Jump to content
Annons

Rullbandspelare


Studiocaptain

Recommended Posts

Hejsan.

Jag tänkte höra om någon har koll på vart man kan köpa nya tonhuvuden till rullbandspelare (Inspelning/radera)?

Jag har tvättat och tvättat men får inte riktigt ett helt klart ljud som jag förväntas få. Eller finns det något annat tips jag kan ta till för att få den låta bättre?

Har en fostex G16.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror inte du kan/bör byta tonhuvuden själv (om du inte är pro).

Måste ju kalibreras ordentligt etc etc.

Men, om tonhuvudet skulle vara fysiskt skadat så kan man ofta se det, det skall inte vara några ojämnheter eller märken eller se slitet ut.

Fysiskt slitage uppstår om man inte rengjort regelbundet eller om huvudet varit "helt" felinställt läs typ suttit snett.

Använder du rätt band-typ?

Lycka till!

/Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för alla idéer!

Det jag upplever är att ljudet smetas ut i toppen (höga frekvenser)

kalibrering blir nog ett litet för avancerat ingrepp för mig skulle jag tro eller finns det några enkla knep på det? Hur avmagnetiserar man? Var ska man vända sig för fysisk hjälp? Känner en snubbe som kan detta men som bor långa vägar härifrån. Vill ju inte sälja pjäsen då den sitter som en smäck i studion och den funkar klockrent förutom lite Hawaii i högra frekvenser.

Redigerat av Studiocaptain
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla idéer!

Det jag upplever är att ljudet smetas ut i toppen (höga frekvenser)

Hur avmagnetiserar man?

finns speciellt verktyg - jag hade liknande den här

kostar bara drygt 200 kr med frakt. Kan vara lönt att ha om du vill jobba med rullband. sök på tape head demagnetizer.

OBS! Rullbandaren ska vara avstängd när du använder demagnetizer !

Är dock inte säker på att det avhjälper ditt problem, men den är ju såpass billig. Om du ska ha någon att titta på rullbandaren gissar jag att bara startavgiften är 500-700 kr..

http://www.ebay.co.u...BQAAOxyCGNTMash

post-16865-0-65065000-1451558370.jpg

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lokaliserat vilket huvud som det är problem med, för det är väl 2 huvuden, ett avspelnings- och ett inspelningshuvud? Om du har ett annat rullband som du vet ska låta bra så kan du testa detta. Spelar du in nytt material så är det ju inte lätt att säga vilket huvud det är fel på eftersom bandet passerat båda huvudena när du lyssnar. Gissar att uppspelningshuvudet slits mer.

Kanske det kommer in någon här som jobbar med rullband som kan det här bättre.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man van digitalt så hör man nog att det blir lite knepigheter i diskanten med rullband, det kanske inte är nåt fel på den?

I Solna finns Thelnings Service, han är typ säkrast i världen på all elektronik, gammal som ny. Inte dyr heller, han har jag kanonerfarenhet av.

http://www.thelningsradiotv.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack hörrni köpte direkt in en sådan manick då jag tror att det kan fixa till iaf något + att det är bra då jag har några rullbandspelare som behöver kärlek. Ska nog få fason på den här fostex maskinen.

Dock har jag En studer B67 som jag inte får in något ljud på. Har rengjort, kollat lödningar till xlr input men hittar inget fel. Den här kanske är värd att länna till ett proffs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack hörrni köpte direkt in en sådan manick då jag tror att det kan fixa till iaf något + att det är bra då jag har några rullbandspelare som behöver kärlek. Ska nog få fason på den här fostex maskinen.

Dock har jag En studer B67 som jag inte får in något ljud på. Har rengjort, kollat lödningar till xlr input men hittar inget fel. Den här kanske är värd att länna till ett proffs?

En Studer B67 har jag oxå haft, en utan VU-metrar. De är så gjorda att man kan INTE få ljudet att gå rakt igenom den om inte bandet går samtidigt. Det enda sättet att få nåt ljud ur bandarens XLR-outpot är att antingen lyssna samtidigt när man spelar in, (då blir det en viss fördröjning av ljudkällan) eller att lyssna när man spelar av ett redan inspelat band. Det visste du väl nog, men det där förvirrade mig lite när jag nyss köpt den o var van vid Revoxar där man kan lyssna "rakt igen" utan att bandet går..

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...