Jump to content
Annons

Studiorum 9 kvm


Thomas W

Recommended Posts

Hej!

jag skall bygga ett studiorum i mitt garage/källare.

Rummet behöver inte ljudisoleras, utan det är akustiken jag är bekymrad över.

Rådande förutsättningar:

Rummet är så gott som kvadratiskt 2,9x2,9 och har takhöjd på 2,06

Golv och tak är jutet, och väggarna murade/putsade.

Att inte detta kommer bli ett 100% proffsigt studiorum är jag helt med på, dock måste jag göra det bästa av det möjliga. Jag är själv väldigt långt ifrån att vara 100% bakom spakarna, så kanske det jämnar ut sig??

Jag kommer spela in Rock/Punk, dock med e-drums samt Kemper. Så rummet skall funka för inspelning av sång samt mixning... 

Kunde inte ladda upp bilder dessvärre, skall försöka igen...

Känner som att jag inte vill famla runt i mörkret och bara spika upp isolering här och där. Nu när detta rummet har de måtten som det har så känns det genast svårare för mig att bearbeta.

Live end Dead end?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kommer bli tufft att få till akustiken där. Kvadratiskt rum, lågt i tak och desstutom betong, betong, betong - kan inte bli mycket värre.

Min spontana tanke är: Bygg ett sångbås. Mixa med lurar.

(Men nu är jag ingen expert på området. Jag kan mycket väl ha fel.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer och tjockare absorbenter ju bättre. Svårt att få det bra, men det går att få bättre. Hur tjockt kan du gå? Har själv nästan fyrkantigt rum men fick väldigt bra resultat med 60 cm tjockt på bakre väggen. Dock är mitt rum 4,25 x 4,35 x 2,52.

Jag skulle byggt så tjockt som möjligt på bakre väggen, tjocka absorbenter på sidoväggarna vid första reflektionen, tjockt i främre hörnen samt i taket.

Dock är ju utrymmet viktigt också, hur mycket kan du avvara för akustiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, och tack för Era svar!

Nej, mina förutsättningar är inte de bästa, så nu jobbar vi därefter?

Ostfisk, hade du täckt hela bakre och främre väggen med absorbenter? Inga problem att slänga upp 60 cm. Skall jag låta betongen vara ”öppen” någonstans? Eller kanske sätta upp någon väggpanel på de ytorna?

Golvet? Hade tänkt lägga ett klassiskt klickgolv och sen någon matta.

Taket? Det är jutet. Sätta något minimoln?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorerna så nära främre väggen som möjligt. Hela bakre väggen täckt med absorbenter. Främre väggen, endast hörnen. Vad menar du med öppen?

Skulle skippat mattan, om du inte vill ha den där för estetiska syften. Den absorberar bara diskanten vilket du inte vill.

I taket: ett rejält moln 20-30 cm tjockt som täcker mixplats och första reflektionen och gärna fram till främre väggen.

Vad har du för lyssning? Hur lågt går den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper gör det inte, osäker på om det gör någon skada. Kan ev. skapa resonanser om panelen vibrerar. Det bästa är nog att hålla betongen öppen. Fast hade du tänkt sätta upp paneler pga estetiska skäl så går det med all säkerhet att göra. Vet dock ej om man måste sätta fast den på något speciellt sätt som förhindrar den från att vibrera eller om man kan montera den som vanligt. Det finns det andra som kan svara på bättre än mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade för några år sedan ungefär samma förutsättningar ...jag kräver INTE mycket och har inga högskolepoäng i akustik (lr ngt annat ämne heller) men jag reglade mina betongväggar med läkt, satte gips och häftade på dessa:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Dampmaterial-till-hogtalare-5-st-2000018639/

...på alla väggar, i taket hängde jag bara trasmattor ngn decimeter er.  Inget snyggt men funkade för mina behov. Mitt golv va i ngn klassisk nålfiltsmatta från 70-talet som fick ligga kvar 

Redigerat av MrLoFi
Link to comment
Dela på andra sajter

Ostfisk!

Tycker du att jag skall bevara väggen bakom mina monitorer helt ren med betong, förutom absorbenter bakom just monitorerna?

Jag tycker det känns som den väggen framför mig borde va helt tvärdö med absorbenter, då betongen bör väl reflektera och förstärka ljudet till lyssningsplatsen?

Bara min spontana tanke:)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ha monitorerna så nära främre väggen som möjligt. Nästan så att de nuddar. De så kallade FWBIR (typ Front Wall Boundary Interference Response) frekvenserna kommer då så högt som möjligt och blir då rundstrålande i mindre utsträckning. Dvs de skickas mer rakt fram mot lyssnaren än bak mot väggen och studsar och skapar fasfel

Behandlar du bakre väggen med tjocka absorbenter så kommer det inte komma tillbaka så mycket reflektioner från den väggen ändå vilket gör att främre väggen kan vara kal, skulle dock rekommendera att bygga sk. superchunks i främre hörnen. Med mitten av väggen kan vara kal!

Dock kan du prova att ha absorbtion på främre väggen (så länge den inte flyttar ut monitorerna) och se hur det blir. Svårt att förutspå exakt när det kommer till akustik. Jag har en helt kal främre vägg dock och det funkar ypperligt. Har med endast 60 cm tjock absorbtion på bakre väggen kommit ner till +/- 5dB från 30 Hz till runt 160 Hz. Sen skall jag bygga superchunks i hörnen och då kommer det bli ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...