Jump to content
Annons

Koppla pa


Skalis

Recommended Posts

Hallå.är det nån som kan svara på detta.vill koppla ihop en aktiv sub m mina passiva pa högtalare. utgång från slutsteg är speakon, ingång sub är xlr hona-utgång xlr hane.det är svårt att hitta bra kablar, det går att få ihop det m adapters men finns det annat sätt?antar att från slutsteg till sub sen från sub till topparna är den väg det ska vara.går det att koppla slutsteg- toppar. (Speakon) från en topp-sub?(villrådig gubbe)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hold your horses. Kopplar du som du har beskrivit så kommer du troligtvis att elda elektronik.

Det du måste göra är att skaffa ett aktivt delningsfilter där du har två ingångar och sedan fyra (eller fler) utgångar. Då kopplar du in höger/vänster från din ljudkälla till ingångarna och sedan en utgång (höger+vänster) till basen och två andra utgångarna (höger+vänster) till slutsteget som sedan kopplas vidare till dina toppar. Sedan måste du också se till att ställa in att delningsfiltret på rätt frekvens och en monokonfiguration för subben.

Alternativet är om det finns ett inbyggt filter i basen så kan du koppla in från din ljudkälla in i basen, sedan ut från basen till slutsteget och vidare till topparna.

Svårt att veta exakt hur du ska koppla eftersom jag inte vet vad du har för prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Henning.tackar för svar.

tänker så här:bild nedan visar skiss från trolig manual.

sub har nog delningfilter,eftersom du ska kunna göra som bild.jag har ej aktiv mixer.så slutsteg till sub.från sub till toppar.jag har passiva toppar, vill ta signal till sub från out på en topp.koppla sub mono.är det då möjligt?

 

DD4170B0-431F-46B3-A069-2CBB2088A11B.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad den bilden beskriver är ett helt aktivt system.

Du får införskaffa dig ett delningsfilter. Då kopplar du mixer till delningsfilter.  Skicka sub frekvenserna till din aktiva sub. Sen skickar du allt över delningen till ditt slutsteg som du kopplar till dina passiva toppar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pressrec

ok vet att det beskriver helt aktivt rigg.men efter lite mer sökningar har jag förstått följande:ok ett aktivt delningsfilter kanske kunde vara nåt,då signal från slutsteg är högnivå.antar att det måste vara lågnivå till aktiv sub.det du beskrev, ger delningfiltret lågnivå?så har jag förstått:från mixer till delningfilter-(lågnivåsignal?) till sub.från delningfilter till slutsteg(högnivåsignal?) sen till toppar som vanligt?(passiva)hur ser utgångarna från delningfiltret ut.olika?lite svårt att få ut en lågnivå signal till sub, vet inte från vart.delningfiltret?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Delningsfiltret hanterar enbart signalen, dvs det som du kallar lågnivå (ingen förstärkt signal). Skicka Signal ifrån mixer -> Delningsfiltret. Där väljer du var du ska splitta signalen frekvensmässigt. De lägre frekvenserna skickar du till subben (signalnivå) och de högre skickar du till slutsteget (signalnivå). Sen skickar du den förstärkta signalen ifrån slutsteget till dina passiva högtalare.

Jag tycker det låter lite som att du borde be någon om hjälp som har gjort det här innan. Ta det här rätt, men detta är ganska mycket baskunskaper. Finns säkert någon du kan fråga i din närhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, får ta hjälp och fundera ut nåt.tackar för hjälp så länge..

kollar delningsfilter, verkar vara ett måste.såg nån som hade 7 utgångar varav ett var x tra låg sub ut.kanske är nåt?

det jag inte förstår är varför man måste köra lågnivå(frekvens) till aktiv sub som har delningsfilter och förstärker själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...