Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Lagom till 2.5-Ärs jubileet av att inte ha kommit igÄng med mitt bygge av diverse skÀl Àr det nu dags! TrÄden jag startade Juli 2015 med diverse skisser och funderingar (samt vÀrdefulla svar) Àr hÀr:

Har kommit igÄng med att ha fÄtt en bunt rör omdragna och element utbytt samt har fÄtt upp merparten av det inre trÀskalet enligt min gamla trÄd.

Jag har dock nÄgra frÄgor:

Resilient Channel och Green Glue (samt  liknande produkter) Àr bÀgge relativt kostsamma.., men skall vad jag förstÄr bli mycket bÀttre Àn att skruva gips direkt i reglar / att inte ha lim-klet mellan skivorna. Min frÄga: Gör dessa produkter mer Àn vad 1-2 lager ytterligare (totalt 4 lager) gips skulle göra?

För min ventilationslabyrint (skiss kommer) tÀnkte jag baserat pÄ vad jag lÀst hÀr köra med EcoSund eftersom de inte slÀpper fibrer sÄsom glasull - Àr detta rÀtt tÀnkt för detta ÀndamÄl?

FöljdfrÄga: Vart kan (eller kan överhuvudtaget) dessa produkter köpas i Sverige av en privatperson?

adrumdrum rekommenderade sika at-84 som greenglue alternativ - men har inte lyckats hitta det salufört nÄgonstans.

Tacksam för svar - för nu vill jag komma igĂ„ng pĂ„ allvar 🙂

Mvh.

Kristofer

Annons
Postat

Har inte svaren pĂ„ dina frĂ„gor, vill bara titta in och önska lycka till! 🙂

Postat

Kul att du Àr igÄng igen!

Du kan ersÀtta bÄde GG / RS med 1 lag extra gips.

Dacron (EcoSund) Àr bra val till ljuddÀmpare. Cleantec el. meditec gÄr ocksÄ att anvÀnda. Skicka PM om du vill ha hjÀlp med Dacronet.

/ Björn

Postat

Stort tack till er bÄda. och tack Björn för hjÀlpen.. hör av mig via PM.

Är tillbaka vid ritbordet en smula för att lösa ventilationen.. kastar upp skisser hĂ€r snart 🙂

Postat (redigerat)

För inkommande luft tÀnkte jag bygga en labyrint i ett vÀggfack framför den av de 1m djupa fönstergluggarna som har luftintag. PÄ motsatt sida kommer jag göra likadant för utgÄende luft.

baffelbox_0.jpg <-- klicka för större bild

Tror ni att det kommer gÄ hyggligt att fÄ luften igenom med 2st 140-flÀktar i nederkant? gÄngen Àr 14x17 hela vÀgen. LÄdan i sig har dubbelt med gips utom 'hindren' som Àr 3 lager. Totalt blir 'fronten' framför det som syns alltsÄ 5 lager (2st för lÄdan + vÀggens 3 lager)

IntagshÄlet i yttervÀggen Àr c:a 21x21cm, tanken Àr att dela luften dÀr och lÄta hÀlften gÄ in i lÄdan pÄ bilden och andra halvan ge cirkulation utanför mitt inre skal sÄ dÀr inte blir fukt/mögel.

Vad tror ni, har jag tÀnkt rÀtt? Kommer konstruktionen dÀmpa luftburet ljud tillrÀckligt?

SĂ„ snart ventilationen Ă€r fĂ€rdigtĂ€nkt Ă€r det dags att resa vĂ€ggar 🙂

Redigerat av Lindblom
Postat

Ingen som har nĂ„gon Ă„sikt? 🙂 Börjar bli dags att bestĂ€lla materiell till labyrinterna..

Postat

Du behöver bara ha ljudabsorberande material pĂ„ ”ena sidan” av avstĂ€ngarna i labyrinten, dvs det rĂ€cker med att en av tvĂ„ motstĂ„ende sidor Ă€r ljudabsorberande. Detta för att fĂ„ maximal area i ljuddĂ€nparen. Avsluta ljuddĂ€mparen med en större volym för att ytterligare sĂ€nka lufthastigheten. Avsluta sedan med gallerdon.

NÀr man integrerar ljuddÀmpare i regelfack kan man göra en tvÄdelad labyrint isÀllet, dvs man bygger en avdelare i mitten sÄ luften fÄr byta rikting en gÄng och absorberas pÄ en betydligt lÀngre strÀcka. Bygger man en sÄn sÄ gipsar man bÄda sidor av regelfacket (Àven mot det yttre skalet om det Àr en flytande konstruktion).

Ska du ventilerara spalten mellan skalen behöver du dels se till att anvÀnda tempererad luft samt du behöver ocksÄ ha en avluft. BÀgge behöver i sin tur ljuddÀmpare vid genomföringen i det yttre skalet.

Postat

Tusen tack (Ànnu en gÄng) för de bra och verkligen konkreta tipsen. Jag skall skissa lite och kolla hur mycket isolering som behövs. Hör av mig till dig Björn angÄende detta dÄ.

Mvh. Kristofer

Postat (redigerat)

Nedan Àr min ursprungsvariant (A) , följt av en kasserad variant (B) och den jag tror mest pÄ för ventilationslabyrint i fack = C.

labyrinter.jpg(klicka för större bild)

C ovan ger bÄde lÄng strÀcka samt har lite större volym vid utgÄngen. SÀttet man fick lösa det pÄ var att ha ingÄngen till labyrinten under. Kommer köra dubbla lager gips rakt igenom, alla om lott och adekvat mÀngd akustikfog överallt. I de fÀrdiga kommer det dock inte vara plexiglas fram som i renderingen utan 2 lager gips som följs av rummets 3 lager.

Vad tror ni om denna variant, har jag tĂ€nkt rĂ€tt skall jag börja bygga tvĂ„ stycken (en för in-luft till inre rummet och en för tempererad luft ut till mellan skalen.utanför rummet) ASAP 🙂

Mvh. Kristofer

Just.. nu kom ju pÄ en frÄga till. Jag vill minnas att du Björn hade nÄgot bra i ditt magnifika bygge (och tillika magnifika byggtrÄd) dÀr du frikopplade ventilationsintaget frÄn skalet.. I mitt relativt enkla fall skall luften frÄn fönstergluggen via en kort sten/gipslabyrint som sedan skall 'föras över' till rummets labyrint visad ovan. Finns det nÄgot i vanlig bygghandel man kan anvÀnda för att frikoppla skalet..?

Redigerat av Lindblom
Postat

Jag ser verkligen fördelar vad gÀller luftflöde med "C" - frÄgan Àr vilken som ger bÀst dÀmpning.. "A" har ju betydligt fler svÀngar och total dÀmp-yta.. men svÄrt att avgöra. Vad tror ni?

Postat

AH! Intressant! BerÀtta gÀrna hur det gÄr, Àr sjÀlv pÄ g att bygga en liknande grej. Har dock ej kommit sÄ lÄngt som att tÀnka pÄ design! Har förmuvaramde vanliga ventilationsrör in i liverum och kontrollrum men de ska förhoppningsvis bort efter jul nÄgon gÄng och kommer dÄ behöva köra nÄgot med motor!

Postat
PĂ„ ‎2017‎-‎12‎-‎19 pĂ„ 15:33, Lindblom sĂ€ger:

Jag ser verkligen fördelar vad gÀller luftflöde med "C" - frÄgan Àr vilken som ger bÀst dÀmpning.. "A" har ju betydligt fler svÀngar och total dÀmp-yta.. men svÄrt att avgöra. Vad tror ni?

Du har helt rÀtt med "C", variant "A" kan t.o.m.  tillföra ljud.

SjÀlv har jag temperaturstyrd tilluft via vÀrmevÀxlare som blÄser in med mycket lÄg hastighet i ett mellanrum över hela taket och frÄnluft enligt din modell "C" men via golvventil till tak i angrÀnsande rum med sjÀlvtryck.

Postat

Den modell Björn (Wellness Music) föresprÄkar om jag tolkat hans input rÀtt Àr modell "A".

Min magkĂ€nsla tycker C 'borde' vara bĂ€ttre, men den ger jag inte mycket för vid sidan om hans enorma praktiska erfarenhet 🙂

Det verkar dessutom klokt att luften dÄ fÄr Äka mycket lÀngre lÀngst dÀmpad vÀg - men antalet gÄnger luften byter hÄll skall visst ocksÄ ha stor inverkan.

Kommer bli dubbel uppsÀttning oavsett modell.. den varma luften inifrÄn skalet fÄr Äka ut i yttre skalet och sedan ut i kÀllaren utanför (via en 3:e labyrint)

Postat

Santliga 3 varianterna av ljuddÀmpare du ritat upp Àr bra och omstÀndigheterna fÄr oftast styra vilken variant som passar bÀst till sitt projekt.

Varianten med saxningar Àr effektiv och bra nÀr utrymmet Àr begrÀnsat. Jag har nog byggt uppÄt 100 st sÄdana med gott resultat vid det hÀr laget.

Som du skriver sÄ Àr kanallÀngden viktig. Ju lÀngre konstruktion desto bÀttre dÀmpning av lÄga frekvenser. För att undvika kanalljud i dÀmparen Àr det viktigt att öppenarean ökas rejÀlt för att fÄ ned hastigheten pÄ luften.

Dukstos heter den flexibla genomföringen.

Postat

Det fĂ„r bli att köra pĂ„ den lĂ„nga.. kommer göra en liten labyrint i gips i gluggen med.. lĂ€gger upp integrerad ritning sĂ„ snart det gĂ„r 🙂

God Jul pÄ er allesamman!

• 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postat

Hej - det byggs för fullt mellan dagjobbet och sömnen.. sÄ har inte uppdaterat hÀr pÄ lÀnge.

Skall lÀgga upp lite info om ventilationen i denna trÄd, sen skapa en regelrÀtt byggtrÄd med sammanfattad plan + progress.

Postat

HÀr Àr en sammanfattning över ventilationslösningen (flöde), senare ikvÀll lÀgger jag upp hur labyrinterna Àr konstruerade i detalj.ventilation.gif.494ed6578495af25e0f12bb9c078f405.gif

Postat

fonsterglugg_anim.gif

SÄ hÀr Àr labyrinten i fönstergluggen tÀnkt (och Àr cirka halvfÀrdig i dagslÀget).  Det blÄ Àr Dacron isolering och det mörkt gula markskiva = stenull.

Det som inte syns pÄ skissen Àr att jag har:

• ..plastat runt markisoleringen för att undvika lukt / fibrer
  • ..mĂ„lat de gipsytor som Ă€r i kontakt med luft med vĂ„trumsfĂ€rg (kanske onödig extra sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rd för att undvika eventuellt svartmögel som sĂ„ gĂ€rna konspirerar kopulerar och allmĂ€nt djĂ€vlas med gipsets papper)
Postat

HÀr Àr en animation som visar 'byggd i facket för luft in till rummet' labyrinten.

fack_in.gif

HÀr Àr lÀngden maximerad för att försöka dÀmpa lÀgre frekvenser sÄ mycket som möjligt.

Viktigast Àr att fÄ det hela tÀtt och massivt.. samtliga gips-skivor Àr dÀrför helt om lott.

Postat

... samt den för luft ut frÄn studion till yttre skalet:

fack_ut.gif

Postat (redigerat)

Grymt! Vad anvÀnder du för material som dÀmpning? Hunnit testa den Àn? Och vad har du för ytter och innermÄtt?

Redigerat av Bodega113
Postat

DÀmpning Àr tillskurna skivor av Dacron (spunnen Ätervunnen plast).

Labyrinten i fönstret blev klar igÄr och fungerar faktiskt klart över förvÀntan.. Bussar som kör pÄ vÀgen utanför i gluggarnas höjd hörs mer innifrÄn kÀllaren (frÄn andra sidan kÄken) Àn som tidigare via fönstret. Luftströmmen Àr rÀtt kraftig genom labyrinten men helt ljudlös.

Återkommer i Ă€mnet nĂ€r de testats i sin helhet.

Postat (redigerat)

ByggtrÄden kommer igÄng om nÄgon dag.. har kört 8h dagjobb och 6-10h bygge ett tag nu sÄ inte varit mycket tid över.. men har fotat och levt om sÄ följetongen Àr strax igÄng..

TĂ€nkte animationerna kan vara bra att ha för de som Ă€r lika förvirrade jag var innan jag kom rĂ€tt 🙂

LÀrdommar osv tÀnkte jag spara till byggtrÄden

Redigerat av Lindblom
  • 3 veckor senare...
Postat

En frÄga:

Är det nĂ„gon som har nĂ„gon insikt eller Ă„sikt vad gĂ€ller att 'staga upp' vĂ€ggreglarna?

Dvs. att sÀtta in horisontella reglar lite hÀr och dÀr i facken för stabilitet och eller för att hÄlla isolering pÄ plats.

Har lÀst ihjÀl mig pÄ Gearslutz-forumet för en tid sedan och vill minnas kloka huvuden dÀr menade pÄ att om man satte in sÄdana skulle det pÄverka ljudisoleringen av lÄga frekvenser negativt..

Vad tycker / tror / vet ni?

Postat

Du behöver inte kortlingar. VÀggarna lÄses nÀr du börjar skiva. Reglar du c/c 450 kommer mineralullen att nypa fast tillrÀckligt för att hÄllas pÄ plats. Vid höga vÀggar spÀnner jag murarsnöre pÄ baksida regel.

Postat

Ah tack, dĂ„ fĂ„r det bli sĂ„... Köpte faktiskt trĂ„d till detta idag frĂ€mst för takets del men dĂ„ kör jag sĂ„ rĂ€tt över.. Just hĂ„ller jag pĂ„ att rensa rummet sĂ„ dĂ€r blir plats för gipsandet.. kommer bilder i byggtrĂ„den strax.. (allt jag byggt hittils dĂ€r nere har varit med c:a 1m fritt kring vĂ€ggarna och i mitten belamrat upp till taket 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.