Jump to content
Annons

Mikpreamp


Musiker

Recommended Posts

Undrar om någon kan tipsa mej om en bra (helst också billig) mikpreamp. Helst rör, om det nu är det smartaste köpet. Har nu ett Phonic MM 1202 mixerbord.

Jag kör ett M-Audio Audiophile ljudkort, och det har ju som sagt S/PDIF in- och utgångar. Är det värt att köpa någon preamp som har innbyggd A/D-omvandlare, mot om man som nu använder Audiophiles egna?

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En preamp som jag tycker är bra, men som ändå ligger lågt i pris, är Studio Projects VTB-1. En extra fördel jämfört med många andra billiga preamps, är att man kan stänga av rörinblandningen helt, så att man kan vara mer flexibel...

Jag tror att de flesta vinner en del i ljudkvalitet om de väljer att spela in genom en preamp i stället för genom en mixer - eftersom man får en kortare signalväg då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Behringer UltraGain Pro - och den är helt ok, men med bristen att rören aldrig kan kopplas bort...

Jag spelar dock alltid in genom min RME ADI-96 Pro, så egentligen vet jag inte riktigt varför jag har behållit Behringern... 😎 Bra-att-ha...? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

MrMusic (oregistrerad)

Har en ART men råder dej att satsa på VTB-1:an, tror det är ett vettigare alternativ i denna prisklass. 🙂 Eller varför inte en "Universal audio M 610 tube"?? Men då blir det kanske en annan prisklass........... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

köp behringers "mic100". Kostar typ 570 på musikbörsen. Den kör jag med. gå in på mayproject och lyssna...! inspelat med en Röde Nt1a

Det är samma rör i den som det är i art's tubeamp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar, fina tips. Jag har kollat runt lite mer och upptäckt en i mitt tycke intressant produkt, nämligen Samson C-Valve. Den har rör (som man kan kollpa ur), och en S/PDIF utgång vilket passar mid utmärkt eftersom jag sitter på ett

M-Audio Audiophile med sådana in- och utgångar.

Har någon någon erfarenhet av denna produkt? Låter den schysst, t.ex. jämfört med Studio Projects VTB-1, Behringer MIC100, ART Tube MP?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak att fundera på, är om du verkligen vill ha rör i din preamp...

Det pågår en rörhysteri och analoghysteri utan dess like - och alla har slagorden "rörvärme", "analog värme" (och alla andra uttryck som marknadsförarna kan hitta på) i bakhuvudet när de ska välja preamp.

Personligen föredrar jag att spela in så rent som möjligt - och väljer därför helst bort rör (ja - jag vet att det kan bli rent ljud med rör också - men inte på de prisnivåer som jag kan tillåta mig... 😏 ). Det är en smaksak förstås, men något som kan vara nog så viktigt att tänka på. Detta är också en av anledningarna till att jag gärna rekommenderar VTB-1 - den låter faktiskt riktigt bra med tanke på priset - och man kan välja bort rörinblandningen helt om man vill.

Man kan ju inte ta bort preampens rördistorsion från inspelningen i efterhand - och därför är det risk att man inte kan vara så flexibel som man hade velat vara senare i produktionen. Man kan däremot ändra soundet på alla tänkbara sätt i efterhand om man har spelat in det rent från början...

Om man, som jag, huvudsakligen är ute efter en ren och ofärgad preamp, så bör man inte missa att titta på den svensktillverkade (!) Line Audio Design DMP, som är en riktig höjdare till ett litet pris. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ligger väldigt mycket i det du säger Claes. En del saker (okej då, mycket) köps bara för att det ska det(!) Enligt alla tillverkare, butiker och så vidare. Bra att någon påpekar det!

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...