Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag ska, om 10 timmar och 20 minuter, spela in cello på två låtar till mitt examensarbete men har kommit på att jag inte har så stor koll på hur detta ska göras. Kan någon hjälpa mig lite akut? Vad ska man tänka på? Var placerar man mikrofonen/mikrofonerna?

Hoppas att ngn kan hjälpa mig i nattens mörker...

Annons
Guest musik
Posted

Hej!

Varför är man som student alltid ute i sista stund? Jag känner igen det.

Har du tittar i litteratur eller på Nätet om detta med celloinspelningar? Dessutom har ju tidningen Studio skrivit en del i artikelserie om inspelning av instrument. Men jag vet inte om stränginstrument som cello tagits upp där ännu. Annars gäller väl att det inte finns några absoluta regler härför. Men tillåts jag spekulera helt fritt så lär det inte vara tal om mikplacering alldeles vid golvet eller överhängsmik som vid trummor eller öppen flygel. Antar att en placering så nära centrum av cellon framifrån är vettigast.

*Försöker dra mig till minnes en inspelning med gruppen Stranglers live in London, där det fanns många cellospelande kvinnor inblandade.*

Lycka till!

:musik

Posted

En mick framför varje hål blir väl fint.. får ni bara bra volym på inspelningen (använd preamp) så kan ett fint ljud fixas i efterhand med kompressor, EQ och reverb.

Lycka till.

Posted

Micka båda f-hålen så får du jämn volym på alla strängar. Fast du kan ju i princip lika väl sätta mikrofonen på lite avstånd. Det är så mycket annat som spelar roll och det mesta går som sagt att fixa bra i efterhand (dock inte låg volym).

Posted

Den eviga regeln: lyssna & flytta.

Låt cellisten spela om och om och om igen,

muta en kompis att flytta runt mikrofonen/erna

medan du lyssnar. När du är nöjd,

skrik stopp, and there have it, det perfekta celloljudet.

Underskatta aldrig vikten av nice mikplacering!

Posted

Hmm. Det beror på olika saker. Hur cellon låter och hur musikern spelar. Hur rummet låter.

En viktig sak är vilken typ av resultat du vill ha. Om det är ett klassiskt stycke och du vill få det låta klassiskt så måste du backa några meter från cellon. Den "byter" ljud efter några meter, från att vara lite skärbrännar-tydlig till att bli mjuk och rund.

För att få det runda, softa ljudet så vill jag ha en bra lokal, gärna en konsertsal, och backa minst 3 meter från cellon, upp till sådär 7. Det jag söker då är balansen mellan direkt-ljud och rummets akustik. Här passar det bra med en klassisk stereoteknik, antingen ett par kardoider i ORTF eller ett par omni med sådär 50 centimeter emellan. Viktigt är att lyssna in ljudet i lokalen. Lyssna är tipset, det kan bli aktuellt att gå mycket närmare om det ljudet du söker.

Om man närmickar cellon blir det ett helt annat ljud. Tänk på att det måste finnas plats att spela, stråken rör sig runt en del. Du kommer alltså aldrig lika nära som när du spelar in en gitarr. Jag har bara provat någon gång, men inte hittat någon modell jag riktigt gillar. Det kan löna sig att prova både lågt och högt, alltså mikplacering från golvnivå upp till i stort sett alldeles rakt upp.

Är det för en pop-skiva så är det nästan alltid enklast med mono-inspelning. Skall det vara solo så spela in stereo. Det behöver inte ens vara likadana mickar, men det kan vara en fördel. Återigen lyssna.

Trombonisten

Posted

Jag spelade in cello för ett par veckor sen med bra resultat. 1.5 meter från ena f-hålet. Lät bra på direkten.

Flyttade även om miken inför dub.

Posted
Hmm. Det beror på olika saker. Hur cellon låter och hur musikern spelar. Hur rummet låter.

En viktig sak är vilken typ av resultat du vill ha. Om det är ett klassiskt stycke och du vill få det låta klassiskt så måste du backa några meter från cellon. Den "byter" ljud efter några meter, från att vara lite skärbrännar-tydlig till att bli mjuk och rund.

För att få det runda, softa ljudet så vill jag ha en bra lokal, gärna en konsertsal, och backa minst 3 meter från cellon, upp till sådär 7. Det jag söker då är balansen mellan direkt-ljud och rummets akustik. Här passar det bra med en klassisk stereoteknik, antingen ett par kardoider i ORTF eller ett par omni med sådär 50 centimeter emellan. Viktigt är att lyssna in ljudet i lokalen. Lyssna är tipset, det kan bli aktuellt att gå mycket närmare om det ljudet du söker.

Om man närmickar cellon blir det ett helt annat ljud. Tänk på att det måste finnas plats att spela, stråken rör sig runt en del. Du kommer alltså aldrig lika nära som när du spelar in en gitarr. Jag har bara provat någon gång, men inte hittat någon modell jag riktigt gillar. Det kan löna sig att prova både lågt och högt, alltså mikplacering från golvnivå upp till i stort sett alldeles rakt upp.

Är det för en pop-skiva så är det nästan alltid enklast med mono-inspelning. Skall det vara solo så spela in stereo. Det behöver inte ens vara likadana mickar, men det kan vara en fördel. Återigen lyssna.

Trombonisten

Mycket bra förklarat! Bravo!