Jump to content
Annons

Svenskt vemod ...


AndyPandy

Recommended Posts

Sitter och lyssnar på Kristallen den fina och Visa från Utanmyra och konstaterar att de båda levererar det klassiska svenska vemodet som gör att man direkt hör att det är en svensk låt. Men jag blir inte klok på vad det är som skapar detta uttryck!

Någon som kan förklara med ackord, stämmor och så vidare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sitter och lyssnar på Kristallen den fina och Visa från Utanmyra och konstaterar att de båda levererar det klassiska svenska vemodet som gör att man direkt hör att det är en svensk låt. Men jag blir inte klok på vad det är som skapar detta uttryck!

Någon som kan förklara med ackord, stämmor och så vidare?

Jagg tror för min del att det handlar om en stor portion melankoli i skapandeprocessen...jag menar man kan faktiskt spela melodiska mollskalor och det låter inte i närheten av det som du beskriver...det ligger på ett djupare plan.....(tror jag) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jagg tror för min del att det handlar om en stor portion melankoli i skapandeprocessen...jag menar man kan faktiskt spela melodiska mollskalor och det låter inte i närheten av det som du beskriver...det ligger på ett djupare plan.....(tror jag) 🙂

Jag håller med! Men hur gör man då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var otrogen så tjejen gör slut, betala inga räkningar så att Kronofogden kommer, elen avstängd, bli vräkt, fixa så att släkt och vänner avskyr dig, ta ett jobb på en kusttanker när det är vinter, sätt dig i ett enskilt rum på Sabbatsberg och skriv din visa.... 🙂

Det är dom få men ack så enkla knep.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Var otrogen så tjejen gör slut, betala inga räkningar så att Kronofogden kommer, elen avstängd, bli vräkt, fixa så att släkt och vänner avskyr dig, ta ett jobb på en kusttanker när det är vinter, sätt dig i ett enskilt rum på Sabbatsberg och skriv din visa.... 🙂

Kan funka! Men eftersom jag inte vet hur man åstadkommer det svenska vemodet kan det ju hända att knepet bara ger den sämsta musiken av dem alla: blues! Brr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Moll skala med stor sext.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.

Kolla även i dorisk skala, enklast förklarat med D till D på de vita tangenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jagg tror för min del att det handlar om en stor portion melankoli i skapandeprocessen...jag menar man kan faktiskt spela melodiska mollskalor och det låter inte i närheten av det som du beskriver...det ligger på ett djupare plan.....(tror jag) 😄

Jag håller med! Men hur gör man då?

Man lyssnar på Toube hela dagarna i ett halvår

sen e man nog inspererad eller?? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och lyssnar på Kristallen den fina och Visa från Utanmyra och konstaterar att de båda levererar det klassiska svenska vemodet som gör att man direkt hör att det är en svensk låt. Men jag blir inte klok på vad det är som skapar detta uttryck!

Någon som kan förklara med ackord, stämmor och så vidare?

Jagg tror för min del att det handlar om en stor portion melankoli i skapandeprocessen...jag menar man kan faktiskt spela melodiska mollskalor och det låter inte i närheten av det som du beskriver...det ligger på ett djupare plan.....(tror jag) 😄

Grejen ligger ju i att man måste ha en känsla för genren. Mitt tips är att lyssna och planka en massa svensk folkmusik. Förr eller senare fattar man hur saker ska fraseras och harmoniseras. Svårt att ge konkreta tips på hur man skriver musik som är melankolisk.

Det kan va bra att utgå från harmonisk moll och (som nån sa) dorisk moll. Det är ett vanligt tonförråd när det gäller just sån här musik. Samma sak gäller lydisk (ren dur fast med höjd 4) och i vissa fall mixolydisk sänkt 6.

När det gäller harmoniken så baseras den ofta på skalorna (dvs tonförrådet i meloin), givetvis med vissa undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jan Johansson (Jazz på svenska) är ett hett tips i sammanhanget. Fast han jazzar till det så har han det vemodiga med sig. Merit Hemmingsson kan också inspirera.

Och som någon sade en gång - riktig glädje uttrycker man i moll...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Lyssna in dig på svensk spelmansmusik på halvstämda fioler tills du blir tillräckligt deppig, sen kör du igång med de melodiska verktyg som har rekomenderats dig här i tråden. :rolleyes:😏

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det uppstår problem om man inte kan höja den sjätte tonen, när det inte finns någon sådan i ens låt. 🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan inte någon förklara hur man gör för att inte låta som folkmusik 🙂? Allt jag skapat härur "Vem kan segla för utan vind" och "Ut ur vår hage" 🙂!

Det är ju det som är det svenska soundet! Det är jätteofta som man kan hör något, må det vara techno eller metall, men så sticker det ut någon liten

moll-feeling och direkt kan man leende konstatera... hmmmen det här är ju svenskt juh!

Link to comment
Dela på andra sajter

...bara ger den sämsta musiken av dem alla: blues! Brr!

..sådär säger man bara inte! 🙂

Jag är stolt, och väldigt nöjd med att jag sa det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...