Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2017 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Det gick nog inte riktigt som hon hade tänkt sig. Frågan är vad hon hade tänkt sig...

IT-läckan fortsätter gäcka. Alla slår ifrån sig ansvar, det är någon annan som.... Vems huvud kommer att rulla där, om någons alls? Ja, innan den fångas upp någonstans i näringslivet dvs samt placeras på någon bekväm piedestal förstås...

Näpp. Nu är det en gammal goding, No Country For Old Men för att komma i stämning innan fotbollen ikväll. Vill Slej veta vilka som spelar är det lika bra att fråga nu innan matchen är slut. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

IT-läckan fortsätter gäcka. Alla slår ifrån sig ansvar, det är någon annan som.... Vems huvud kommer att rulla där, om någons alls? Ja, innan den fångas upp någonstans i näringslivet dvs samt placeras på någon bekväm piedestal förstås...

Hade jag varit journalist på den där presskonferensen hade jag inte kunnat låta bli att fråga om Ygeman kanske rent av hade gjort fel om han hade rapporterat till statsministern om vad han hade fått veta, eftersom det inte var hans departement.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näpp. Nu är det en gammal goding, No Country For Old Men för att komma i stämning innan fotbollen ikväll. Vill Slej veta vilka som spelar är det lika bra att fråga nu innan matchen är slut. ☺️

Fotbollen ja. Frågan är om det är bäst att vinna gruppen eller komma tvåa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... det är så man skäms... Blåögdhet och aningslöshet har präglat detta land länge. Varför är det så? Är man så rädd att trampa någon på tårna? Kanske har det varit lite för bra lite för länge? Det finns liksom ingen fasthet, pliktkänsla eller vigilans längre.

Se bara på försvaret, skol eller polisväsendet. Det blir till slut en "låt gå" mentalitet som genomsyrar genom alla led. Sedan när bajskorven plötsligt dyker upp och hamnar i fläkten duckar alla och försöker febrilt få skiten att fastna på någon bredvid. Man behöver ju inte stryka kalsongerna med stärkspray men lite djävla ryggrad kunde man ju hoppas på.

Bäst att sluta nu... Ja, man blir ju förbannad.

CHAE. Vad kan den här varianten egentligen göra som inte AR-15 plattformen lyckas med? Den gode Chris nämner det själv i videon vill jag minnas, dvs inte mycket men ändå... En variant helt enkelt. Verkar vara bra men... bättre?

Nya leksaker kostar. Nu har visserligen SOCOM--MK16 programmet lagts ner till förmån för SCAR-17 i cal.308. Inte för att det är billigare - tvärtom. Men 308 levererar mer. Själv tycker jag att 308 är en ganska mjukskjutande och förlåtande kaliber ändå. En fruntimmers variant jämfört med t ex 30-06 inom jakt.

Dock gör den sig nog alldeles utmärkt i denna användningsområde/tappning i likhet med AK-47. 5,56 är helt ok i sig men i jämförelse saknas det lite oomph. Speciellt vid bekämpning av fordon eller inom strid i bebyggelse.


Ninjad av adressaten 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fotbollen ja. Frågan är om det är bäst att vinna gruppen eller komma tvåa?

Ingen aning. Verkar komplicerat än så länge med tanke på att allt beror på hur andra lag spelar. En spännande match igår mellan NOR-DAN. Norskorna fick inte utdelning alls på sina tafatta försök.

Dessutom hade danskorna de snyggaste brudarna i laget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
[...]

CHAE. Vad kan den här varianten egentligen göra som inte AR-15 plattformen lyckas med? Den gode Chris nämner det själv i videon vill jag minnas, dvs inte mycket men ändå... En variant helt enkelt. Verkar vara bra men... bättre?

Nya leksaker kostar. Nu har visserligen SOCOM--MK16 programmet lagts ner till förmån för SCAR-17 i cal.308. Inte för att det är billigare - tvärtom. Men 308 levererar mer. Själv tycker jag att 308 är en ganska mjukskjutande och förlåtande kaliber ändå. En fruntimmers variant jämfört med t ex 30-06 inom jakt.

Dock gör den sig nog alldeles utmärkt i denna användningsområde/tappning i likhet med AK-47. 5,56 är helt ok i sig men i jämförelse saknas det lite oomph. Speciellt vid bekämpning av fordon eller inom strid i bebyggelse.

Ninjad av adressaten 😛

Som jag förstod det berodde det på att FN Herstal "vann" upphandlingen från US och att den ska vara väldigt populär bland mer eller mindre alla vapenslagen tack vare konstruktionen, material, rengöring och takedown. Och som du sa; it's packing a punch.

Å andra sidan; man vart ju tvungen att fixa nya magasinfickor... 😳😆

AK-47 har väl mer eller mindre blivit ersatt av AK-74 (vanliga, "S" och "M"-varianterna och AK-74u)?

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... det är så man skäms... Blåögdhet och aningslöshet har präglat detta land länge. Varför är det så? Är man så rädd att trampa någon på tårna? Kanske har det varit lite för bra lite för länge? Det finns liksom ingen fasthet, pliktkänsla eller vigilans längre.

Se bara på försvaret, skol eller polisväsendet. Det blir till slut en "låt gå" mentalitet som genomsyrar genom alla led. Sedan när bajskorven plötsligt dyker upp och hamnar i fläkten duckar alla och försöker febrilt få skiten att fastna på någon bredvid. Man behöver ju inte stryka kalsongerna med stärkspray men lite djävla ryggrad kunde man ju hoppas på.

Bäst att sluta nu... Ja, man blir ju förbannad.

CHAE. Vad kan den här varianten egentligen göra som inte AR-15 plattformen lyckas med? Den gode Chris nämner det själv i videon vill jag minnas, dvs inte mycket men ändå... En variant helt enkelt. Verkar vara bra men... bättre?

Nya leksaker kostar. Nu har visserligen SOCOM--MK16 programmet lagts ner till förmån för SCAR-17 i cal.308. Inte för att det är billigare - tvärtom. Men 308 levererar mer. Själv tycker jag att 308 är en ganska mjukskjutande och förlåtande kaliber ändå. En fruntimmers variant jämfört med t ex 30-06 inom jakt.

Dock gör den sig nog alldeles utmärkt i denna användningsområde/tappning i likhet med AK-47. 5,56 är helt ok i sig men i jämförelse saknas det lite oomph. Speciellt vid bekämpning av fordon eller inom strid i bebyggelse.

Ninjad av adressaten 😛

Som jag förstod det berodde det på att FN Herstal "vann" upphandlingen från US och att den ska vara väldigt populär bland mer eller mindre alla vapenslagen tack vare konstruktionen, material, rengöring och takedown. Och som du sa; it's packing a punch.

Å andra sidan; man vart ju tvungen att fixa nya magasinfickor... 😳😆

AK-47 har väl mer eller mindre blivit ersatt av AK-74 (vanliga, "S" och "M"-varianterna och AK-74u)?

Hur har ni blivit såna vapenfreaks ni två? Hur håller man reda på allt? Är det prenumeration på Guns & Ammo, eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dansskorna? Ska ni dansa?

Jag begriper ingenting 😑

Du har rätt. Det får bli finskorna istället.

Som jag förstod det berodde det på att FN Herstal "vann" upphandlingen från US och att den ska vara väldigt populär bland mer eller mindre alla vapenslagen tack vare konstruktionen, material, rengöring och takedown. Och som du sa; it's packing a punch.

Å andra sidan; man vart ju tvungen att fixa nya magasinfickor... 😳😆

AK-47 har väl mer eller mindre blivit ersatt av AK-74 (vanliga, "S" och "M"-varianterna och AK-74u)?

Ja som vanligt är det en hel del politik med i spelet. se bara på dumpningen av Beretta 92:an till förmån för Sigs XM17 modulära skapelse som buklandat svårt. Berettans uppgradering var ju smutt och en bra billigare lösning inte minst logistiskt.

Det var försvarsmakten som avkrävde modulariteten. Till vilken nytta kan man undra? Alla sm varit nära militär logistik vet att det inte kommer att handhas olika storlekar eller en hel massa varianter som soldaterna skulle få välja fritt ifrån. Dessutom, som den gode Chris säger. Vapnet blev aldrig utprovat som det borde. Kommer man kunna lita på den när det gäller?

Mitt skötebarn Glock 19 valdes till the marines men inte i övrigt. Det var i sin tur mycket en kostnads fråga. Den är visserligen inte modulär MEN väl utprovad i åratal i strid mm. Nu gjorde ju Glock en variant också som förslag men... Politics.... Nu är det istället ett djävla liv över det hela och med det rätta.

Du har så rätt gällande AK-47/74 mm.

Britten Adam Peaty slår enorma världsrekord på 50 m bröst i sim-vm på löpande band.

Man blir lite misstänksam.

Märkte ingen bandet? 😳

De va långa bröst....  😳

Fruktansvärt va rolig jag är.  😑

Rejäla tax-öron som man säger...

Ni visar prov på ypperlig humor min herre 😑 .

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

De va långa bröst....  😳

Fruktansvärt va rolig jag är.  😑

-Jag sköt en hare på 100 meter.

-Det var en lång hare.

-Nä. Jag menar att jag sköt en hare med  gevär på 100 meter.

- Det var ett långt gevär.

-Nämen va fan., På 100 meter sköt jag en hare med gevär.

- Då hade du en jävla tur.

- Vadå?

- Att inte haren sköt först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har ni blivit såna vapenfreaks ni två? Hur håller man reda på allt? Är det prenumeration på Guns & Ammo, eller vad?

Äh, man behöver ingen prenumeration på G&A så länge YouTube finns 🙂

[...]

Ja som vanligt är det en hel del politik med i spelet. se bara på dumpningen av Beretta 92:an till förmån för Sigs XM17 modulära skapelse som buklandat svårt. Berettans uppgradering var ju smutt och en bra billigare lösning inte minst logistiskt.

Det var försvarsmakten som avkrävde modulariteten. Till vilken nytta kan man undra? Alla sm varit nära militär logistik vet att det inte kommer att handhas olika storlekar eller en hel massa varianter som soldaterna skulle få välja fritt ifrån. Dessutom, som den gode Chris säger. Vapnet blev aldrig utprovat som det borde. Kommer man kunna lita på den när det gäller?

Mitt skötebarn Glock 19 valdes till the marines men inte i övrigt. Det var i sin tur mycket en kostnads fråga. Den är visserligen inte modulär MEN väl utprovad i åratal i strid mm. Nu gjorde ju Glock en variant också som förslag men... Politics.... Nu är det istället ett djävla liv över det hela och med det rätta.

Du har så rätt gällande AK-47/74 mm.

[...]

Just det. Det har du ju rätt i 😮  Först Colt, sedan Baretta och nu Sig Sauer och som fan boy känns det ju som ett vettigt och trevligt beslut 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, man behöver ingen prenumeration på G&A så länge YouTube finns 🙂

Just det. Det har du ju rätt i 😮 Först Colt, sedan Baretta och nu Sig Sauer och som fan boy känns det ju som ett vettigt och trevligt beslut 😛

Ja inget fel i sig i Sigen... troligtvis... Vem vet? Det är just avsaknaden av utprovning som retar upp. Hur ska soldaterna och andra operatörer kunna lita på detta vapen fullt ut när den inte blivit utprovad på adekvat sätt?

Frågorna haglar. Varför denna besatthet inför modulariten? Varför provades inte vapnet ut fullt precis som andra konkurrenter? Var inte Baretta en TV deckare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har ni blivit såna vapenfreaks ni två? Hur håller man reda på allt? Är det prenumeration på Guns & Ammo, eller vad?

G&A har blivit någonslags tidskrift fylld av reklam och köpta artiklar. Inget att ta del av om man vill ha neutral info. Lite som många andra tidningar idag.

Ett vapenintresse är som allt annat skulle jag säga. Tänk på alla bil intresserade eller alla sportfreaks som kan hålla ordning på vilka som springer efter bollar, åker nedför backar, cyklar eller jagar efter gummipuckar på is. Eller musiker/ljudtekniker. Inte värre än så, lite kontroversiellt kanske i en del kretsar. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget kontroversiellt för mig. Jag bara undrade var ett sånt intresse kommer ifrån eftersom jag inte har det själv.

Gott. En del tror man är en massmördare i vardande när man diskuterar olika styrkor på rekylfjädrar till 1911:or eller uppsvampningen på hålspets ammo.

Jag tror att intresset hänger ihop med mitt intresse sedan barnsben för allt möjligt finmekaniskt. Armbandsur, gärna automatiska, tändare och andra äldre små ting.

Sedan är själva skjutandet och vården efteråt rena terapin för mig. Ungefär så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inget fel i sig i Sigen... troligtvis... Vem vet? Det är just avsaknaden av utprovning som retar upp. Hur ska soldaterna och andra operatörer kunna lita på detta vapen fullt ut när den inte blivit utprovad på adekvat sätt?

Frågorna haglar. Varför denna besatthet inför modulariten? Varför provades inte vapnet ut fullt precis som andra konkurrenter? Var inte Baretta en TV deckare?

Sant men jag tror att du svarade på frågan alldeles själv förut; politik. Politik och pengar. Tänk dig själv; du är CEO för en stor vapentillverkare. Genom lobbying och (antagligen inte 100% lagliga) andra vägar lyckas du landa ett kontrakt för USAs väpnade styrkor. Det är ett gigantiskt kontrakt! 😮 

Kan du dessutom göra det för en mycket mindre summa än din konkurrent så är det ju massor av bra PR. Köparen kan skryta med hur många dollars de sparade och menar att "ett par malfunctions hit eller dit" inte spelar någon större roll i sammanhanget. Sedan om det är etiskt är väl en annan fråga... 😑

Jo, Baretta vart en TV-serie. Huvudrollsinnehavaren Robert Blake verkar varit en lite labil tjomme på det hela taget.

[...]

Ett vapenintresse är som allt annat skulle jag säga. Tänk på alla bil intresserade eller alla sportfreaks som kan hålla ordning på vilka som springer efter bollar, åker nedför backar, cyklar eller jagar efter gummipuckar på is. Eller musiker/ljudtekniker. Inte värre än så, lite kontroversiellt kanske i en del kretsar. ☺️

Ett mycket bra svar 🥰

Haha om du inte befinner dig på Studio Forum; då kan diskussionerna mellan olika mik-kablar vara rena rama krigen 😉😛

[...]

Sedan är själva skjutandet och vården efteråt rena terapin för mig. Ungefär så.

Håller med till 100% 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan också, jag har inte lärt mig hur man delar upp en post i olika citat än! 😠

@DoL: i valet mellan AR15- eller AK-plattformen skulle jag inte kunna förmå mig att välja 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...