datorköpet, ett Soundblaster Audigi 2.

Detta kort har mic ingĂ„ngar, midi samt line in och stöder ASIO, det Ă€r bara det att jag har aldrig fĂ„tt detta med att koppla in gitarr direkt i datorn att fungera inte heller fĂ„r jag mic ingĂ„ngarna att fungera (ljudet tar den frĂ„n webkameran) sĂ„ ni förstĂ„r att intresset finns men inte den tekniska kunskapen. 😳

Datorn Àr en Fujitsu med Pentium 3.02, 1 gig i ram, 120 M hÄrddisk X2

Det följde Àven med program för inspelning Cubasis VST ce (vet ej om det Àr nÄgot som fungerar för syftet att spela in bÄde akustisk, elakustisk, elgitarr samt keyboard med (till keyboardet har jag en soundcanvas 55)) Vi har Àven en V-amp till gitarrerna samt Wox AC 50 förstÀrkare och en 1x12 frÄn Marshall ÀvensÄ ett par billiga mickar.

Det kanske Àr sÄ att vi har det han behöver utan att veta om det. Trummor Àr inte intressant att spela in i dagslÀget, grabben Àr en hejare pÄ WinnerbÀck sÄ det Àr sÀkert sÄ att han vill kunna spela in gitarr, sÄng, och eventuellt lÀgga pÄ trumkomp frÄn datorn

kanske en andra sÄngstÀmma, andra gitarr,bas osv.

Hoppas ni med denna information vill fortsÀtta trÄden, han fyller Är den 28/5...

/Lasse

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej alla, det hÀr Àr vilsna mammans gubbe som skriver.

Jag har ocksÄ alltid varit intresserad av att kunna spela in musik pÄ dator och satsade dÀrför pÄ ett ljudkort som jag trodde pÄ i sista datorköpet, ett Soundblaster Audigi 2.

Detta kort har mic ingĂ„ngar, midi samt line in och stöder ASIO, det Ă€r bara det att jag har aldrig fĂ„tt detta med att koppla in gitarr direkt i datorn att fungera inte heller fĂ„r jag mic ingĂ„ngarna att fungera (ljudet tar den frĂ„n webkameran) sĂ„ ni förstĂ„r att intresset finns men inte den tekniska kunskapen. 😳

Datorn Àr en Fujitsu med Pentium 3.02, 1 gig i ram, 120 M hÄrddisk X2

Det följde Àven med program för inspelning Cubasis VST ce (vet ej om det Àr nÄgot som fungerar för syftet att spela in bÄde akustisk, elakustisk, elgitarr samt keyboard med (till keyboardet har jag en soundcanvas 55)) Vi har Àven en V-amp till gitarrerna samt Wox AC 50 förstÀrkare och en 1x12 frÄn Marshall ÀvensÄ ett par billiga mickar.

Det kanske Àr sÄ att vi har det han behöver utan att veta om det. Trummor Àr inte intressant att spela in i dagslÀget, grabben Àr en hejare pÄ WinnerbÀck sÄ det Àr sÀkert sÄ att han vill kunna spela in gitarr, sÄng, och eventuellt lÀgga pÄ trumkomp frÄn datorn

kanske en andra sÄngstÀmma, andra gitarr,bas osv.

Hoppas ni med denna information vill fortsÀtta trÄden, han fyller Är den 28/5...

/Lasse

Hehehe....

Hej Mamma Lasse....

Tror nog ni ska gÄ pÄ musiks rÄd i sÄ fall, kanske slopa ljudkortet

men en enkel mixer och en eller ett par micar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

anvÀnder du mic-ingÄng eller line-ingÄng nÀr du spelar in frÄn webkameran?!

Vad Àr det för gitarr du försöker spela in (akustikst med inbyggt system, eller elgitarr) "rÀtt in"?

Line-in borde vara att sikta pÄ vid inspelning, men dÄ kan du behöva nÄgon form av extern preamp.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Vilsen pappa!

Soundblaster Àr alltid Soundblaster... Mig veterligen har de aldrig gjort nÄgot ljudkort som fungerar för mÄngkanalinspelning av musik. Jag kan dock ha fel. Personligen övergav jag mÀrket kring millenieskiftet. Jag hade en stationÀr pc med tvÄ ljudkort, ett Soundblaster för spel och ett Turtle Beach för musik. Det blev lite konflikter varför jag plockade ut det förstnÀmnda kortet. Ofta mÄste man vÀlja vad man skall ha pc:n till - spel eller musik?

PÄ vilket sÀtt fungerar inte linje- och mikingÄngarna pÄ kortet? Det bÀsta Àr att gÄ till affÀren dÀr det köptes och frÄga, alternativt maila/ringa supporten. Ingen frÄga Àr för dum för att stÀlla. Audigy 2 Àr ett relativt sett dyrare kort frÄn SB. Det kanske klarar det jag inte tror.

Vox och Marshall...bra grejer. PC:n duger mkt gott!

Cubasis VST ce...heter det inte se? Det brukar bundlade (medsÀnda) program heta, och vara nedbantade vaersioner.

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tror som Twilight att du ÀndÄ borde skaffa ett mixerbord och mikrofon.

Men i övrigt sÄ fungerar Soundblaster Audigy 2 och den utrustning du har bra.

SÄ mitt förslag Àr som Twilights, köp ett enkelt mixerbord och en eller tvÄ mikrofoner. Testa de program som följde med, och hÄller dom inte mÄttet, eller om du inte Àr nöjd med ljudkortet, sÄ köp Àven det ljudkortet som musik tipsade om. Dessutom kan det hÀnda att du vill köpa till en konverterare sÄ att du kan köra midi via joystick porten, men det Àr inte nödvÀndigt till en början om du inte redan vet att du vill köra midi.

Jag kör sjĂ€lv ett audigy 2 platinum, och har dĂ„ 6 ingĂ„ngar. Annars ska det vara samma kort. Och jag fĂ„r ner latencyn till 3 ms, kan lĂ€gga pĂ„ realtidseffekter och har en ganska brusig miljö i hemmastudion, sĂ„ det som ljudkortet eventuellt tillför jĂ€mfört med dom lite dyrare stör inte mig. Även midi fungerar utan problem.

MÄnga webkameror har inbyggd mikrofon, jag antar att Àven din har en sÄdan. I Windows generellt kan du dÄ Àndra i multimedia instÀllningarna under kontrollpanelen och tala om att "recording device" ska vara ditt ljudkort istÀllet för web kameran. I musikprogrammet sÄ byter du drivrutin, hoppas att du har nÄgon form av manual. AnvÀnder sjÀlv inte cubasis, och kan det inte i huvét i villket fall.

Absolut lÀttast tror jag Àr om ni kÀnner nÄgon som kan hjÀlpa er att koppla in allt och ge en snabbstart i Cubasis.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Twilight Zounds heta tips till enkel demostudio:

Behringer Eurorack Pro UB802 Pris MB 568:- inkl moms

fantommatning finns pÄ den.

ADK GC1e Kondensatormikrofon Pris MB 695:- inkl Moms

Enklare mikstativ samt kablar osv gÄr att lösa hos lokal

musikaffÀr...

Tror ÀndÄ ett lite "bÀttre" Program för Audioinspelning kan vara pÄ plats

finns billiga varianter..

Vad gÀller ljudkortet sÄ kan det funka...

Kan tyvÀrr inte direktlÀnka till MusikBörsens prylar

men dom har sökfunktion som fungerar

MB=Musikbörsen

mvh\

TZ

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...