Jump to content
Annons

Är min IMac föråldrad köpa ny eller uppgradera


Bbenderman

Recommended Posts

IMac 27" 2011 4gig ram å 1g hårddisk har jag nu.

Och kör nu GarageBand

Börjar jag komma upp i 10 spår med effekter så stannar den och klagar på att systemet är överbelastat standard fel.

groove funktionen i nya GarageBand verkar ta en del kraft.

Men är det någon ide att uppgradera med en extra hårddisk och 16ram

Då byter man cd läsaren mot 3,5 tums HD men verkar vara knapert med SSD diskar i just 3,5" storlek?

Jag kommer max spela in 20 spår.

Har tidigare bara spelat in med PC Sonar

Redigerat av Bbenderman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Om man selar in på 44.1 kHz och 24 bitar så borde hårddisken inte ha några som helsta problem 20 spår.

Du måste kolla om primärminnet eller CPU tar slut.

Är det primärminnet så går det att uppgradera, är det CPU så måste man köpa ny dator eller tex frysa spår som gör att du sparar CPU kraft.

10 spår är inte mycket, den dator du har har nog en i5 med fyra kärrnor så det borde rulla på fint.

Men du kanske spelar in på 192kHz och 32 bitar och då tar resurserna snabbt slut i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter ju knas...

Man BÖR inte köra med den interna disken. Kör med en till hårddisk där du har alla projekten och lämna systemdisken någorlunda fri från onödiga filer. OSX mår bäst när du han MINST 10% ledigt på hårddisken. Helst mer.

Om du ska byta ut cd'n så kör iaf en 2.5".. det finns adaptrar. Kör du SSD så kan du räkna med ett par hundra audiospår om dom ligger på 24 bitar och 44.1kHz... Högre är fullkommlig onödigt.

Kolla på https://www.macsales.com/ dom har massor med bra uppgraderingprylar.

OBS, kom ihåg att företaget ligger i staterna så du kommer att få betala nån tull på grejerna. Dock inga större summor. Men dom är svinbra och pålitliga. Dom har även ramminnen som är bra och hyfsat billiga.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sida där KWS:-) Ska uppgradera en Mac Pro jag köpt och de har ju en exemplarisk sida, lätthittat.

På den här datorn jag skriver på (Mac Mini i7 8 GB RAM) sitter en extern USB 3 SSD, som jag hottade upp den med, då den interna är på 5400 rpm.

Datorn blev kanske 50% snabbare direkt kändes det som. Men, det är ju ett lite dyrare alternativ, att byta den interna blir billigare: kanske 700-800 för hårddisk med adapter.

mvh/Peter

PS: sen beror det ju lite på processorn också, hur mycket man kan köra;-)

Var det en i5:a eller Intel Duo Core...? Duo Core kanske inte fanns 2011?

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bytte själv nyligen ut min iMac 2010 mot nyare modell, för det var dags efter sex år.

I ditt fall som tidigare nämnt ligger nog inte problemet med hårddisken utan i CPU och RAM.

Har du mycket pluggar igång på varje spår när det dör?

En ide är att starta Aktivitetskontroll på datorn när du kör Garageband för att se om du får slut på minne eller CPU.

En annan möjlighet är att det är något problem med själva installationen av operativsystemet, att det finns andra grejer igång som ligger och suger resurser.

I det läget kan man radera och installera om datorn, vilket då kommer hjälpa en del.

men du får inte glömma bort att datorn börjar bli gammal.

Vilket OS kör du på den idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...