Lindblom Postat 23 november 2017 Postat 23 november 2017 Hej. Lagom till 2.5-Ă„rs jubileet av att inte ha kommit igĂ„ng med mitt bygge av diverse skĂ€l Ă€r det nu dags! TrĂ„den jag startade Juli 2015 med diverse skisser och funderingar (samt vĂ€rdefulla svar) Ă€r hĂ€r: Har kommit igĂ„ng med att ha fĂ„tt en bunt rör omdragna och element utbytt samt har fĂ„tt upp merparten av det inre trĂ€skalet enligt min gamla trĂ„d. Jag har dock nĂ„gra frĂ„gor: Resilient Channel och Green Glue (samt liknande produkter) Ă€r bĂ€gge relativt kostsamma.., men skall vad jag förstĂ„r bli mycket bĂ€ttre Ă€n att skruva gips direkt i reglar / att inte ha lim-klet mellan skivorna. Min frĂ„ga: Gör dessa produkter mer Ă€n vad 1-2 lager ytterligare (totalt 4 lager) gips skulle göra? För min ventilationslabyrint (skiss kommer) tĂ€nkte jag baserat pĂ„ vad jag lĂ€st hĂ€r köra med EcoSund eftersom de inte slĂ€pper fibrer sĂ„som glasull - Ă€r detta rĂ€tt tĂ€nkt för detta Ă€ndamĂ„l? FöljdfrĂ„ga: Vart kan (eller kan överhuvudtaget) dessa produkter köpas i Sverige av en privatperson? adrumdrum rekommenderade sika at-84 som greenglue alternativ - men har inte lyckats hitta det salufört nĂ„gonstans. Tacksam för svar - för nu vill jag komma igĂ„ng pĂ„ allvar đ Mvh. Kristofer
ostfisk Postat 25 november 2017 Postat 25 november 2017 Har inte svaren pĂ„ dina frĂ„gor, vill bara titta in och önska lycka till! đ
wellness music Postat 25 november 2017 Postat 25 november 2017 Kul att du Àr igÄng igen! Du kan ersÀtta bÄde GG / RS med 1 lag extra gips. Dacron (EcoSund) Àr bra val till ljuddÀmpare. Cleantec el. meditec gÄr ocksÄ att anvÀnda. Skicka PM om du vill ha hjÀlp med Dacronet.  / Björn
Lindblom Postat 28 november 2017 TrĂ„dstartare Postat 28 november 2017 Stort tack till er bĂ„da. och tack Björn för hjĂ€lpen.. hör av mig via PM. Ăr tillbaka vid ritbordet en smula för att lösa ventilationen.. kastar upp skisser hĂ€r snart đ
Lindblom Postat 5 december 2017 TrĂ„dstartare Postat 5 december 2017 (redigerat) För inkommande luft tĂ€nkte jag bygga en labyrint i ett vĂ€ggfack framför den av de 1m djupa fönstergluggarna som har luftintag. PĂ„ motsatt sida kommer jag göra likadant för utgĂ„ende luft. <-- klicka för större bild Tror ni att det kommer gĂ„ hyggligt att fĂ„ luften igenom med 2st 140-flĂ€ktar i nederkant? gĂ„ngen Ă€r 14x17 hela vĂ€gen. LĂ„dan i sig har dubbelt med gips utom 'hindren' som Ă€r 3 lager. Totalt blir 'fronten' framför det som syns alltsĂ„ 5 lager (2st för lĂ„dan + vĂ€ggens 3 lager) IntagshĂ„let i yttervĂ€ggen Ă€r c:a 21x21cm, tanken Ă€r att dela luften dĂ€r och lĂ„ta hĂ€lften gĂ„ in i lĂ„dan pĂ„ bilden och andra halvan ge cirkulation utanför mitt inre skal sĂ„ dĂ€r inte blir fukt/mögel. Vad tror ni, har jag tĂ€nkt rĂ€tt? Kommer konstruktionen dĂ€mpa luftburet ljud tillrĂ€ckligt? SĂ„ snart ventilationen Ă€r fĂ€rdigtĂ€nkt Ă€r det dags att resa vĂ€ggar đ Redigerat 5 december 2017 av Lindblom
Lindblom Postat 11 december 2017 TrĂ„dstartare Postat 11 december 2017 Ingen som har nĂ„gon Ă„sikt? đ Börjar bli dags att bestĂ€lla materiell till labyrinterna..
wellness music Postat 11 december 2017 Postat 11 december 2017 Du behöver bara ha ljudabsorberande material pĂ„ âena sidanâ av avstĂ€ngarna i labyrinten, dvs det rĂ€cker med att en av tvĂ„ motstĂ„ende sidor Ă€r ljudabsorberande. Detta för att fĂ„ maximal area i ljuddĂ€nparen. Avsluta ljuddĂ€mparen med en större volym för att ytterligare sĂ€nka lufthastigheten. Avsluta sedan med gallerdon. NĂ€r man integrerar ljuddĂ€mpare i regelfack kan man göra en tvĂ„delad labyrint isĂ€llet, dvs man bygger en avdelare i mitten sĂ„ luften fĂ„r byta rikting en gĂ„ng och absorberas pĂ„ en betydligt lĂ€ngre strĂ€cka. Bygger man en sĂ„n sĂ„ gipsar man bĂ„da sidor av regelfacket (Ă€ven mot det yttre skalet om det Ă€r en flytande konstruktion). Ska du ventilerara spalten mellan skalen behöver du dels se till att anvĂ€nda tempererad luft samt du behöver ocksĂ„ ha en avluft. BĂ€gge behöver i sin tur ljuddĂ€mpare vid genomföringen i det yttre skalet.
Lindblom Postat 11 december 2017 TrÄdstartare Postat 11 december 2017 Tusen tack (Ànnu en gÄng) för de bra och verkligen konkreta tipsen. Jag skall skissa lite och kolla hur mycket isolering som behövs. Hör av mig till dig Björn angÄende detta dÄ. Mvh. Kristofer
Lindblom Postat 17 december 2017 TrĂ„dstartare Postat 17 december 2017 (redigerat) Nedan Ă€r min ursprungsvariant (A) , följt av en kasserad variant (B) och den jag tror mest pĂ„ för ventilationslabyrint i fack = C. (klicka för större bild) C ovan ger bĂ„de lĂ„ng strĂ€cka samt har lite större volym vid utgĂ„ngen. SĂ€ttet man fick lösa det pĂ„ var att ha ingĂ„ngen till labyrinten under. Kommer köra dubbla lager gips rakt igenom, alla om lott och adekvat mĂ€ngd akustikfog överallt. I de fĂ€rdiga kommer det dock inte vara plexiglas fram som i renderingen utan 2 lager gips som följs av rummets 3 lager. Vad tror ni om denna variant, har jag tĂ€nkt rĂ€tt skall jag börja bygga tvĂ„ stycken (en för in-luft till inre rummet och en för tempererad luft ut till mellan skalen.utanför rummet) ASAP đ Mvh. Kristofer Just.. nu kom ju pĂ„ en frĂ„ga till. Jag vill minnas att du Björn hade nĂ„got bra i ditt magnifika bygge (och tillika magnifika byggtrĂ„d) dĂ€r du frikopplade ventilationsintaget frĂ„n skalet.. I mitt relativt enkla fall skall luften frĂ„n fönstergluggen via en kort sten/gipslabyrint som sedan skall 'föras över' till rummets labyrint visad ovan. Finns det nĂ„got i vanlig bygghandel man kan anvĂ€nda för att frikoppla skalet..? Redigerat 17 december 2017 av Lindblom
Lindblom Postat 19 december 2017 TrÄdstartare Postat 19 december 2017 Jag ser verkligen fördelar vad gÀller luftflöde med "C" - frÄgan Àr vilken som ger bÀst dÀmpning.. "A" har ju betydligt fler svÀngar och total dÀmp-yta.. men svÄrt att avgöra. Vad tror ni?
Bodega113 Postat 22 december 2017 Postat 22 december 2017 AH! Intressant! BerÀtta gÀrna hur det gÄr, Àr sjÀlv pÄ g att bygga en liknande grej. Har dock ej kommit sÄ lÄngt som att tÀnka pÄ design! Har förmuvaramde vanliga ventilationsrör in i liverum och kontrollrum men de ska förhoppningsvis bort efter jul nÄgon gÄng och kommer dÄ behöva köra nÄgot med motor!
glenna Postat 22 december 2017 Postat 22 december 2017 PĂ„ â2017â-â12â-â19 pĂ„ 15:33, Lindblom sĂ€ger: Jag ser verkligen fördelar vad gĂ€ller luftflöde med "C" - frĂ„gan Ă€r vilken som ger bĂ€st dĂ€mpning.. "A" har ju betydligt fler svĂ€ngar och total dĂ€mp-yta.. men svĂ„rt att avgöra. Vad tror ni? Du har helt rĂ€tt med "C", variant "A" kan t.o.m. tillföra ljud. SjĂ€lv har jag temperaturstyrd tilluft via vĂ€rmevĂ€xlare som blĂ„ser in med mycket lĂ„g hastighet i ett mellanrum över hela taket och frĂ„nluft enligt din modell "C" men via golvventil till tak i angrĂ€nsande rum med sjĂ€lvtryck.
Lindblom Postat 22 december 2017 TrĂ„dstartare Postat 22 december 2017 Den modell Björn (Wellness Music) föresprĂ„kar om jag tolkat hans input rĂ€tt Ă€r modell "A". Min magkĂ€nsla tycker C 'borde' vara bĂ€ttre, men den ger jag inte mycket för vid sidan om hans enorma praktiska erfarenhet đ Det verkar dessutom klokt att luften dĂ„ fĂ„r Ă„ka mycket lĂ€ngre lĂ€ngst dĂ€mpad vĂ€g - men antalet gĂ„nger luften byter hĂ„ll skall visst ocksĂ„ ha stor inverkan. Kommer bli dubbel uppsĂ€ttning oavsett modell.. den varma luften inifrĂ„n skalet fĂ„r Ă„ka ut i yttre skalet och sedan ut i kĂ€llaren utanför (via en 3:e labyrint)  Â
wellness music Postat 23 december 2017 Postat 23 december 2017 Santliga 3 varianterna av ljuddĂ€mpare du ritat upp Ă€r bra och omstĂ€ndigheterna fĂ„r oftast styra vilken variant som passar bĂ€st till sitt projekt. Varianten med saxningar Ă€r effektiv och bra nĂ€r utrymmet Ă€r begrĂ€nsat. Jag har nog byggt uppĂ„t 100 st sĂ„dana med gott resultat vid det hĂ€r laget. Som du skriver sĂ„ Ă€r kanallĂ€ngden viktig. Ju lĂ€ngre konstruktion desto bĂ€ttre dĂ€mpning av lĂ„ga frekvenser. För att undvika kanalljud i dĂ€mparen Ă€r det viktigt att öppenarean ökas rejĂ€lt för att fĂ„ ned hastigheten pĂ„ luften. Dukstos heter den flexibla genomföringen. Â
Lindblom Postat 23 december 2017 TrĂ„dstartare Postat 23 december 2017 Det fĂ„r bli att köra pĂ„ den lĂ„nga.. kommer göra en liten labyrint i gips i gluggen med.. lĂ€gger upp integrerad ritning sĂ„ snart det gĂ„r đ God Jul pĂ„ er allesamman!
Bodega113 Postat 12 januari 2018 Postat 12 januari 2018 @Lindblom hur gick det hÀr till slut? Nyfiken pÄ resultatet!
Lindblom Postat 26 januari 2018 TrĂ„dstartare Postat 26 januari 2018 Hej - det byggs för fullt mellan dagjobbet och sömnen.. sĂ„ har inte uppdaterat hĂ€r pĂ„ lĂ€nge. Skall lĂ€gga upp lite info om ventilationen i denna trĂ„d, sen skapa en regelrĂ€tt byggtrĂ„d med sammanfattad plan + progress. Â
Lindblom Postat 26 januari 2018 TrÄdstartare Postat 26 januari 2018 HÀr Àr en sammanfattning över ventilationslösningen (flöde), senare ikvÀll lÀgger jag upp hur labyrinterna Àr konstruerade i detalj.
Bodega113 Postat 26 januari 2018 Postat 26 januari 2018 Grymt! Blir kul att se resultatet och framförallt hur mycket det kommer att dÀmpa!
Lindblom Postat 29 januari 2018 TrÄdstartare Postat 29 januari 2018 SÄ hÀr Àr labyrinten i fönstergluggen tÀnkt (och Àr cirka halvfÀrdig i dagslÀget). Det blÄ Àr Dacron isolering och det mörkt gula markskiva = stenull. Det som inte syns pÄ skissen Àr att jag har: ..plastat runt markisoleringen för att undvika lukt / fibrer ..mÄlat de gipsytor som Àr i kontakt med luft med vÄtrumsfÀrg (kanske onödig extra sÀkerhetsÄtgÀrd för att undvika eventuellt svartmögel som sÄ gÀrna konspirerar kopulerar och allmÀnt djÀvlas med gipsets papper)
Lindblom Postat 31 januari 2018 TrÄdstartare Postat 31 januari 2018 HÀr Àr en animation som visar 'byggd i facket för luft in till rummet' labyrinten. HÀr Àr lÀngden maximerad för att försöka dÀmpa lÀgre frekvenser sÄ mycket som möjligt. Viktigast Àr att fÄ det hela tÀtt och massivt.. samtliga gips-skivor Àr dÀrför helt om lott.
Lindblom Postat 1 februari 2018 TrÄdstartare Postat 1 februari 2018 ... samt den för luft ut frÄn studion till yttre skalet:
Bodega113 Postat 1 februari 2018 Postat 1 februari 2018 (redigerat) Grymt! Vad anvÀnder du för material som dÀmpning? Hunnit testa den Àn? Och vad har du för ytter och innermÄtt? Redigerat 1 februari 2018 av Bodega113
Lindblom Postat 1 februari 2018 TrÄdstartare Postat 1 februari 2018 DÀmpning Àr tillskurna skivor av Dacron (spunnen Ätervunnen plast). Labyrinten i fönstret blev klar igÄr och fungerar faktiskt klart över förvÀntan.. Bussar som kör pÄ vÀgen utanför i gluggarnas höjd hörs mer innifrÄn kÀllaren (frÄn andra sidan kÄken) Àn som tidigare via fönstret. Luftströmmen Àr rÀtt kraftig genom labyrinten men helt ljudlös. à terkommer i Àmnet nÀr de testats i sin helhet.
wellness music Postat 1 februari 2018 Postat 1 februari 2018 Snyggt jobbat och snygga animationerđ
Lindblom Postat 1 februari 2018 TrĂ„dstartare Postat 1 februari 2018 (redigerat) ByggtrĂ„den kommer igĂ„ng om nĂ„gon dag.. har kört 8h dagjobb och 6-10h bygge ett tag nu sĂ„ inte varit mycket tid över.. men har fotat och levt om sĂ„ följetongen Ă€r strax igĂ„ng.. TĂ€nkte animationerna kan vara bra att ha för de som Ă€r lika förvirrade jag var innan jag kom rĂ€tt đ LĂ€rdommar osv tĂ€nkte jag spara till byggtrĂ„den  Redigerat 1 februari 2018 av Lindblom
Lindblom Postat 22 februari 2018 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2018 En frĂ„ga: Ăr det nĂ„gon som har nĂ„gon insikt eller Ă„sikt vad gĂ€ller att 'staga upp' vĂ€ggreglarna? Dvs. att sĂ€tta in horisontella reglar lite hĂ€r och dĂ€r i facken för stabilitet och eller för att hĂ„lla isolering pĂ„ plats. Har lĂ€st ihjĂ€l mig pĂ„ Gearslutz-forumet för en tid sedan och vill minnas kloka huvuden dĂ€r menade pĂ„ att om man satte in sĂ„dana skulle det pĂ„verka ljudisoleringen av lĂ„ga frekvenser negativt.. Vad tycker / tror / vet ni?  Â
wellness music Postat 22 februari 2018 Postat 22 februari 2018 Du behöver inte kortlingar. VÀggarna lÄses nÀr du börjar skiva. Reglar du c/c 450 kommer mineralullen att nypa fast tillrÀckligt för att hÄllas pÄ plats. Vid höga vÀggar spÀnner jag murarsnöre pÄ baksida regel.
Lindblom Postat 22 februari 2018 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2018 Ah tack, dĂ„ fĂ„r det bli sĂ„... Köpte faktiskt trĂ„d till detta idag frĂ€mst för takets del men dĂ„ kör jag sĂ„ rĂ€tt över.. Just hĂ„ller jag pĂ„ att rensa rummet sĂ„ dĂ€r blir plats för gipsandet.. kommer bilder i byggtrĂ„den strax.. (allt jag byggt hittils dĂ€r nere har varit med c:a 1m fritt kring vĂ€ggarna och i mitten belamrat upp till taket đ Â
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.