Jump to content
Annons

Hammond L100 med Leslie


berra-b

Recommended Posts

Hallå allihopa!

Har hittat en Hammond L100 med ett Leslie kabinett 147 för 12,500.

Är detta ett överpris eller normalpris?

Är L100 en bra modell?

Kan egentligen noll om orglar, det finns säkert en del plugins som man kan skaffa men jag vill inte hålla på massa med en dator eftersom det förstår skaparglädjen för mig, jag vill kunna spela utan att behöva sätta igång en dator.

Kommer säkert att komma upp fler frågor efterhand.

Sökte och hittade en tråd men den hade några år på nacken så det är därför som jag startar en ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

Hej

Såg av en händelse tråden och reggade mig på forumet.

Kul med Hammond.

Vet inte om du redan köpt L100 an med leslie.

Min bedömning är att 147 lesliet är mer värdefullt än orgeln.

Om både orgeln och lesliet är i bra skick och väl underhållet så

kan det vara värt lite över 10k.

Kort om några av de vanligaste tonhjularna.

L mod en av den vanligaste och enklaste modellerna, finns även L100 P som är "portabel".

T mod tonhjulare med transistorförstärkning.

M mod " fattigmans B3a" riktigt scanner vibrato

Hoppar över D och E mod.

A,C och B3 stora modellerna med fullpedal och repetering.

145,147,122 och 125 = rörleslie

Svarta 760 = transistorleslie

// Kjell

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lesliet blev sålt så blev erbjuden att köpa till ett 760 om jag ville. När det väl kom till kritan så valde jag att avstå.

Läste på lite på nätet om Hammonds och de modellerna som är byggda från 63 och framåt (kommer inte ihåg hur långt framåt dock) använde sig av skumgummi som med tiden förvandlas till frätande skum som förstör orgeln.

Var inte sugen på att köpa en orgel som skulle vara tvungen att lämnas in för en renovering.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att tråden inte skall dö helt så kanske vi kan diskutera Hammonds.

Till exempel vad ligger priserna på? Modifieringstips? Vad fan vet jag ni får vara med och komma på grejer som skall diskuteras också 🙂

Har sett att en del har besökt tråden så något intresse måste det ju finnas bakom att diskutera dessa mytomspunna orglar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Baspolarn Putte har ett Leslie 740, transistormodellen från 73 tror jag som är nästan nyskick. Drivremmen är visst orginal läder. Det låter helt ruggigt bra. Googlade lite på dom där och såg nån Hammondlirare som spelat i många år, han tyckte de här lät bättre än de rördrivna. Och att byta diskanten till en kraftigare än orginal var en försämring enligt honom.

Han är på väg att byta in det på 4sound mot en Fender baslåda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baspolarn Putte har ett Leslie 740, transistormodellen från 73 tror jag som är nästan nyskick. Drivremmen är visst orginal läder. Det låter helt ruggigt bra. Googlade lite på dom där och såg nån Hammondlirare som spelat i många år, han tyckte de här lät bättre än de rördrivna. Och att byta diskanten till en kraftigare än orginal var en försämring enligt honom.

Han är på väg att byta in det på 4sound mot en Fender baslåda.

Du verkar känna ett par stycken med Lesliehögtalare Nilsson 🙂

Jag vet inte om det är ett försök till försäljning men jag passar om det är så.

Tackar dock allra ödmjukast för erbjudandet/erbjudandena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lesliet blev sålt så blev erbjuden att köpa till ett 760 om jag ville. När det väl kom till kritan så valde jag att avstå.

Läste på lite på nätet om Hammonds och de modellerna som är byggda från 63 och framåt (kommer inte ihåg hur långt framåt dock) använde sig av skumgummi som med tiden förvandlas till frätande skum som förstör orgeln.

Var inte sugen på att köpa en orgel som skulle vara tvungen att lämnas in för en renovering.

Vet inte om "foamsjukan" är så vanlig på de mindre spinnet modellerna typ L,M och T någon annan får gärna dementera det.

Jag skulle nog ändå våga mig på en mindre modell även efter 63.

Modifieringar

Det finns från hela skalan från att byta förstegsrör till att bygga in repetering (folderback) i en L 100.

T serien har transistorförstärkning och går att modda på ett antal punkter ( googla så ser du).

Underhåll service

Kanske något av det viktigaste är hur väl orgeln och lesliet är servat och underhållet.

En tonhjulare behöver smörjas med rätt olja med rätt intervall, även ett leslie behöver underhållas.

Så lyssna på det mekaniska ljudet när motor går, eventuella missljud kan vara en indikation på att orgeln

inte servats på ett tillfredställande sätt.

Elektolyter kan behöva bytas så även rör i leslien

Portabilitet

Att ha sin pjäs stå i repan eller i studion är en sak då när den väl står där så blir den lätt en institution.

Eventuell flytt av denna kan likna en mindre flytt av en halvt bohag med åtskilliga välvilliga hjälpande

händer som motiveras av att en flytt händer vart 5e år.

Den mer frekvent giggande Hammondorganisten kommer troligtvis snart inse att den bärvälvillga skaran

med hjälpande händer tunnas ut med tiden och att det andra faktumet är att man måste minst vara två för att

flytta en orgel.

Det innebär i min värld att för att bibehålla någon form av rimlig balans mellan att emellanåt få spela på en riktig

tonhjulare samtidigt som man kan ha kvar åtminstone några bandkompisar så behöver man vara kreativ

och kombinera alla tänkbara hjälpmedel som trollys, bra case med hjul, semiportabla orglar och ännu mer hjul och ramper.

Och förankra tidigt i bandet, där ekvationen längre spelning lättare att motivera släp gäller.

Du kommer ändå få höra "finns det inte sådana där röda som låter bra".

Det finns och de "små röda orglarna" låter bra men det gör även en tonhjulare i ett leslie på ett

fantastiskt levande och dynamiskt sätt som gör det till ett instrument i sig vilken har gett episka avtryck.

Om du ska satsa på en tonhjulare kolla efter en M mod med ett rörleslie.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
pdson (oregistrerad)

Hej, hittade tråden på nätet, håller själv på modda o fräscha till en 1964 L100 , så långt gången foldback och lite olika overdrive effekter, under helgen skulle återställas från "foamsjukan",när övre manualen öppnats så insåg jag att det verkligen var i sista sekunden den åtgärden krävdes, listen var enbart en märklig konstig gegga som gick i bitar bara man tittade på den, och klibbig som hvete, den är nog ett elände att få bort när den har trillat ner på de fina trådarna från tangenterna (om de då går att få bort det), läget var precis likadant på nedre manualen, så ett het tips är att åtgärda detta omgående om man inte vill ha extremt mkt problem framöver..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Ja, jag glömde helt av tråden och nu är ju väldigt längesen någon skrev i den.

För att uppdatera lite. Jag la mina planer på att införskaffa en Hammond lite på is men för en
månad sen så dök det upp en i Göteborg där jag bor så jag valde att slå till så nu är jag ägare till
en Hammond L-200, det är samma modell som L-100 förutom den lilla skillnaden att min har
ett inbyggt Leslie, ja basrotorn så det är väl egentligen ett halvt Leslie som jag har..
Det kommer väl att bli att införskaffa ett riktigt Leslie så småningom.
Orgeln har full foldback och är rensad från "foamsjukan" så det är gött att jag slipper pilla med det.

Hur har det gått för dig pdson med din renovering av din orgel?
 

Redigerat av berra-b
Link to comment
Dela på andra sajter

Hammonds är såååå läckra och underbara instrument men jag måste säga att det kostar på i både tid och utgifter att ha ett original i bra spelbart skick. Jag och mina kollegor har gått över till Hammonds egna moderna kloner som låter suveränt och fasiken så mycket bättre än Nords Electroserie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
På 2018-03-01 på 07:25, Kjubeis säger:

Hammonds är såååå läckra och underbara instrument men jag måste säga att det kostar på i både tid och utgifter att ha ett original i bra spelbart skick. Jag och mina kollegor har gått över till Hammonds egna moderna kloner som låter suveränt och fasiken så mycket bättre än Nords Electroserie.

Vilken modell kör du på?

Kloner må vara bra och lättare att frakta än en orginalhammond, ja även billigare i tid och pengar om instrumentet är nedgånget men sak som de inte kan ersätta är lukten av en Hammond 😉 Ni som har känt lukten vet vad jag talar om, det luktar lite som en gammal gubbes hus.

Är det för övrigt någon som har testat mini vent/ventilator II?

Redigerat av berra-b
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på  XK-1c som jag älskar och tyckte lät bättre än SK1. Kollegorna har XK3 och SK-X och en äkta äldre modell (minns inte vad den heter) men den behöver service. 

Du har helt rätt Berra-B - de nya låter bra men luktar lite digitalt!    😉      

Faktiskt ngt speciellt med doften från en gammal Hammond. Undrar var det är som luktar..?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skaffade Hammondorgeln så hittade jag tillbaka till spelglädjen igen. Jag får inte alls samma feeling när jag spelar på diverse syntar, även dyringar från DSI och Moog. Tangenterna och ljudtriggningen på Hammond svarar så skönt och rätt, fyller mixarna musikaliskt och trovärdigt. Svårt att förklara för någon som inte testat. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
8 timmar sedan, Kjubeis säger:

Jag kör på  XK-1c som jag älskar och tyckte lät bättre än SK1. Kollegorna har XK3 och SK-X och en äkta äldre modell (minns inte vad den heter) men den behöver service. 

Du har helt rätt Berra-B - de nya låter bra men luktar lite digitalt!    😉      

Faktiskt ngt speciellt med doften från en gammal Hammond. Undrar var det är som luktar..?

Jag kan ha fel men jag misstänker att det är oljan som gör att det luktar Hammond. Min sambo tycker att det luktar symaskin orgeln. Håller med om att det är svårt att förklara spelkänslan.. Kör du något Leslie till din orgel också? 🙂

Redigerat av berra-b
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör faktiskt den interna lesliesimulatorn, inte lika grym som en äkta förstås men ändå kanonbra och vida överlägsen Nord och andra emuleringar. Sedan använder jag analog distbox till den som jag upplever är ngt bättre än den inbyggda. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...