Jump to content
Annons

Kan du höra ifall jag riktig eller simulerad förstärkare? - ett blindtest...


magnus83

Recommended Posts

Frågade polaren häromdagen för skojs skull om han kunde höra vad jag använde mig av för sätt för att spela in gitarrerna på nedanstående låt.

Om jag:

A: Använder uppmickad förstärkare

B: Mjukvarusimulator

Jag har båda delar att tillgå.

En del av er vet ju att jag har sålt min Kemper, så det är ju uppenbarligen inte en sådan jag använt mig av 😉

Vågar ni gissa? Sätta ert goda rykte på spel?

Alltid lika kul med blindtester 🙂

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Har inte spotify så jag får avstå. Men brukar höra av om det är riktig stärkare eller inte. En riktig har knappt något kvar efter 5khz och ampsim har det där vassa ljudet och bäddar sig inte in i en mix naturligt som en riktigt stärkare gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter mer som trådskaparen talar om convolution/frequency-multiplication för att simulera uppmickad låda, är det denna variant av simulation vi talar om så är det omöjligt att höra skillnaden om IR-filen är uppmickad och inspelad rätt. Det flödar utav dåliga filer på Internet, så ja oftast simuleras en dåligt inspelad IR-fil.

Men nu efter att ha läst lite noggrannare så kanske du talar om en kombinerad som tex Guitar Rig.. vilket Martin nämner.

Vad menades? 🙂

Redigerat av Ljudvallen
Link to comment
Dela på andra sajter

Soundcloud är egentligen sämsta tänkbara stället att lägga upp sånt på, men nu var det vad som fanns, och det lät ganska stelt, så jag skulle säga sim.

Dock så är ju inte nödvändigtvis simmar dåliga bara för att det är sim. Jag har en hel hög Behringer-pedaler som låter sämre än gratis-pluggar jag hittat slumpvis på nätet. Och om inte tekniken, för att inte tala om teknikeRn i övrigt är med så komer det inte låta analogt ändå - det finns ju viss orsak att särskilt synthpop från tidigt 80-tal på YouTube låter som den var gjord i första Reason. Den var aldrig mixad för att låta bra nån annan stans än på vinyl, och har allt liv i just de delar som YouTube slaktar.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjorde den här tråden så var jag inte riktigt ärlig...

Och det med syftet att jag ville se ifall någon kunde höra hur det egentligen ligger till. Det är nämligen så att jag inte ens har rört en gitarr till denna låt. Utan jag har använt mig av ett samplingsbibliotek, shreddage. Och sedan använt mig av gitarrig för att få till disten.

Tycker det är helt bizarrt att det går att få så pass naturtroget, roligt men bizarrt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

En hybridamp är ju CPU med en högtalare på.

Så det är liksom samma sak som en plugg förutom högtalaren.

Du tänker på en modelleringsamp. En hybridamp är alla gånger jag läst det en förstärkare med t.ex. försteg baserat på rör och ett slutsteg baserat på transistorer eller vice versa.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...