Jump to content
Annons

Varför dessa priser


Tobbe

Recommended Posts

Vet inte, affärer och företag skyller alltid på den höga momsen...Men:

Kikade på en ESP Horizon. Amerikanskt märke. Kostade 18.000:- i Sverige, 12.000:- i Belgien(inkl frakt & allt)...

Sverige: 25% moms

Belgien: 21% moms

4 % är inte så himla mycket, borde väl också vara samma kostnader att skeppa den från USA.

Har märkt att när det gäller gitarrer så blir det ungefär lika dyrt att beställa gitarr från USA(inkl frakt, tull, moms) som att beställa från EU, t.ex. England, Tyskland, Belgien(inkl frakt).

Då tar man ju hellre EU då det är kortare transportsträcka. Att däremot köpa i Sverige är nåt man kan roa sig med om man inte har nåt bättre att göra med sina tusenlappar...

varför ska det vara så? Ingen aning, och varför är svenska varor mycket billigare i andra länder än här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Företagen som säljer i Sverige tillämpar marknadsprissättning - dvs att de tar ut vad marknaden tål för pris.

Därför kan du t ex köpa en Volvo billigare i Danmark, eller en Sandviksåg - tillverkad i Gimo i Uppland eller var fan den nu görs - i Tyskland för en billig penning.

Varför skulle man inte tillämpa den principen på musikinstrument?

Skulle köpa reservdel till förbannad torktumlare (i stället för att köpa musikprylar) och ringer runt till flera ställen. Exakt samma pris för prylen. Vi följer prisrekommendationen från bla bla bla.

Oligopol och karteller - fy sjutton.

För att inte tala om priset på bra ubåtar...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är värkar i och för sig som om många börjar bli medvetna om att priset ofta är onormalt högt här i sverige och därför beställer prylar från utrikes i stället. Tyvärr tar det väll ganska många år innan detta kan få någon effekt på svenska priser. Jaja lite mer konkurens håller det i alla fall på att bli. Det känns som om 4sounds kan hota musikborsen och jam lite och det kanske kan bli lite priskrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just den här "vi har så höga skatter, så därför måste vi ta ut dessa priser"-bluffen som svenska företag kör med går nog mot sitt slut. Fler och fler upptäcker vad man faktiskt kan tjäna på att handla utomlands.

Har faktiskt ett rätt bra exempel på bluffen: Här på orten fanns för ett antal år sedan en liten firma som sålde tv och stereoprylar till fantastiskt låga priser... Firman gick jättebra ända tills konkurrenterna klagade hos återförsäljarna(Blaupunkt bl.a.). Vad händer? Jo, Blaupunkt m.fl. varnar denna firma med att om de inte säljer till rekommenderat pris så får de inte köpa in fler grejer...

Firman vägrade och menade på att hela deras ide' byggde på låga priser och bra service. Var naturligtvis tvungen att stänga efter ett tag då man helt enkelt blev utfrysta för att man inte tog ut ockerpriser...

Så kan det gå till i mönsterlandet Sverige!

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Blaupunkt m.fl. varnar denna firma med att om de inte säljer till rekommenderat pris så får de inte köpa in fler grejer...

Mm. Jag vet att samma sak hänt Jam för en tid sedan. Det är därför de skriver "Ring!" rörande priset på diverse varor nu.

Överlag tycker jag att Jam håller ganska bra priser jämfört med butiker i Tyskland (=man tjänar ofta inte mycket på att beställa från Tyskland istället). När jag letade mikrofoner för en tid sedan, som exempel, så visade sig Jam vara billigare än de Tyska butiker jag brukar kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är priserna så jvla mycket högre i Sverige än i andra länder främst USA på vissa saker inom musik. Jag är tex just nu ute efter en Guild Starfire IV. Listpriset ligger på 36K vilket innebär att man kan få den för kanske 30K. I USA går den för listpris 2499 (om jag mins rätt) men de affärer jag kollat i har tagit runt 1600-1800 dollar (ca 12000-13000 kr) allihop. Till och med med frakt och tull är det närmare halva priset och om man desutom känner i US som affären kan skicka till först eller har tur och slipper tull kan det ju till och med hamna under halva priset. Visst kan det vara gött med lite säkerhet och jag fattar att det blir en till mellanhand om den går via en distubutör. Men vem vill betala så mycket för säkerhet om man nu skulle man ju kunna köpa två och om båda var bra sälja den ena.

Men har inte sverige nån sorts skatt på sådana produkter som gör dom dyrare när dom importeras hit???? tror det kan bero på det

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

duracell (oregistrerad)

Hej!

Det är helt klart så att priserna i Sverige ligger över övriga Europa och framförallt USA men när det börja gå så långt att det går snabbare att få tag på grejer i från Europa än att knalla ner till sin lokala musikaffär då är måttet rågat tycker jag.

Ex.

Ett bastrummeskinn (visserligen 24") går sönder. På morgonen dagen efter ringer jag min vanliga trumfprylfixare (väldigt trevlig och kunnig). Han säger att skinn är på väg in. Efter en vecka utan information ringer jag igen och får då besked om att det tar nog 2 veckor till innan det kommer. Jag tröttnar och beställer ifrån Tyskland istället, skinnet är hemma hos mig 4 dagar efter beställning. Att det sedan var 200kr billigare gjorde ju ingenting.

Om butikerna här ska överleva med en högre prissättning måste de erbjuda något annat som vi konsumenter sätter värde på.

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Varför är priserna så jvla mycket högre i Sverige än i andra länder främst USA på vissa saker inom musik.  Jag är tex just nu ute efter en Guild Starfire IV.

Listpriset ligger på 36K vilket innebär att man kan få den för kanske 30K.I USA går den ca 12000-13000 kr.

Men har inte sverige nån sorts skatt på sådana produkter som gör dom dyrare när dom importeras hit???? tror det kan bero på det 🙂

- Jo, någon importtull (eller vad det nu kallas) tror den ligger på 4% ifrån USA men det är ju på inköpspriset så typ 1.5-3% av utpriset kan förklaras med den avgiften!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...