Jump to content
Annons

Tips: bättre sångröst genom att äta lakrits...


Jizzen

Recommended Posts

När jag satt här vid min dator med Spotify igång i bakgrunden började jag sjunga med i en låt som spelades från min spellista. Direkt upptäckte jag att min röst lät bättre än vanligt - ren och klar som den annars inte direkt brukar vara. Detta i sin tur gjorde att jag tyckte det kändes lättare att växla mellan höga och låga toner. Genast började jag tänka på vad jag hade gjort och vad jag hade ätit/druckit under dagen. Sekunderna efter insåg jag att jag nyss ätit några bitar lakrits (Panda soft & fresh Licorice original). Tog en bit till och kände då att den faktiskt "rensade upp" i halsen! :-) En googling på typ "Lakrits bra för sångrösten" gav ingen direkt träff, men däremot kunde jag läsa att lakrits faktiskt är slemlösande. Så jag tror inte jag inbillar mig att lakrits faktiskt hjälper till att få en bättre sångröst...åtminstone en tillfälligt bättre sådan i alla fall. Bara ett litet tips på vägen! :-) 

Om ni testar mitt tips...återkom då gärna med era synpunkter på det hela!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inget för er med högt blodtryck och känsliga för salthalten i kroppen. Finns rätt många studier som påvisar att lakrits faktiskt inte är bra alls. Älskar lakrits själv så det är en riktig bummer om det nu är fint för stämbanden också. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Apro på slemlösande så hade jag en kompis som gulpade ner ett rått ägg innan sångpålägg. Är osäker på var han fått det ifrån men det tydligen någon kändis, möjligtvis Ozzy, som gjorde det men jag tror det var mer för att inte få ont i halsen när man vrålade på. Tror jag skulle föredra lakrits och äpple kommer inte på fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-02-03 på 11:56, Vesuvius säger:

Internationella källor säger att "Licorice Root tea" är bra för rösten eftersom det bedövar den bakre delen av svalget något. Detta te ska inte ha så stark lakritssmak.

Här finns också flera andra tips.

http://singerssecret.com/singers-home-remedies/

 

Awesomesauce! Försöker hitta alternativ för allergiker, och känns som det finns en del här :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...