Jump to content
Annons

Delta 1010, jag har blivit lurad.

Recommended Posts

merl (oregistrerad)
Postat (redigerat)

För en dryg vecka sedan satte jag ut en annons pÄ vendolin.se dÀr jag ville köpa ett delta 1010 kort. Efter nÄn dag svara en kille vid namn Martin att han hade ett liggandes med 5 mÄnaders garanti kvar och orig kartonger. Han hade dock inte nÄgot postgirokonto sÄ han kunde inte skicka med postförskott. Förslaget frÄn hans sida var dÄ att jag skulle sÀtta in halva summan nu pÄ hans bankkonto sÄ skulle han skicka grejerna, sen nÀr jag fÄtt det skulle jag sÀtta in resterande hÀlften. Sagt o gjort, jag fick hans uppgifter, och jag satte in pengarna. Jag skickade ett mail igen dÀr jag sa att det vore bra om han kunde skicka kortet sÄ fort som möjligt sÄ jag kunde fÄ det inom de nÀrmsta dagarna. Han svarade dagen efter med att han inte hade hunnit men skulle skicka det dagen dÀrpÄ (pÄ en lördag alltsÄ) sen dess har jag inte hört ett ord frÄn honom. Har skickat flertalet mail utan svar, verkar som han struntar i mig och tÀnker inte skicka nÄgot kort. Mer Àn en vecka sedan jag hörde nÄt frÄn honom överhuvudtaget.

Jag har hans för och efternamn, bankkontonummer och e-mail. Men det Àr ocksÄ det enda.

ÄR det kört för mig? kan jag kĂ€nna mig blĂ„st pĂ„ mina pengar?

Kanske nÄgon som varit med om nÄgot liknande som kan komma med nÄgot tips?

Jag vill gÀrna ha tag i hans telenummer eller adress sÄ jag kan kontakta honom pÄ nÄgot vis. Struntar i om han skickar kortet eller inte. Dock sÄ vill jag ha tillbaka mina pengar.

SÄhÀr i efterhand kan man ju konstatera att jag givetvis skulle tagit hans telenummer och adress osv. Men det Àr lÀtt att vara efterklok, och jag Àr vÀl alldeles för blÄögd tyvÀrr.

Mvh Björn

Redigerat av merl
Annons
MrMusic (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Den dÀr jÀvla idioten verkar hÀrja vilt, har för mej att nÄgon pÄ vst-forum blivit blÄst nyligen av samme "Martin". Han gjorde en polisanmÀlan, men vart det leder kan man ju gissa. Finns bara en sak att sÀga: Det skjuts för lite................. Men det kan inte sÀgas nog ofta att i dagens samhÀlle skall man inte lita pÄ nÄgon!

Redigerat av MrMusic
Postat

Vet ej vad som kan göras Ă„t detta. Men i framtiden kan det vara en god idĂ© att ta personnummer av alla man köper av, sĂ„ att man kan kolla upp om personen verkligen heter si eller sĂ„. Kanske gĂ„r... Annars vet jag som sagt inte... Trist. 😳

merl (oregistrerad)
Postat

FörjÀkligt om flera Àn jag blivit utsatta för samma lurendrejare! Jag kommer göra en polisanmÀlning i morgon. FÄr se vart det leder nÄgonstans, förmodligen kan de vÀl inte göra sÄ mycket Ät saken och jag kan bara konstatera att jag aldrig fÄr tillbaka mina pengar.

Postat
FörjÀkligt om flera Àn jag blivit utsatta för samma lurendrejare! Jag kommer göra en polisanmÀlning i morgon. FÄr se vart det leder nÄgonstans, förmodligen kan de vÀl inte göra sÄ mycket Ät saken och jag kan bara konstatera att jag aldrig fÄr tillbaka mina pengar.

Trots att det verkar ynkligt, sĂ„ Ă€r det bĂ€ttre Ă€n att inte göra nĂ„got alls! Kör hĂ„rt! 😳

Postat

OM, nu polisen anser att det Àr ett bedrÀgeri sÄ kommer det trots allt förmodligen inte att leda nÄgon vart pga den "lÄga" summan. Jmf med springnota för 800:- som var helt "ok" enl Äklagare.

I annat fall blir det civilprocess i anledning av avtalsbrott. Advokat, oÀndliga handlÀggningstider m.m.

I realiteten Àr det inte mycket som hÀnder mer Àn att du kÀnner dig lurad.

Kolla med banken om de kanske kan hjÀlpa till pÄ nÄgot sÀtt? HemförsÀkringen?

Hoppas det löser sig.

Postat

Kan lÄta konstigt, men vÀnd dig till vendolin och be dem kolla upp IPn och skicka den till dig sen kollar du upp vem som Àr den rÀtte Àgaren av IPn o sÄ har du adressen, funkar i teorin vet dock inte hur de gÄr i praktiken...

Postat

Det dÀr lÀt inte dumt, men kan förhindras av nÄgon integritetspolicy. JÀkligt smart rÄd dock.

Postat (redigerat)
😕 Borde vĂ€l inte heller vara helt krĂ„ngligt nĂ€r allt kommer omkring... eller? Jag har inte jobbat pĂ„ bank... 😕 Redigerat av Neko
Postat

PolisanmÀl. Kostar inget mer Àn litet tid. Alltid bra att ha vid senare diskussioner.

LÀmna med numret du satte in pengar pÄ. TillrÀckligt mÄnga polisanmÀlningar mot samma person och det kan hjÀlpa.

Senare kan man ta polisanmÀlan och med hjÀlp av den söka sig framÄt.

Banken vet exakt vem kontonumret tillhör, men fÄr enligt lagen inte lÀmna ut det om det inte finns en domstolsorder pÄ det. Men man kan ju alltid skicka kopior pÄ polisanmÀlan till banken, inte gör det livet lÀttare för killen.

Har du de sex första siffrorna i kontonumret sÄ kan jag börja gissa var nÄgonstans i Sverige och vilket bankkontor som öppnat kontot. Killen behöver ju inte bo i samma lÀn lÀngre, men har man tur kanske det Àr en liten ort i SmÄland. DÄ kan man ju affischera pÄ stan med polisanmÀlan och jÀvlas tillbaka. Om det Àr OK med dig, sÀtt ut hela numret hÀr.

Men polisanmÀl absolut. Jag tror man kan ringa in sin anmÀlan.

Trombonisten.

Postat

Jag blev lurad pÄ en bÀrbar dator för ett par mÄnader sen pÄ samma sÀtt som dig fast genom blocket...

...Payade 3000 i förskott men ingen dator kom osv.....Jag hade persnr och massa andra uppgifter om honom (som adress mm)--men han va dum nog att lura mig ÀndÄ...Jag polisanmÀlde det och hÀrom dan ringde polisen och sa att det kommit in likadana anmÀlningar frÄn 12 pers som blitt lurade av samma kille och att han riskerar upp till 2 Ärs fÀngelse.

Om jag fÄr tillbaks mina pengar eller inte vet jag inte men just att det var sÄ mÄnga som hade blivit lurade av samma kille ökar nog mina chanser.

SÄ det Àr absolut vÀrt att polisanmÀla.

(Och aldrig vÀrt att betala förskott hur mycket uppgifter man Àn har om personen)

..Lycka till!

Postat

Det verkar som om bÄde Blocket och Vendolin borde börja köra med eBay's variant: SÀljare och köpare betygsÀtts.

Postat

De e f-n för j-ligt att de ska va sÄ 8o|

Jag tycker inte de e vÀrt risken att sÀlja/köpa nÄgot utan mötas face to face sÄ att sÀga

Postat

Det brukar vara billigare att sÀtta sig pÄ tÄget och skaka en natt för att köpa det man vill ha köpt direkt av personen Àn att sÀtta in pengar pÄ ett konto och hoppas.

/Majken

Postat

Det Àr ju ett problem det dÀr. Oftast Àr nog folk Àrliga men man vet ju alldrig. VÀntar sjÀlv pÄ andra hÀlften av en betalning för en gitarr. Vi fÄr se hur det gÄr.

Jag skulle nog aldrig köpa nÄgontig lite dyrare med förskottsbetalning.

Postat

testa att höra av dej till de som hÄller i hans email adress.

Är det tex en hotmail sĂ„ har dom personuppgifter lagrade. Eftersom man sjĂ€lv mĂ„set fylla i uppgifter innan man kan skaffa mailen, typ adress telefonnummer, namn, Det du kan tĂ€nkas behöva..

Har han en vanlig telia mail, testa dÄ att hör med dom. Borde inte vara nÄgra större problem, tycker man..

Men det finns vÀl sÀkert nÄgon irriterande lag som Àr ivÀgen. Men testa gÄr ju alltid..

lycka till!

merl (oregistrerad)
Postat

Tack för alla tips och allehanda rÄd som givits.

Jag har med hjÀlp av mina kamrater spÄrat vart han skickat tvÄ stycken av sina mail ifrÄn. Det Àr ifrÄn stockholm och han har suttit i en biljardhall vid ett tillfÀlle, och vid ett internetcafe av nÄgot slag vid ett annat. SÄ han verkar inte vilja bli upptÀckt iom att han anvÀnder offentliga datorer, samt har en webmail som Àr följande. "Disorder666@spray.se" den kommer han förmodligen aldrig att anvÀnda igen.

I övrigt sÄ har jag polisanmÀlt honom idag för bedrÀgeri.

Om de tager in han för förhör och han hÀvdar att han skickat kortet. DÄ stÄr ord mot ord och jag kan kÀnna mig blÄst. FÄr vÀl hoppas att han Àr en liten ynkrygg och erkÀnner vad han gjort. Tror dock att han har gjort detta förut och Àr bra förberedd pÄ eventuella konsekvenser och kanske dödar kontot och fortsÀtter som vanligt under ett annat "fake" namn pÄ annonserna och lurar mer stackare.

Vore mer Àn lovligt kul att fÄ hans adress och telenummer dock, fast det kanske vore farligt i sig....? sÄnt hÀr gör mig sÄ redigt förbannat sÄ ett hembesök i stlhm's omrÄdet skulle ej vara nÄgra problem bara för principens skull.

Hoppas dock att allt löser sig smÀrtfritt

tack

• 4 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Ledsen att grÀva upp en gammal trÄd, men jag vill bara tillÀgga att samma kille blÄste mig pÄ 1500:-, halva summan av en Mesa Quad preamp han pÄstÄd att han hade skickat. Detta pÄ EXAKT samma sÀtt som du beskrev, med samma mail och samma namn; Martin Johansson.

Ledde din polisanmÀlan nÄgonstans...? Jag kommer ocksÄ att anmÀla honom, men jag vet ju inte vad det blir av det... sedan har jag kontaktat vendolin.se dÀr annonsen lÄg och bett dom om hjÀlp. FÄr se vad det blir, men det Àr ju korkat av honom att gÄ under samma namn/mail, och sedan gÄ tillvÀga pÄ samma sÀtt.

Redigerat av gnuckel
Postat (redigerat)

Ni har inte funderat pÄ att leta upp fler personer som har blivit lurade av "Martin" och göra en gemensam stÀmning. Det blir lite enklare om ni Àr flera som stÀmmer "Martin". AlltsÄ en kollektiv stÀmning. För mÀrker rÀtsvÀsendet att han har lurat mÄnga personer sÄ kan dom nog kÀnna sig mer manade att ta tag i det eftersom dom dÄ inte kan blunda för att det Àr flera personer han har lurat. Kan vara en idé.

Redigerat av sambru
Postat

Ett tips som jag alltid kör med Àr att alldrig betala innan man fÄtt det. I stÀllet erbjuder man sig att skriva ett ett kontrakt i vilket man förbinder sig att skicka pengar om man motagit varan. Man skickar ocksÄ med en kopia av pass eller liknande. Man skulle i och för sig kunna fuska med detta ocksÄ men dÄ gör man sig skylldig till urkundsförfalskning och detta Àr ju sÄ pass grovt att polisen hÀldre tar i tur med detta Àn om man blir lurad pÄ smÄ summor pengar.

murtlest (oregistrerad)
Postat

Funkar det? Det vore vÀldigt bra med ett sÀkert system för sÄnt hÀr.

Var vÀldigt nÀra att köpa av den dÀr Martin pÄ vst-forumet. Han verkade vÀldigt serös dÀr och man litar ju gÀrna pÄ en namne. Det var hans "förtjÀnst" att det inte blev nÄgon affÀr kanske var för jag bodde i stockholm sÄ jag hade velat trÀffas personligen men tur för mig iaf.

Hoppas han Äker dit ordentligt. Eller att ni iaf kan telefonterrorisera idioten.

officer martin (oregistrerad)
Postat

Surt nÀr man heter Martin Johansson

pÄ riktigt och ska sÀja nÄgot pÄ vendolin eller likn.

Man vill ju inte fejka sitt eget namn för att fÄ nÄgra svar

Förbannade "martin"

Postat (redigerat)

Kollar du upp kontonumret borde du kunna spÄra snubben..gÄ till banken och frÄga om numret och sÀg: skulle bara kolla sÄ att rÀtt person fÄr pengarna...

..eller: Han ringde mig och bad mig kolla varför pengarna aldrig satts in pÄ kontot...stÀmmer dom hÀr siffrorna han gett mig??.bla.bla.bla... finns mÄnga sÀtt att fibbla till sig rÀtt uppgifter

NÀr du har hans adress Àr det bara att gÄ vidare... men anvÀnd aldrig HOT!!!!! dÄ kan du Äka dit sjÀlv..försök att gÄ sÄ nÀra grÀnsen som möjligt, det finns alltid en svag punkt dÀr du kan komma Ät honom...

..om han nu inte Àr en luttrad skojjare.. dÄ kan det bli vÀldigt svÄrt, speciellt om han kÀnner till alla kryphÄl i lagboken...

Men lycka till...sÄna hÀr skithÄl ska inte fÄ hÄlla pÄ ostraffat

edit: staff-fel

Redigerat av demoniqus
Postat

Ett alternativ till blocket och liknande sidor Àr ju Tradera och ebay. Kanske Àr lite krÄngligare att komma igÄng och köpa genom auktions-siter, men det Àr vÀrt det. Det Àr dÀr man har störst chans att hitta seriösa sÀljare. Köp aldrig nÄt dyrt av en person med för fÄ omdömen bara, det Àr grundregeln. Sen skulle aldrig jag köpa nÄt pÄ förskottbetalning som kostar mer Àn 1000kr. FrÄga innan auktionen gÄr ut om han kan skicka via postförskott, eller kanske via ny "sÀkra" betalnings-tjÀnsten Payson.

Men det Ă€r förvĂ„nande vad folk litar pĂ„ en egentligen. Är sjĂ€lv sĂ€ljare pĂ„ Tradera och har haft folk som satt in nĂ€ra 4000kr i förskott till och frĂ„n. Fast jag skulle inte rekomendera nĂ„gon att göra det...

Postat

"jag hoppas att du inser vad det Àr du skriver till mig? Jag kommer att gÄ vidare med detta mail till polisen och

göra en anmÀlan av olaga hot. jag vill bara att du skall veta det. Se till att sÀtt in mina pengar och slopa

skitsnacket? Jag Àr helt övertygad om att du har fÄtt grejerna eftersom det aldrig har varit nÄgra problem

tidigare nÀr jag skickat prylar. SÄ om du sjunker sÄ lÄgt att försöka blÄsa mig pÄ dom pengarna sÄ fÄr du vÀl ta

dom konsekvenser som kommer att bli ett resultat av att du försöker blÄsa mig.

/Martin"

Detta skrev han som svar till mig efter att jag hade lagt fram mina bevis och gjort det klart för honom att om han inte fixar tillbaka mina pengar sÄ kommer jag att vidta ÄtgÀrder.

SĂ„ jag antar att killen som kallar sig Martin med samma mail, som pĂ„stĂ„r sig inte ha nĂ„got postgirokonto, som vill att man betalar in halva summan i förskott (exakt vad han har gjort med sina föregĂ„ende offer), i sjĂ€lva verket Ă€r en ANNAN kille? 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.