ketri Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Jag ska, om 10 timmar och 20 minuter, spela in cello pÄ tvÄ lÄtar till mitt examensarbete men har kommit pÄ att jag inte har sÄ stor koll pÄ hur detta ska göras. Kan nÄgon hjÀlpa mig lite akut? Vad ska man tÀnka pÄ? Var placerar man mikrofonen/mikrofonerna? Hoppas att ngn kan hjÀlpa mig i nattens mörker...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Hej! Varför Àr man som student alltid ute i sista stund? Jag kÀnner igen det. Har du tittar i litteratur eller pÄ NÀtet om detta med celloinspelningar? Dessutom har ju tidningen Studio skrivit en del i artikelserie om inspelning av instrument. Men jag vet inte om strÀnginstrument som cello tagits upp dÀr Ànnu. Annars gÀller vÀl att det inte finns nÄgra absoluta regler hÀrför. Men tillÄts jag spekulera helt fritt sÄ lÀr det inte vara tal om mikplacering alldeles vid golvet eller överhÀngsmik som vid trummor eller öppen flygel. Antar att en placering sÄ nÀra centrum av cellon framifrÄn Àr vettigast. *Försöker dra mig till minnes en inspelning med gruppen Stranglers live in London, dÀr det fanns mÄnga cellospelande kvinnor inblandade.* Lycka till! :musik
sisÀltÀÀ Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 En mick framför varje hÄl blir vÀl fint.. fÄr ni bara bra volym pÄ inspelningen (anvÀnd preamp) sÄ kan ett fint ljud fixas i efterhand med kompressor, EQ och reverb. Lycka till.
ketri Postat 21 april 2005 TrÄdstartare Postat 21 april 2005 TÀnkte mika vid ett av f-hÄlen men sen Àr det om man ska köra en distansmik oxÄ...?
sisÀltÀÀ Postat 22 april 2005 Postat 22 april 2005 Micka bÄda f-hÄlen sÄ fÄr du jÀmn volym pÄ alla strÀngar. Fast du kan ju i princip lika vÀl sÀtta mikrofonen pÄ lite avstÄnd. Det Àr sÄ mycket annat som spelar roll och det mesta gÄr som sagt att fixa bra i efterhand (dock inte lÄg volym).
milton Postat 22 april 2005 Postat 22 april 2005 Den eviga regeln: lyssna & flytta. LÄt cellisten spela om och om och om igen, muta en kompis att flytta runt mikrofonen/erna medan du lyssnar. NÀr du Àr nöjd, skrik stopp, and there have it, det perfekta celloljudet. Underskatta aldrig vikten av nice mikplacering!
trombonisten Postat 22 april 2005 Postat 22 april 2005 Hmm. Det beror pĂ„ olika saker. Hur cellon lĂ„ter och hur musikern spelar. Hur rummet lĂ„ter. En viktig sak Ă€r vilken typ av resultat du vill ha. Om det Ă€r ett klassiskt stycke och du vill fĂ„ det lĂ„ta klassiskt sĂ„ mĂ„ste du backa nĂ„gra meter frĂ„n cellon. Den "byter" ljud efter nĂ„gra meter, frĂ„n att vara lite skĂ€rbrĂ€nnar-tydlig till att bli mjuk och rund. För att fĂ„ det runda, softa ljudet sĂ„ vill jag ha en bra lokal, gĂ€rna en konsertsal, och backa minst 3 meter frĂ„n cellon, upp till sĂ„dĂ€r 7. Det jag söker dĂ„ Ă€r balansen mellan direkt-ljud och rummets akustik. HĂ€r passar det bra med en klassisk stereoteknik, antingen ett par kardoider i ORTF eller ett par omni med sĂ„dĂ€r 50 centimeter emellan. Viktigt Ă€r att lyssna in ljudet i lokalen. Lyssna Ă€r tipset, det kan bli aktuellt att gĂ„ mycket nĂ€rmare om det ljudet du söker. Om man nĂ€rmickar cellon blir det ett helt annat ljud. TĂ€nk pĂ„ att det mĂ„ste finnas plats att spela, strĂ„ken rör sig runt en del. Du kommer alltsĂ„ aldrig lika nĂ€ra som nĂ€r du spelar in en gitarr. Jag har bara provat nĂ„gon gĂ„ng, men inte hittat nĂ„gon modell jag riktigt gillar. Det kan löna sig att prova bĂ„de lĂ„gt och högt, alltsĂ„ mikplacering frĂ„n golvnivĂ„ upp till i stort sett alldeles rakt upp. Ăr det för en pop-skiva sĂ„ Ă€r det nĂ€stan alltid enklast med mono-inspelning. Skall det vara solo sĂ„ spela in stereo. Det behöver inte ens vara likadana mickar, men det kan vara en fördel. Ă terigen lyssna. Trombonisten
VacUm Postat 22 april 2005 Postat 22 april 2005 Jag spelade in cello för ett par veckor sen med bra resultat. 1.5 meter frÄn ena f-hÄlet. LÀt bra pÄ direkten. Flyttade Àven om miken inför dub.
MĂSTAREN Postat 22 april 2005 Postat 22 april 2005 Hmm. Det beror pĂ„ olika saker. Hur cellon lĂ„ter och hur musikern spelar. Hur rummet lĂ„ter. En viktig sak Ă€r vilken typ av resultat du vill ha. Om det Ă€r ett klassiskt stycke och du vill fĂ„ det lĂ„ta klassiskt sĂ„ mĂ„ste du backa nĂ„gra meter frĂ„n cellon. Den "byter" ljud efter nĂ„gra meter, frĂ„n att vara lite skĂ€rbrĂ€nnar-tydlig till att bli mjuk och rund. För att fĂ„ det runda, softa ljudet sĂ„ vill jag ha en bra lokal, gĂ€rna en konsertsal, och backa minst 3 meter frĂ„n cellon, upp till sĂ„dĂ€r 7. Det jag söker dĂ„ Ă€r balansen mellan direkt-ljud och rummets akustik. HĂ€r passar det bra med en klassisk stereoteknik, antingen ett par kardoider i ORTF eller ett par omni med sĂ„dĂ€r 50 centimeter emellan. Viktigt Ă€r att lyssna in ljudet i lokalen. Lyssna Ă€r tipset, det kan bli aktuellt att gĂ„ mycket nĂ€rmare om det ljudet du söker. Om man nĂ€rmickar cellon blir det ett helt annat ljud. TĂ€nk pĂ„ att det mĂ„ste finnas plats att spela, strĂ„ken rör sig runt en del. Du kommer alltsĂ„ aldrig lika nĂ€ra som nĂ€r du spelar in en gitarr. Jag har bara provat nĂ„gon gĂ„ng, men inte hittat nĂ„gon modell jag riktigt gillar. Det kan löna sig att prova bĂ„de lĂ„gt och högt, alltsĂ„ mikplacering frĂ„n golvnivĂ„ upp till i stort sett alldeles rakt upp. Ăr det för en pop-skiva sĂ„ Ă€r det nĂ€stan alltid enklast med mono-inspelning. Skall det vara solo sĂ„ spela in stereo. Det behöver inte ens vara likadana mickar, men det kan vara en fördel. Ă terigen lyssna. Trombonisten Mycket bra förklarat! Bravo!
ketri Postat 22 april 2005 TrÄdstartare Postat 22 april 2005 Tack för alla bra tips!!! Hoppas att jag fÄr till det....
joachime Postat 22 april 2005 Postat 22 april 2005 Ăr nyfiken att höra hur det gick. Har du lust att lĂ€gga upp en liten snutt och en beskrivning pĂ„ hur det gick till?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.