Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej pÄ er.

Jag har lÀst en del lite Àldre inlÀgg ang detta med att dubba eller kopiera gitarrspÄr, men har inte riktigt hittat det jag undrar över.

I dom jag lÀst har det mest handlat om att panorera och pÄ sÄ vis fÄ ett bredare och fetare ljud.

Det har jag alltid gjort sÄ lÀnge jag spelat in musik. NÀr jag började fanns inga datorer (allt var svartvitt, man gick fort och pratade konstigt

Annons
Postat (redigerat)

MÀhh va konstigt??? Halva inlÀgget kom ju inte med

NĂ€ nu j... Varför blir det sĂ„ nĂ€r jag skriver pĂ„ mobilen? 

Skriver massa text och sen nÀr jag skickar det sÄ kommer inte allt med?

Nu sitter jag vid datorn sĂ„ HOPPAS det inte blir sĂ„ igen  😠  

SĂ„, en liten snabbgenomgĂ„ng av vad mina tvĂ„ andra inlĂ€gg handlade om  😏

Jag undrade om detta med att dubba eller kopiera gitarrspÄr.

Det jag vet och alltid gör Àr att för att det ska lÄta fetare och bredare sÄ Àr det dubbning som gÀller och sen panorera ut hö och vÀ. Kopierar man bara och pannar sÄ lÄter det ÀndÄ typ mono sÄ det Àr inge bra.

Men nÀr det gÀller att fÄ gitarrerna att lÄta, ja vad ska jag sÀga, högre och helt enkelt mer sÄ har jag brukat kopiera höger och vÀnster och lagt dom under sina respektive original och pÄ sÄ vis fÄtt, iaf i mina öron, ett fetare och större gitarrljud som lÀttare dominerar snÀllt bland alla andra instrument (nu talar jag metalmusik)

MÄnga har skrivit att det lÀtt kan bli fasfel om man kopierar istÀllet för att spela in fler gÄnger, men eftersom spÄren ser identiska ut vid kopiering sÄ kan vÀl inte det intrÀffa, eller?

Nu Àr jag ingen expert inom det omrÄdet, hur man hör om det Àr fasfel, vad man bör lyssna efter, sÄ ni som Àr kunniga inom Àmnet fÄr gÀrna skriva och förklara.

Det kanske Ă€r sĂ„ att alla mina lĂ„tar har fasfel fast jag inte vet om det? 🙁  😳  😄

Redigerat av Dahlis
Die Hard (oregistrerad)
Postat

FörstÄr inte varför du kopierar och lÀgger pÄ en till pÄ varje sida? Vill du att det ska lÄta högre sÄ höj kanalerna helt enkelt. Gissar pÄ att du anvÀnder ampsims. Vill du fÄ ett större och bredare ljud sÄ anvÀnd bx shredspread till det.

AppropÄ fasfel sÄ Àr det nÀr slÀcks ut som t ex hÀr:

fleyman (oregistrerad)
Postat

Hejhej.

Första posten hĂ€r 🙂

Som Die Hard sa sÄ kan du lika gÀrna höja volymen istÀllet för att kopiera spÄret.

Det du annars kan göra Àr att panna ut gitarren och skicka den till en effektkanal som du pannar helt Ät andra hÄllet. PÄ effektkanalen lÀgger du pÄ ett delay, 100% wet, kortast feedback och ca 35ms delaytid. Brukar lÄta stort och fint. Beroende lÄt/spelstil kan det lÄta lite slappt i mono.

Dubbar brukar alltid lÄta fetast och mest naturligt dock tycker jag. Helst med ett lite annorlunda sound. Kanske en annan gitarr eller förstÀrkare/topp/lÄda.

Ang fasfel sĂ„ hörs det ofta tydligt i botten. Är det mycket fasknas sĂ„ lĂ„ter det nĂ€stan som om du lagt pĂ„ ett hipass-filter. Jag brukar alltid kontrollera stereoljud eller hela mixar i mono.

Postat
  On 2017-03-10 at 12:19 sa Die Hard:

FörstÄr inte varför du kopierar och lÀgger pÄ en till pÄ varje sida? Vill du att det ska lÄta högre sÄ höj kanalerna helt enkelt. Gissar pÄ att du anvÀnder ampsims. Vill du fÄ ett större och bredare ljud sÄ anvÀnd bx shredspread till det.

AppropÄ fasfel sÄ Àr det nÀr slÀcks ut som t ex hÀr: https://www.youtube.com/watch?v=_xFHC1dlteI

Jo det Àr klart. Men ibland sÄ tycker jag det lÄter sÄ tunt med bara en gitarr pÄ varje sida, rÀcker inte med att bara höja volymen, sÄ dÄ har jag gjort sÄ nÄgra gÄnger och eq:at lite olika pÄ kopian innan jag grupperat dom och lagt pÄ ytterligare lite eq. Tycker det blir lite fetare.

Men som sagt sÄ kopierar jag aldrig för att panna hö vÀ, utan dÄ Àr det tvÄ tagningar som gÀller.

Jag kör genom en line 6 pod x3 med dualtone, sÄ jag har ju möjlighet att ratta in tvÄ olika typer av ljud och spela in samtidigt pÄ tvÄ olika kanaler, men det blir ÀndÄ inte samma sak som att dubba och sen panna.

Bx shredspread, Àr det nÄn gratisplugg? Hur funkar den?

Tack för lÀnken ang fasfel, vÀldigt bra förklarat

Postat (redigerat)
  On 2017-03-12 at 12:09 sa fleyman:

Hejhej.

Första posten hĂ€r 🙂

Som Die Hard sa sÄ kan du lika gÀrna höja volymen istÀllet för att kopiera spÄret.

Det du annars kan göra Àr att panna ut gitarren och skicka den till en effektkanal som du pannar helt Ät andra hÄllet. PÄ effektkanalen lÀgger du pÄ ett delay, 100% wet, kortast feedback och ca 35ms delaytid. Brukar lÄta stort och fint. Beroende lÄt/spelstil kan det lÄta lite slappt i mono.

Dubbar brukar alltid lÄta fetast och mest naturligt dock tycker jag. Helst med ett lite annorlunda sound. Kanske en annan gitarr eller förstÀrkare/topp/lÄda.

Ang fasfel sĂ„ hörs det ofta tydligt i botten. Är det mycket fasknas sĂ„ lĂ„ter det nĂ€stan som om du lagt pĂ„ ett hipass-filter. Jag brukar alltid kontrollera stereoljud eller hela mixar i mono.

Nja inte riktigt mitt första, men höll pĂ„ att bli mitt sista dĂ„ det strulade hela tiden med att inte all text kom med nĂ€r jag skrev frĂ„n mobilen, sĂ„ tĂ€nkte skita i att skriva nĂ„tt öht ; (( FĂ„r se om allt kommer med nu 😉)

Jo absolut, dubbat vid panorering Àr A och O. Ditt tips har jag aldrig provat men som sagt sÄ lÄter det bÀst att spela in samma riff tvÄ ggr.

Det jag menade var att kopiera först tex höger spÄr, eq:a lite annorlunda Àn originalet och sen skicka dom tvÄ till ett spÄr för vidare eq och sen göra samma med vÀnster spÄr.

Som jag skrev till Die Hard sÄ tycker jag ibland att gitarrerna lÄter lite tunt och att det inte alltid hjÀlper att höja volymen, dÄ tycker jag det fetar till ljudet om jag gör sÄ.

Ang fasfel sĂ„ kollade jag tipset som Die Hard gav och det lĂ€t som du förklarade 🙂

Redigerat av Dahlis
fleyman (oregistrerad)
Postat
  On 2017-03-12 at 17:03 sa Dahlis:

Nja inte riktigt mitt första, men höll pĂ„ att bli mitt sista dĂ„ det strulade hela tiden med att inte all text kom med nĂ€r jag skrev frĂ„n mobilen, sĂ„ tĂ€nkte skita i att skriva nĂ„tt öht ; (( FĂ„r se om allt kommer med nu 😉)

Jo absolut, dubbat vid panorering Àr A och O. Ditt tips har jag aldrig provat men som sagt sÄ lÄter det bÀst att spela in samma riff tvÄ ggr.

Det jag menade var att kopiera först tex höger spÄr, eq:a lite annorlunda Àn originalet och sen skicka dom tvÄ till ett spÄr för vidare eq och sen göra samma med vÀnster spÄr.

Som jag skrev till Die Hard sÄ tycker jag ibland att gitarrerna lÄter lite tunt och att det inte alltid hjÀlper att höja volymen, dÄ tycker jag det fetar till ljudet om jag gör sÄ.

Ang fasfel sĂ„ kollade jag tipset som Die Hard gav och det lĂ€t som du förklarade 🙂

Hehe, jag menade jag skrev mitt första inlĂ€gg 🙂

Jag brukar aldrig göra en exakt kopia av en kanal om jag inte ska processera den vÀldigt annorlunda. Tycker annars att det antingen inte gör nÄn skillnad mot att skruva direkt pÄ originalkanalen eller att det blir för mkt konstigheter med fas.

Ett exempel pÄ nÀr jag skulle duplicerat en kanal Àr om jag vill ha en lowpassad i mono i mitten och en hipassad panorerad Ät nÄt hÄll. DÄ har kanalerna olika syften.

Som sagt, sĂ€ger bara hur jag brukar göra. Om du Ă€r nöjd med resultatet av arbetssĂ€ttet som du beskriver sĂ„ ska du sjĂ€lvklart göra sĂ„! Alla sĂ€tt Ă€r bra sĂ€tt om det lĂ„ter bra! 😄

Postat
  On 2017-03-12 at 20:35 sa fleyman:

Hehe, jag menade jag skrev mitt första inlĂ€gg 🙂

Jag brukar aldrig göra en exakt kopia av en kanal om jag inte ska processera den vÀldigt annorlunda. Tycker annars att det antingen inte gör nÄn skillnad mot att skruva direkt pÄ originalkanalen eller att det blir för mkt konstigheter med fas.

Ett exempel pÄ nÀr jag skulle duplicerat en kanal Àr om jag vill ha en lowpassad i mono i mitten och en hipassad panorerad Ät nÄt hÄll. DÄ har kanalerna olika syften.

Som sagt, sĂ€ger bara hur jag brukar göra. Om du Ă€r nöjd med resultatet av arbetssĂ€ttet som du beskriver sĂ„ ska du sjĂ€lvklart göra sĂ„! Alla sĂ€tt Ă€r bra sĂ€tt om det lĂ„ter bra! 😄

Hahaha....jasĂ„ var det sĂ„ du menade 🙂) Ja men vĂ€lkommen hit dĂ„ 😉

Ja assÄ, jag har vÀl egentligen inte experimenterat sÄ vÀldigt mycket med det jag beskrivit, förutom det att jag alltid dubbat vid panorering.

Men jag har lÀst att en del gör sÄ, har fler gitarrer med lite olika ljud, Àn bara en till hö och en vÀ, just för att tjocka till det. Sen kanske man inte behöver ha alla gitarrer pannade 100 % hö och vÀ. PÄ den lÄten jag gjorde senast (kanske ska förtydliga att det Àr metal jag pratar om) sÄ hade jag 100-70 hö och 70-100 vÀ, och sÄ har jag lÀst att mÄnga gör.

Iof sÄ brukar mÄnga jag lÀst om dubba Àven vid sÄna tillfÀllen, som vid panorering, men dÄ jag kopierar och Àndrar lite med eq sÄ blir det ÀndÄ bÀttre Àn att bara ha en gitarr hö resp vÀ.

En skrev sÄ hÀr:

"jag tar alltid en ny tagning och försöker spela sÄ tight som möjligt. Jag brukar ibland lÀgga upp till fyra tagningar pÄ vissa stÀllen pÄ mina lÄtar dÀr jag vill att gitarren ska lÄta extra fet"

SĂ„ vad jag har upplevt hjĂ€lper det inte med att bara höja gitarren, dĂ„ blir det bara, ja högre volym 🙂 det blir inte fetare för det.

Jag tÀnker lite som pÄ en livespelning. DÀr har ju ofta gitarristen en hel vÀgg av högtalare som gitarrsignalen hoppar omkring i med ibland olika ljud, och som jag har förstÄtt det sÄ Àr det för att det ska lÄta större och fetare, inte bara för att fÄ högre volym.

Men som sagt, det finns sĂ€kert lika mĂ„nga sĂ€tt att spela in musik som det finns musiker, och som du skriver, lĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det ju bra 🙂

Die Hard (oregistrerad)
Postat
  On 2017-03-12 at 12:09 sa fleyman:

Ja det glömde jag skriva. TvÄ olika ljud gör att det upplevs som bredare Àn det Àr.Med samma ljud sÄ lÄter det alltid tunnare. Prova Àven med oika cabimpulser med olika mickar,position av mickar, olika overdrives. Allt som kan göra skillnad. Referensslyssna pÄ flera favoritband/lÄtar och och lyssna pÄ vÀnster och höger sida hur olika de Àr.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Glömde...igen. đŸ€Ș Du har vĂ€l en bas ocksĂ„? Bas gör att gitarrljudet lĂ„ter bredare och fetare. Lite chorus eller nĂ„gon typ av stereobreddare pĂ„ bas gör underverk.

Du kan lÀsa vidare hÀr med den hel del nyttigt: https://urm.academy/mixing-secrets-volume-4-guitars/

Die Hard (oregistrerad)
Postat
  On 2017-03-13 at 11:44 sa Die Hard:

Glömde...igen. đŸ€Ș Du har vĂ€l en bas ocksĂ„? Bas gör att gitarrljudet lĂ„ter bredare och fetare. Lite chorus eller nĂ„gon typ av stereobreddare pĂ„ bas gör underverk. Kommer inte ihĂ„g vilken gitarrist och band, som fick frĂ„gan i en intervju fick frĂ„gan hur fick du gitarrerna att lĂ„ta sĂ„ stora och tunga? Basen, svarade gitarristen och det stĂ€mmer helt och hĂ„llet.

Du kan lÀsa vidare hÀr med den hel del nyttigt: https://urm.academy/mixing-secrets-volume-4-guitars/

Postat
  On 2017-03-13 at 11:44 sa Die Hard:

Glömde...igen. đŸ€Ș Du har vĂ€l en bas ocksĂ„? Bas gör att gitarrljudet lĂ„ter bredare och fetare. Lite chorus eller nĂ„gon typ av stereobreddare pĂ„ bas gör underverk.

Precis och vÀrt att inte glömma bort Àr att basen inte ska komma frÄn gitarrerna... det Àr kanske överflödigt av mig att skriva det hÀr men det Àr ju rÀtt lÀtt att vrida pÄ lite extra bra för go botten nÀr man stÀller in gitarrljudet - ensamt lÄter det grymt mn i en mix lÄter det skit.

Postat
  On 2017-03-13 at 11:35 sa Die Hard:

Ja det glömde jag skriva. TvÄ olika ljud gör att det upplevs som bredare Àn det Àr.Med samma ljud sÄ lÄter det alltid tunnare. Prova Àven med oika cabimpulser med olika mickar,position av mickar, olika overdrives. Allt som kan göra skillnad. Referensslyssna pÄ flera favoritband/lÄtar och och lyssna pÄ vÀnster och höger sida hur olika de Àr.

Tack sÄ mycket för dina tips och lÀnkar, ska absolut kolla upp det.

Men nÀr det gÀller att bredda ljudet sÄ har jag inga problem. Gör för det mesta sÄ du beskriver, olika ljud pÄ hö och vÀ.

Ibland vÀldigt olikt och ibland bara lite nyansskillnad.

Basgitarr har jag haft sedan mitten pÄ 90-talet. Köpte alldeles nyligen en "ny" (begagnad) Yamaha J-bas efter att i mÄnga Är haft en Fenderkopia P-bas.

SÄ att det Àr basen som ligger bakom otaliga tunga "gitarriff" Àr jag fullt medveten om.

DÄ jag i grunden Àr gitarrist och inte lagt ner sÄ mycket tid pÄ mitt basspelande sÄ blir det för det mesta att jag kör unisont med gitarrkompet, i alla fall om det Àr en metallÄt, och med en lite distad kanal blandad med den rena sÄ blir det absolut mycket fetare och tyngre.

Men ibland sÄ vill jag ÀndÄ ha ett tjockare gitarrljud, inte nödvÀndigtvis bredare, och dÄ brukar jag kopiera sÄ jag har tvÄ ibland tre spÄr pÄ varje sida.

Det var det jag undrade över om ni andra gör, hur ni gör det och Àven hur man hör och undviker fasfel.

Och som sagt sĂ„ var din lĂ€nk om fasfel precis vad jag behövde. Nu vet jag vad jag ska lyssna efter 🙂

Postat
  On 2017-03-13 at 13:46 sa Hellpig:

Precis och vÀrt att inte glömma bort Àr att basen inte ska komma frÄn gitarrerna... det Àr kanske överflödigt av mig att skriva det hÀr men det Àr ju rÀtt lÀtt att vrida pÄ lite extra bra för go botten nÀr man stÀller in gitarrljudet - ensamt lÄter det grymt mn i en mix lÄter det skit.

Absolut inte överflödigt att skriva det. Är nog vĂ€ldigt mĂ„nga som gör som du skriver, pĂ„ med alldeles för mycket bas pĂ„ gitarren och sen inte fattar varför det bara lĂ„ter "muddmuddmuddbloffbloffbloff" om allt ://

Har sjÀlv lÀrt mig erfarenhetsvÀgen. Lyssnar jag pÄ mina gamla portainspelningar frÄn 90-talet sÄ lÄter det mycket sÄ som jag beskrev

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SÄg en video pÄ tuben en gÄng men kan inte komma ihÄg lÀnken.Men i alla fall vad han gjorde sÄ var det att han tog en gratis liten pianoplugg och spelade exakt detsamma pÄ den och blandade med gitarrerna. Nu har vÀl alla DAW nÄgot piano sÄ testa det och se vad du tycker.

Okej dÄ har en bas sÄ du har allt du behöver. Jo men i minst 90% sÄ brukar basen spela unisont med gitarrerna i metal.En billig bas Àr bÀttre Àn alla midibaser som lÄter fejk.

Redigerat av Die Hard

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.