Jump to content
Annons

Självkritisk till den grad att det blir problem - HJÄLP!


Modern Rockstar

Recommended Posts

Hallå! 🙂

Är nog inte ensam om att vara självkritisk. Tyvärr så tror jag att jag är det till en grad där det skapar onödiga hinder inom mitt musikskapande.

Ska försöka göra det kortfattat, gör klubbmusik likt Aviciis sound och har gjort det tillräckligt länge för att kunna skapa låtar som låter någorlunda professionella - har tillräckligt god förståelse inom mixning, synthar, musikteori och allt de andra som underlättar det hela. MEN, har alltid tyckt att det jag gör låter billigt och dåligt. Förstod aldrig varför, för jag har kollat på när andra inom samma genre producerar och dem gör egentligen inget annorlunda från hur jag gör det (såklart alla gör olika, men ni fattar...).

Så jag fick ett projekt av en vän till mig på en låt som lät minst lika bra som Avicii och andra radiolåtar. Jag jämförde den med en av Aviciis låtar som den liknade och tyckte själv min väns låt lät både bättre och dyrare. Bestämde mig för att studera denna låt i detalj vad han hade gjort, gick igenom spår för spår och lyssnade verkligen på allt - volymskillnader, lagringar av synthar och andra ljud, ja mixning generellt. Och även här så var det inget större eller avgörande från det sättet hur jag jobbar.

Jag bestämde mig för att göra en egen melodi utav denna låt min vän hade gjort och här kommer det lustiga... Ju mer jag jobbade på min egen version av samma låt så lät det helt plötsligt dåligt igen, syntharna i låten som tidigare hade harmoniserats bra och tillsammans hade bildat en snygg ljudbild lät nu från ingenstans billigt, som en röra bara, kunde höra och urskilja varenda ljud i den mening att det bara lät som massa ljud som låg ovanpå varandra och bumlade istället för att bilda en endaste ljudbild som tidigare. VAF*AN tänkte jag?! Så jag jämförde min version med min väns och då lät min precis lika dyrt som honoms igen. Jag jämförde min version med referenslåten från Avicii och min lät ,precis som min väns, bättre och dyrare. Jag fortsatte att arbeta på min version och efter ett tag så lät den sådär dåligt igen. Jag använde mina referenslåtar ytterliggare en gång till och återigen lät min version bra - Nu såg jag mönstret. Jag litar helt enkelt inte på det jag gör och därför tycker jag det låter dåligt också.

Hur ska jag kunna bryta detta mönster, vill gärna kunna producera låtar i framtiden utan att förlita mig till 110% på referenslåtar under ett projekt. Nu har jag inte gjort så många låtar, men i och med att jag vet problemet idag så tror jag att situationen har blivit lite bättre sedan innan - med andra ord så kanske tiden läker detta problem ju mer låtar jag skapar? Någon annat som haft samma problem och kan komma med någon synpunkt kring detta? 🙂

TACK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Låter lite som det är arrangering som ligger närmast att titta mer på för dig.

Hade mycket väl kunnat vara så, men arrangering använder jag mycket referenser till - så använder mig mycket av redan fungerade sådana. Dessutom så använde jag en väns arrangering denna gång, var som sagt bara melodin jag ändrade - allt annat inklusive arrangering var densamma som i hans version.

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Arrangering är inte bara vilka toner som spelas utan vilka instrument och hur de passar ihop i varje enskilt fall (orkestrering)

Såklart, tror inte det är det som spökar dock i och med att det låter bra när jag refernslyssnar. Tror det mer är en mental grej i detta fall som jag måste övervinna. Men ska inte utesluta något och tar självklart med mig det i åtanke, tack!

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Sker det här när du under lång tid suttit med projektet så kanske det bara är som så att du behöver komma ifrån det ett tag. Eller är det samma sak när du öppnar upp ett projekt, det låter "billigt" direkt?

Jag känner igen det självkritiska mycket väl. Det är jobbigt, fast bra ibland, men det kan också vara ett stort hinder i musikskapandet.

Bra fråga! För jag måste bli snabbare i mitt skapande, helt klart. Har för vana att sitta och lyssna på något jag gjort om och om igen innan jag påbörjar något nytt inom samma låt - kan vara en skada av det, ska ha det i åtanke 🙂 Tex sätta timer och träna på att göra låtar under en viss tid.

Om låten låter billigt direkt när jag öppnar projektet eller inte, är lite olika. Ibland låter det skit och ibland låter det bra - kanske beroende på om jag har lyssnat på någon låt precis innan 🙂

Kan även vara så att jag behöver lära känna min medlyssning bättre, så jag kan veta mer vad jag kan förväntas höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga, välkommen till klubben för inbördes... kritisering. Vi är många som tillhör den skaran.

Precis som du säger är det din bästa vän, men oxå din värsta fiende. Däremot är den fullt nödvändig för att man ska få en förståelse för sin egen (o)förmåga, så man kan förbättras.

I mina öron låter det som du nått en grad av självinsikt, och att du utvecklar ett öra för vad som funkar och inte. Med åren kommer du, precis som de flesta andra (här) som pysslar med musik helhjärtat - att snabbare kunna avgöra - vad som funkar och inte. (Det gäller alla, och ingen är fullärd.)

Under en låts komposition/produktion blir man ofta blind, och jag brukar resonera som så att "bara man hör någonting tillräckligt många gånger, låter det bra" - vilket kort och gott betyder att du BLIR blind genom att lyssna på dina egna låtar om, och om igen.

Precis som redan påpekats, är det nyttigt att låta låten "ligga" ett tag. Att lyssna på sina egna verk med "färska öron". Själv går jag otroligt mycket på mina egna första intryck för dagen/veckan, när jag jobbar med en låt. T.ex. låter lead-melodins alla toner naturliga? Funkar övergången till refrängen? Ligger sången bra i mixen? Sticker bakgrundsstråkarna ut för mycket? m.m. m.m...

Att öva upp sina öron att höra dessa saker, och sedan veta vad som behöver åtgärdas och hur, kräver övning, övning och övning. Och du verkar vara medveten om problemet, och tar itu med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga, välkommen till klubben för inbördes... kritisering. Vi är många som tillhör den skaran.

Precis som du säger är det din bästa vän, men oxå din värsta fiende. Däremot är den fullt nödvändig för att man ska få en förståelse för sin egen (o)förmåga, så man kan förbättras.

I mina öron låter det som du nått en grad av självinsikt, och att du utvecklar ett öra för vad som funkar och inte. Med åren kommer du, precis som de flesta andra (här) som pysslar med musik helhjärtat - att snabbare kunna avgöra - vad som funkar och inte. (Det gäller alla, och ingen är fullärd.)

Under en låts komposition/produktion blir man ofta blind, och jag brukar resonera som så att "bara man hör någonting tillräckligt många gånger, låter det bra" - vilket kort och gott betyder att du BLIR blind genom att lyssna på dina egna låtar om, och om igen.

Precis som redan påpekats, är det nyttigt att låta låten "ligga" ett tag. Att lyssna på sina egna verk med "färska öron". Själv går jag otroligt mycket på mina egna första intryck för dagen/veckan, när jag jobbar med en låt. T.ex. låter lead-melodins alla toner naturliga? Funkar övergången till refrängen? Ligger sången bra i mixen? Sticker bakgrundsstråkarna ut för mycket? m.m. m.m...

Att öva upp sina öron att höra dessa saker, och sedan veta vad som behöver åtgärdas och hur, kräver övning, övning och övning. Och du verkar vara medveten om problemet, och tar itu med det.

Ja men precis, man har ju några ljud/arr man (tyvärr) gärna använder då man vet att dessa funkar bra ihop - något man har kommit fram till genom trial and error tex. Och detta arsenal blir ju bara större och större ju mer man utforskar 🙂 Till slut kommer man till en punkt där man även, som du säger, förutspå vad som funkar och ej redan innan.

Det man gör låter ju bättre med tiden så det är helt enkelt bara att kämpa vidare, speciellt när man nu känner till problem och hur man kan tackla dem. Tack för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är stor skillnad i upplevelse om jag tittar på mitt musikprogram eller tittar på tex spotify när jag lyssnar, den enda skillnaden är i mitt huvud, att jag är nog i ett mer analytiskt mode när jag tittar på musikprogrammet.

Låter också mer musik när jag skriver ut det som waw fil och lyssnar, får ofta fixa något efter när jag slappnar av och lyssnar på den "färdiga" wawfil mixen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är stor skillnad i upplevelse om jag tittar på mitt musikprogram eller tittar på tex spotify när jag lyssnar, den enda skillnaden är i mitt huvud, att jag är nog i ett mer analytiskt mode när jag tittar på musikprogrammet.

Låter också mer musik när jag skriver ut det som waw fil och lyssnar, får ofta fixa något efter när jag slappnar av och lyssnar på den "färdiga" wawfil mixen 😉

Fan va kul att du nämner det, är nämligt PRECIS likadan! Tittar gärna på väggen eller på Spotify när man väl ska lyssna på riktigt samtidigt som jag inbillar mig att låten kommer ifrån Spotify.

När man lyssnar inom musikprogrammet så kan man nästan "höra" hur låten går från vänster till höger, som programmet 😛

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...