Jump to content
Annons

Lindblom

Recommended Posts

Hej allesamman!

Många av er här har säkert råkat på mina trådar kring planerande, frågeställningar och design i allmänhet gällande mitt studiobygge. Planerandet som sådant samt den alltför blygsamma byggstarten har en bunt år på nacken, men nu är jag alltså så till sist igång med full hastighet [i.e. det livspusslandet tillåter] och har kommit en bra bit på väg.

I denna byggtråd tänkte jag strössla med progress-bilder samt anekdoter, floskler och tips i allmänhet kring vad jag läst mig till och praktiskt fått erfara. Utöver själva dagbokandet är syftet att ge tillbaka till denna enorma kunskaps- och inspirationskälla som på så många sätt hjälpt mig med det mesta kring detaljer, design, konstruktion och byggande.

Nåväl, en kort repetition / introduktion:


Min jungfrupost 2015 med bilder på gamla studion, varför ny behöver byggas och diverse annat

Revival av byggandet Nov.2017 - Mycket designdetaljer kring ljudisolering med värdefull input från medlemmar här

Detaljer kring att ljudisolera 8dm djupa fönstergluggar med diverse värdefull info

 

Det som det hela handlar om är ett klassiskt 'rum-i-rum' ståendes på betonggolvet:

overview_redux.gif

med detaljerad video över ovan finns här!

 

Det får räcka som teaser.. imorgon kommer foron från byggstarten och inital progress. Därefter kommer jag post:a buntvis framstegen som gjorts tills jag är ikapp med dagens status 🙂

Cheers!

/Kristofer

 

Redigerat av Lindblom
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låt oss börja med lite hur lokalen var när jag kom dit.

Lokalen är i källare under mark (till ~80%) i ett gammalt vackert hus. Väggarna är stora stenblock och tegel huller om buller med mellan 8-10dm tjocklek. Taket till lägenheten över är dessvärre relativt tunt och släpper igenom strukturburet ljud när de går omkring. Det fanns innerväggar i tunn masonit uppspikat på rangliga 45x45 med luckor mot golv och tak.

När jag provspelade lite bastung musik med en monitor i tom lokal för att se hur mycket som lät ut och upp lät ganska mycket till våningen över. Mycket genom fönstergluggen och en del via taket (deras golv). Det som hördes var främst de stående vågorna och jag tror även alla "masonit-membran" på väggarna svängde rätt ordentligt med basen.

Nåväl, här är ett litet panorama över hur lokalen såg ut då jag tog den: lokalen före

Ett problem under byggets gång hittills har varit att alla mina studioprylar, synthar etc fått existera som ett berg i rummets mitt med c:a 1-1.5m runt om att 'vara' på.. Här är några bilder från demoleringen av existerande innerväggar (i sedvanlig ordning kan de klickas på för full storlek):

0_mess_a.jpg   0_mess_b.jpg   0_mess_c.jpg

Tack för tipset med isolering mot golv.. när jag satte de reglarna för ca ett år sedan lade jag gott om plast mellan 🙂

Härnäst kommer bilder från själva byggandet.

Redigerat av Lindblom
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Här kommer lite uppdatering hur det var att riva existerande skräpväggar och första spadtaget för det nya bygget (fästa golvreglarna).

1_riva.jpg

1_golvregel.jpg

Nåväl, uppifrån vänster:

1. Kofoten var 'weapon of choice' för attack mot masonitplattorna och sedermera det rangliga 45x45 regelverket. Kofoten kom dock inte åt överallt så fick använda skruvmejsel..

2. Kände mig lite extra miljömedveten när jag rev, så drog ut all spik ur alla reglar. Spikarna på bilden är från 1 masonitskiva av totalt 16st.

3. Ansamlad masonit / trä när jag var typ 1/8 klar. Att bryta masoniten till bitar av säckvänlig storlek tog en del tid i anspråk, men gjorde det lättare att frakta bort i pizza-sedan 3-serie.

4. Första 'spadtaget' - tillsågning av de längsta reglarna som skall ligga mot golvet. Som visas på bilden fick de sticka ut i källaren under bearbetning..

5 + 6. Alla golvreglarna plastades mot golvet av hänsyn till fukt. Den tunna plast som syns på bilderna byttes ut mot tjockare slitstark dito. Därefter var det dags för att borra hål för de spikplugg reglarna fästes med. Jag lånade mig en rejäl borrhammare som skar som smör genom betongen vilket behövdes (efter misslyckat försök med slagborr).

7. Som jag redan visste (dock ej till vilken grad) var rummet allt annat än symmetriskt - så det fick bli att såga till 'sneda' extrareglar för den yttre kortsidan (mot källaren).

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En av de [många] saker som bekymrade mig initialt var ett på tok för stort element samt långa skrangliga rör som var mycket i vägen för det tänkta bygget både längst 2 av väggarna samt i taket.

Det 2m långa elementet stod på breda fötter framför en rörstump [första posten, högra bilden, nere till vänster] vilket gjorde att ca 4-5 dm rum skulle försvunnit på den ledden. Rören som sådana var även problematiska då de hade kortslutit den tänkta ljudisoleringen eftersom de så väl fortplantade väsen ut i huset.

Ett möjligt bekymmer med att åtgärda detta var att samtliga element i huset (stoort hus, många element) kunde behövts luftas om man stängde av vattnet i källaren och tömde för att byta rören - något som man inte vill ha som snäll hyresgäst som i bästa fall inte skall märkas alls 🙂

Rörfirman löste dock detta supersmidigt genom att frysa rören där de skulle tas av. De ersatte de evinnerliga röreländena med sån där modern slang - vilket dels kunde vara mycket närmare väggen men framförallt frikopplar (ljudmässigt) mitt nya mindre element i det inre rummet.

Nedan är två enkla före / efter bilder.

2_fixaelement.jpg

Redigerat av Lindblom
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, Lindblom säger:

Ett möjligt bekymmer med att åtgärda detta var att samtliga element i huset (stoort hus, många element) kunde behövts luftas om man stängde av vattnet i källaren och tömde för att byta rören - något som man inte vill ha som snäll hyresgäst som i bästa fall inte skall märkas alls 🙂

Rörfirman löste dock detta supersmidigt genom att frysa rören där de skulle tas av.

 

Dessutom vill man inte ha färskt vatten i systemet eftersom det är syrerikt och aggresivt. Gammalt vatten är syrefattigt och snällt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Kanske vore en affärsidé - antioxidanter för slutna vattensystem 🙂

Mycket byggande och att konvertera min särbo till sambo igen efter ett års jobb på annan ort fick denna post att dröja en smula. Nästa post kommer visa hur det såg ut när väggreglarna kom på plats - men denna är vigd åt lite tips och anekdoter.

3_stomme_verktyg_a.jpg

Till vänster:

Dessa små läkt-stumpar jag sparat sen rivningen var ovärderliga för att hålla saker på plats mot stenväggarna under bygget. Jag sågade kort och gott upp dem och borrade en mängd hål i dem för att därpå med en enda skruv kunna justera / fixera de stående reglarna på rätt avstånd från väggen - detta gick verkligen åt när man är själv som bygger och är 2-3 armar kort 🙂

Till höger:

Storleken HAR betydelse... skämt åsido - denna hopfällbara för mig största vinkelhake jag ägt (1.2 x 1.2 meter) utgjorde ett utmärkt komplement till allsköns vattenpass och dylikt.

 

3_stomme_verktyg_b.jpg

Från vänster:

1. Jag hoppas det inte lät 'för' mycket upp i huset för såga med den där har jag gjort oändligt mycket känns det som... inte bara till själva bygget utan för att få dåliga reglar till ved och för att få det utrivna materialet sedan / säck-vänligt.

2. De där stolp-vattenpassen (övre bilden) utgjorde ett bra komplement till de vanliga, men kändes aningen oexakta jämfört med de vanliga. Att spänna tråd (nedre bild) är ett ypperligt sätt att hålla koll på att saker blir raka såsom de två reglarna mot golvet vid dörren i mitt halv-skeva rum.

3. För en relativt ovan byggare som mig fick jag under denna resas gång erfara hur snabbt virke slår sig vid temperaturskillnad. säkerligen 10st 2.5m 2"4 fick efter ett inte så avvägt mått frustration bli till ved-stumpar till sommarstugans kakelugn.

4. lite fler exempel på allt detta inriktande för att få saker och ting hyggligt raka i rummet.

 

Redigerat av Lindblom
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Några bilder på när merparten av väggreglarna kommit på plats. Inte så värst kul bilder men var lite svårt vid tillfället då hela mitten av rummet var belamrat upp till taket 🙂

4_stomme.jpg

Redigerat av Lindblom
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Ledsen att jag försummat dokumentationsdelen av bygget så här grovt.. har hänt lite på det privata planet som fördröjt saker men bygget har gått framåt i accellererande takt senaste månaden så skall dokumentera här nu vad det lider också..

För den nyfikne är följande klart IRL:

- Fönstergrlugg täck + labyrint i fönsterglugg

- Labyrinterna i facken (från fönsterlabyrinten in i rummet och för den ut till det yttre rummet

- Dörrmontage av Daloc-dörr in till inre rummet

- Gips lager 1 och 2 inkl tak (och den vederstyggliga trappformade luckan för att stänga av vatten i takhöjd)

- Frakta de sista 20 gipsskivorna som saknades.. så nu kan lager 3 byggas färdigt.

Uppdatering kommer i dagarna som följer av respektive del.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

5_daloc.thumb.jpg.a8e5d94080f807ab71a922ba4f00e2a2.jpg

Något jag fick hjälp av min äldste bror var att montera och rikta in Daloc dörren jag köpt.. som tack får han vara pixlad här. Förmodligen skulle jag klara detta själv nästa gång nu då jag vet hur det går till.

Detta fick sätta punkt för arbetet med stommen som nu kunde anses vara helt komplett.

Redigerat av Lindblom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...