Jump to content
Annons

True peak i Cubase Loudness-mätare...jag fattar inte riktigt


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Jag sitter och bouncar ut mina mixar inför mastring. Jag kör igenom hela låten och tittar på värdet i loudness-mätaren. De flesta mixar ligger omkring -12 lufs men peakvärdet varierar. Jag har lite eq och svag kompression på masterbussen men tar bort limitern som ligger sist i kedjan. 

För att ge lite mer headroom säker jag utnivån på sista pluggen i kedjan med 4-5db och bouncar låten igen. Lufs hamnar då på motsvarande sänkning. dvs -17db om jag sänkte med 5db.

Grejen är att motvarande inte händer för "True Peak".  På en låt låg den innnan sänkningen på -0.1db och efter att ha sänkt med 5.4db hamnade peaken på -1.6db.

Varför är det så och behöver jag bry mig om det?

 

TAck

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte ge dig exakt svar men true peak ska simulera vad som sker i DA-koverterarna när sample raten samplas upp. True peak-mätare brukar uppsampla signalen till 192kHz. När man samplar upp så skapas fler samples av en styrka och slår du sedan ihop dem igen vid nedsampling så byggs de upp och kan ska en starka peak än där var från början. Jag är inte exakt hundra på ifall jag har det rätt för mig men det har med vad som sker vid uppsamling att göra iaf vilket ungefär alla konverterare gör (delta sigma?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...