Jump to content
Annons

USB-ingångar olika?


91:an

Recommended Posts

Min Cubase-dongel går bara ha i EN av stationära datorns alla USB-portar och det är en på ovansidan, annars hittas den inte av Cubase och programmet går inte att öppna. Datorn har 4 USB-portar på ovansidan. Där är sämsta stället att ha en dongel stående rakt upp. Datorn står på golvet och en enda oförsiktig rörelse och man bryter av dongeln därför vill jag ha den på baksidan eller ännu hellre på moderkortets USB-port. Andra saker som lösa hårddiskar fungerar på andra portar men icke dongeln. Varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://img.tomshardware.com/us/2004/12/17/cpu_stress_test/usb_controller.jpg

En USB-controller styr ett antal USB-portar och har en rangordning d.v.s. vilken USB-port får högst prioritet. Vissa USB-donglar kräver att de sitter i "första USB-porten". Vet inte om problemet löses av att du köper ett PCI-kort med USB-controller och installerar det i din dator men det är kanske värt ett försök?

Link to comment
Dela på andra sajter

En USB-controller styr ett antal USB-portar och har en rangordning d.v.s. vilken USB-port får högst prioritet.

Hur funkar det med USB 2 och USB 3 med utgångarna på en dator? Ligger några i serie eller har alla en egen matning, dvs man har maximal överföringshastighet på alla utgångar samtidigt? Hur kan jag kolla detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både e-licenser och iLok i en aktiv USB-hub. Funkar utmärkt - och så riskerar man inte att porten i datorn blir utsliten (något som blir dyrt om man använder en port på moderkortet...), utan om porten pajar, så är det hubens port. 🙂

Det verkar i och för sig lite skumt att dongeln inte funkar i andra portar. Jag kan ha den i vilken port som helst på min burk...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menas med att en USB-hub är aktiv? Söker man bland hubbar finns det från 100-lappen till flera tusen kronor. Alltså måste det vara mer som skiljer än antal portar? Datorn har cirka 10 USB-portar. Blir det samma sak att använda endast en av portarna och sätta i en hub med 10 portar? Mycket trafik skulle då trängas genom samma port.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menas med att en USB-hub är aktiv? Söker man bland hubbar finns det från 100-lappen till flera tusen kronor. Alltså måste det vara mer som skiljer än antal portar? Datorn har cirka 10 USB-portar. Blir det samma sak att använda endast en av portarna och sätta i en hub med 10 portar? Mycket trafik skulle då trängas genom samma port.

Att den är aktiv innebär att den har egen strömförsörjning.

Det brukar finnas många inbyggda hubbar i datorn och de brukar ta hand om 1-4 portar vardera, så det är inte helt självklart hur det ser ut. 🙁

Vilken port och hub din eLicenser sitter på, kan du se i Enhetshanteraren om du dubbelklickar på eLicenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det med USB 2 och USB 3 med utgångarna på en dator? Ligger några i serie eller har alla en egen matning, dvs man har maximal överföringshastighet på alla utgångar samtidigt? Hur kan jag kolla detta?

Hur USB2.0 och USB 3.0 fungerar i en dator beror på om det finns en eller flera USB-controllers. Intel beskriver funktionen för xHCI (Extensible Host Controller Interface) på sidan 51.

Har man ett externt PCI-kort som tar hand om USB 2.0 och ett annat som tar hand om USB 3.0 är det mest troligt att alla USB 2.0 portar delar på en samma matning för USB 2.0. På samma sätt delar mest troligt alla USB 3.0 på samma matning. Om det är så att ett chip styr USB 2.0 och USB 3.0 delar alla dess utgångar på samma matning. Jag är vän av ifixit och deras "teardowns", här syns "Intel platform controller hub" färgad i orange färg i steg 6.

Ett exempel som är tillämpbart för hur kapaciteten fungerar för USB är en vattenslang som spolar x-antal liter per sekund. Ju fler "grenuttag" man kopplar på, ju lägre kapacitet får var separat "grenuttag" per sekund, USB = Universal Serial Bus. Thunderbolt har däremot fullt blås i alla portar men "lider" av samma problem om man seriekopplar flera enheter i samma port.

Hoppas att jag någorlunda bra kunde svara på dina frågor laban1 😕🙂

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vad jag var intresserad av var också hur jag kan kolla hur det förhåller sig för mina USB2 och USB3. Är det något jag ska leta efter i system eller vad gör jag?

Är det Latency, överföringskapacitet, överföringshastighet eller spänningsmatning du är intresserad av?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl främst överföringshastighet

Ok. Här har du teoretiska svar för överföringshastighet, överföringskapacitet och latency.

Vill du prova överföringshastighet på egen hand är det en del du behöver tänka på:

* Att kopiera fil(er) inom samma hårddisk genererar både läs-/skrivfunktion för hårddisken och som kommer att visa en lägre överföringshastighet eftersom hårddisken utför två uppgifter istället för en (läs eller skriv).

* Det är skillnad på en fil á 10 GB och 1 000 000 st filer som tillsammans blir 10 GB. Jämför ett tåg som innehåller ett lok och måååååånga vagnar med 1 000 000 st lok och färre vagnar. Du kommer att få högre överföringhastighet med en fil jämfört med många små. Anledningen är att vart "lok" innehåller checksummor som verifieras och kontrolleras för vart "lok".

Rent musikmässigt spelar överföringhastigheten mindre roll utan det är latency som är avgörande.

Hoppas att jag kunnat förmedla informationen i mina svar på ett någorlunda bra sätt, om inte får du återkomma 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att jag kunnat förmedla informationen i mina svar på ett någorlunda bra sätt, om inte får du återkomma 🙂

Nja, det jag menade var detta: säg att jag har 4 USB 2 och 6 USB 3 ingångar på datorn. Var i datorn kan jag se hur många och vilka av dessa som är separata (parallella)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Förmodligen i handboken till ditt moderkort. Jag har en gammal Asusmaskin där jag av en ren händelse insåg att det fanns en till bus/controller eller vad sjutton det heter. Det resulterade i alla fall i att jag fick två separata usb in och ut i datorn som inte behöver kriga med varandra om bandbredd.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nja, det jag menade var detta: säg att jag har 4 USB 2 och 6 USB 3 ingångar på datorn. Var i datorn kan jag se hur många och vilka av dessa som är separata (parallella)?

Ursäkta sent svar laban1 😊

Enhetshanteraren i Windows kanske hjälper dig? På min arbetsdator har jag något som kallas för "USB-styrenheter" och där finns två intressanta "enheter" i form av "Generic USB Hub" och "USB-rotnav (hub)". Väljer man egenskaper för dessa och "strömförsörjning" ser man på min dator att det finns 8 st USB-portar tillgängliga (6 st USB 2.0 + 2 st USB 3.0). Var port kan ge 0,5 mA men jag vet inte hur man kontrollerar i teorin hur stor strömkapacitet din(a) USB-controller(s) har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...