Jump to content
Annons

Nytt grafikkort? + skärmköp till PC


Twanger

Recommended Posts

Hej,

jag har en PC som jag kör cubase 8,5 på. Den har några år på nacken, och skärmuttagen som finns i bak på PCn är ett DVI och ett VGA. Just nu har jag en 19 tum skärm kopplad via DVI.

Jag ska införskaffa en till skärm, förmodligen en 27 tum, så jag kan ha spåren i cubase på ena skärmen, och mixern på den andra. Tänkte satsa på att köpa en 27 tum VGA-skärm, men kompisen som är jävligt bra på datorer avrådde mig från detta då han menar att VGA är skräp. Han tycker istället jag bör satsa på ett nytt grafik-kort, med lite modernare utgångar i. Vad säger ni om detta?

Sen undrar jag vilken upplösning som är att rekommendera för den nya 27 tum-skärmen jag planerar att köpa? Vad bör jag satsa på och varför?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker fullHD räcker för 27" särskilt om du ska ha 2 skärmar, andra gillar högre upplösning för att få plats med mer på skärmen, men tänk på att det blir svårare att läsa då.

Känner du någon som har en liknande skärm som du funderar på så du kan testa? Var själv runt i en massa affärer, men det är väldigt begränsat vad gäller demo av datorskärmar tyvärr..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ja, för musikbruk är VGA skräp. Kör du 27 tum kan 4K bli lite litet, men s.k. quad-hd vilket är 2560x1440, tycker jag en riktigt bra kompromiss. Själv har jag exakt denna skärm i studion och är sjukt nöjd: https://www.dustinhome.se/product/5010672032/p-line-272p4qpjkeb

Jag kan tillägga att när jag köpte den kostade den 3.690kr, vilket då var den billigaste skärmen som hade högre upplösning än 1920x1200, som jag hade tidigare.

Jag skulle lätt kunna ha högre upplösning för att få med plats med kanaler, bussar och annat, men tror det kan bli lite väl smått. Jag sitter ca. 1 meter från skärmen med denna och ser exakt hur bra som helst.

Två väldigt små krux bara:

a. Du måste ha en Dual-DVI-kabel (d.v.s. med alla pinnar, men det följer ofta med skärmen.)

b. Kan bli lite ghosting, men inget å bry sig om. Färgerna är grymt behagliga och allt är knivskarpt.

Såg att det finns en likadan fast med TN-panel, för mer rimliga pengar: https://www.dustinhome.se/product/5010814465/s-line-272s4lpjcb

2. Ett grafikkort som inte kostar skjortan och har fler utgångar (+vga) är något Gefoce. Bara ta ett ur högen som inte är allt för dyrt. Jag skulle satsa på detta: https://www.dustinhome.se/product/5010792768/oc

Har både två DVI-D (som quadhd vill ha), + VGA och HDMI. (Vill du 4K-säkra behöver du ett kort med displayport.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...