Jump to content
Annons

Enklaste USB kortet som har 1st out?


Recommended Posts

Är i behov av att skaffa 2st ljudkort där det enbart är för livesammanhang.

Kedjan är MIDI-keys till dator -"interface" - DI.

Vad finns ute på marknaden? Native instruments Traktor (för dj) verkar kanon och har egen liten lyssning men jag blir inte särskilt sugen på det eftersom det är minitele ut. Jag litar inte ett dugg på grejer som har minitele så jag undrar om et finns något annat som är smidigt och lätt?

Ju smidigare desto bättre. Om den klarar sig på datorns ström är det att föredra! Mitt band jag numera jobbar med älskar att kolla mailen mellan soundcheck och gig och har hittils haft 4-10 anslutningar på en kabel och kört out via hörlursutgången.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Det finns rätt många i den kategorin, men vad sägs om ett Focusrite Scarlett 2i2? Ett telepar ut, drivs av USB-bussen direkt. Billigt.

jag hade gärna sett ett lite mindre kort om möjligt. ska bara användas för livebruk. logicsynthar typ

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade gärna sett ett lite mindre kort om möjligt. ska bara användas för livebruk. logicsynthar typ

Tror inte du hittar mindre med bibehållen kvalitet.

Annars kan du köra med:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/ljudkort/behringer-usb-ljudkort-p99008

Eller varför inte?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/ljudkort/usb-ljudkort-for-pc-och-mac-p31624

Men då är du nog tillbaka där du började, va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske Audient iD14?

Audient gillar jag verkligen men måste ha ett mindre kort med mindre sladd så extern strömförsörjare hade jag gärna sluppit.

Blir lite för bra kort för vad det egentligen ska användas till.

Har ett audient iD14. Ett kanonkort!

Bra preamps och stabil konstruktion.

Jag har deras 8ch variant och är svinbra men som jag skrev till Cleas så behöver jag ett "mindre" och gärna utan strömförsörjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du hittar mindre med bibehållen kvalitet.

Annars kan du köra med:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/ljudkort/behringer-usb-ljudkort-p99008

Eller varför inte?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/ljudkort/usb-ljudkort-for-pc-och-mac-p31624

Men då är du nog tillbaka där du började, va?

Nä det var verkligen det minsta kortet jag sett 🙂 men det är just minitele grejen som gör mig nervös. Annars tror jag säkert native varianten är bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Audient gillar jag verkligen men måste ha ett mindre kort med mindre sladd så extern strömförsörjare hade jag gärna sluppit.

Blir lite för bra kort för vad det egentligen ska användas till.

Den externa nätdelen behövs bara om du har behov av 48V fantommatning. Med USB bus power ger den bara 12V fantommatning, så det funkar inte med alla kondensatormickar då - men om du bara använder line, så behövs inte nätdelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det var verkligen det minsta kortet jag sett 🙂 men det är just minitele grejen som gör mig nervös. Annars tror jag säkert native varianten är bra

Är det för att det är en liten kontakt som du blir nervös, eller är det för att det inte är balanserat?

För om det är för kontakten och kanske därmed hållbarheten? Köp två! Det har du ju råd med till det priset.

Annars får du nog finna dig i att storleken inte är så mycket mindre än Scarlett-kortet om du vill ha tele ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den externa nätdelen behövs bara om du har behov av 48V fantommatning. Med USB bus power ger den bara 12V fantommatning, så det funkar inte med alla kondensatormickar då - men om du bara använder line, så behövs inte nätdelen.

Aha! Hade ändå föredragit ett mindre med bara en ingång. Den som ska använda det blir snurrig av rattar och sånt (ja, sådana människor finns! ) haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det för att det är en liten kontakt som du blir nervös, eller är det för att det inte är balanserat?

För om det är för kontakten och kanske därmed hållbarheten? Köp två! Det har du ju råd med till det priset.

Annars får du nog finna dig i att storleken inte är så mycket mindre än Scarlett-kortet om du vill ha tele ut.

Glapp och sådant är väl det första jag tänker på när drt kommer till minitele. Det kan väl duga i fasta installationer men inte om man rycker den ett par gånger per dag och reser med den. Tycker minitele är oseriöst! Haha

Visst man kan köpa två men vill fortfarande inte riskera ha glapp under gig.

Ska sitta och göra ett ryck imorgon och kolla igenom allt och bestämma mig så jag kan gå vidare i livet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om minitele. Det är något av det sämsta skräpet som har uppfunnits. Det är för klena kontakter i dem för att kunna hålla emot och ge bra kontakt - speciellt om man belastar kontakten med många in/urkopplingar.

Ett alternativ som kan funka, är att göra en kort förlängningskabel som sitter inkopplad alltid. Då slipper man det ständiga slitaget vid in/urkopplingar i minitelen och får problem betydligt senare, när kontaktytorna i kontakten börjar bli slappa. Så gjorde jag när vi hade vår första DAT-spelare (en bärbar modell) i studion och den höll i flera år utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glapp och sådant är väl det första jag tänker på när drt kommer till minitele. Det kan väl duga i fasta installationer men inte om man rycker den ett par gånger per dag och reser med den. Tycker minitele är oseriöst! Haha

Visst man kan köpa två men vill fortfarande inte riskera ha glapp under gig.

Jag håller verkligen med dig.

Satsa därför på en större låda, iD14 eller en Scarlett kommer bli finfint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...