Guest HaraldS Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Någon som har erfarenhet av Kontakt som plugin i PT och kan tala om vad jag ska göra? Den har visat sig nästan oanvändbar för mig. Slukar kopiöst med processorkraft. Om jag t.ex. repeterar en enstaka ton med sustainpedalen nere, adderar den röster upp till hur många som helst. Som alltså triggas av denna enda ton. Visst, jag kan begränsa antalet toner som får användas i ett instrument. Men i t. ex. ett pianoljud vill jag kanske ha ganska många. Och lägger jag till ett eller ett par instrument är det defenetivt stopp och PT ber mig att öka "buffer size" vilken redan är inställd på 1024 samples. Tycker att jag prövat alla möjliga inställningar både i PT och i Kontakt. Är alla samplers lika cpu-krävande? Någon som har ett tips? Harald Powerbook G4 1.5Ghz 1.5Gb osx 10.3.8 (Lika illa med tidigare versioner) Digi 002 PT 6.4 Kontakt 1.5.3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HaraldS Posted April 27, 2005 Share Posted April 27, 2005 Är det ingen som använder Kontakt? Harald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murdock Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 För tillfället får du nöja dig med ett något vagt svar eftersom jag aldrig kört kontakt i ProTools. I alla fall ska det finnas ett läge i kontakt som heter Direkt From Disk som gör att samplingarna körs direkt från hårddisken istället för att laddas in i arbetsminnet. Nu va det iofs processorkraft du var ute efter men jag tänkte att det kaaanske kan ha något med detta att göra. Annars får du ursäkta om jag förvirrar saker. Fan.. det va görlänge sen jag använde kontakt ju.. börjar glömma hur saken fungerar. :/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HaraldS Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Har prövat "direct from disk" men då krävs det ändå mer cpu. Men tack för att du tog dig tid. Harald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Spanedal Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 (edited) Ta kontakt med våran support så hjälper vi dig... om du köpt programmet i Sverige. Om du köpt den utomlands så kontakta Native Instruments så löser dom dina problem. Kontakt fungerar utmärkt med ProTools 🙁 Tel: 08-58791500 supporten är öppen mellan 13.30-15.00 annan tid är det mailsupport. Edited May 4, 2005 by Jan Spanedal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eliasson Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Halloj, inget svar utan mer en undran, NI Kult sampler, Någon som testat att köra den i ProTools? Har för mig att den stöder RTAS men det vore skönt att veta att det lirar innan jag köper den. PT 6.4.1, OSX 10.3.8 😆 dual 867/1.25GB /Eliasson Link to comment Share on other sites More sharing options...
spaceman Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Jag känner en som gick och köpte Garritan och det var samma visa där att den slukar enormt med CPU, tar lååång tid att ladda samplingen till Kontakt. Och kör man fler än fem instrument så är det stopp. Och då körde personen en G5:a med 2 gb/ram. En annan nackdel med Garritan/Kontakt är att den snor minne som den inte släpper i cashen, även när man inte spelar med samplen. Kolla hur mycket minne Kontakt drar när först spelat något och sedan när den bara står på tomgång. Är det så att du har lite minne tillgängligt till andra program som Kontakt håller så är det CPU:n som blir golvad ganska lätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Spanedal Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Har den personen uppgraderat med Direkt Från Disk uppgraderingen??? Jag tror att den ska dra mindre minne om man kör med den istället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spaceman Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Har den personen uppgraderat med Direkt Från Disk uppgraderingen??? Jag tror att den ska dra mindre minne om man kör med den istället. Jag kan kolla med honom, men jag misstänker att han gjort det då han är reggad user hos Garritan. Han har också haft case med dom betr detta. Släpper uppgraderingen minnescashen och använder det som behövs för tillfället istället för att reservera minne i onödan ? Men det är väl i första hand CPU:n som inte orkar. Trots en powermac med 1,8 ghz, så tror jag en powermac med dual 2x2.* CPU är det optimala om man ska pula med samplers. Vissa studios brukar ha en burk endast för samplern och en annan för sequensern. Så problemet är nog ganska känt misstänker jag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts