Jump to content
Annons

SSD Evo 850 i en Dell XPS870 från 2011 - eller nytt?


JohnRick

Recommended Posts

Enligt titel. Jag ställde nyssens denna fråga på e-forum, där jag fick ett bra svar från mig själv, men tänkte även höra med Studios eminenta panel:

Sitter med en Dell XPS870 (i7 (1:a gen.), 16 GB RAM, 4 HD á 1TB på 7200rpm) som tuggat på bra. Sysslar mest med musikproduktion och inspelning. Viss videobearbetning. Tanken var initialt att bygga helt nytt från scratch (vilket ändå kommer att göras) så jag får nytt moderkort, åtminstone 4:e gen. i7 etc. Frågan är om jag vinner fruktansvärt mkt på detta och i stället bara skulle kunna nöja mig med att smälla in 1TB SSD (eller 1*2). Skillnaden blir 25K kontra ca 7K. Tills vidare iaf.

Det är ju SATA II, och även om det rent teoretiskt utgör en flaskhals lär det knappast göra det i praktiken om jag inte läser och skriver till/från en SSD samtidigt i stort sett. 1 TB blir för OS. Möjligt att jag drar till med ytterligare 1TB för samplingsdisk, men i övrigt allt intakt.

Vad tros?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad heter din processor?

Om av intresse är fullständiga CPU-specs nedan:

http://ark.intel.com/sv/products/41315/Intel-Core-i7-870-Processor-8M-Cache-2_93-GHz

För att citera mitt eget svar jag sedan fick ge mig själv på e-forum:

"Ja du Rick,

Det är egentligen upp till dig att avgöra, men med det faktum att du sitter på en 1:a generationens i7 i åtanke, känns det kanske som att kasta pärlor för svin om du enbart smäller in en ny SSD? Därmed inte sagt att det inte skulle ske en prestandaökning sett till åtkomsttider etc. men förr eller senare vill du ju även uppgradera CPU, sätta in 32GB RAM som därtill ska ha högre klockfrekvens och vara DDR4, moderkort med USB 3 osv. Lika bra att ta kossan vid hornen och sikta på att sätta ihop en helt ny burk och låta denna tuffa på."

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ju lätt en ny processor som är dubbelt så snabb.

http://cpubenchmark....h_end_cpus.html

t ex 4790K, sen om det är värt det är ju en annan fråga.

Förstår inte påståendet. Frågan gäller inte huruvida jag kan få en ny processor eller inte. Självklart är en 4,5,6:e gen. snabbare (30% ca). Frågan är om det är vettigt att enbart uppgradera min nuvarande burk som har en gammal i7-CPU med en SSD eller bygga allt nytt från scratch. Antingen lägger jag 6-7000 på två SSD, eller 25 000 på en helt ny burk med det senaste. Det blir en viss prisskillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Rick - du tycks nu ha bestämt dig i alla fall. Det får bli en ny burk. Du kan inte stay on the path of eternal upgrading när du har SATA-II, USB2, 1 gen. i7 etc. Största i-landsproblemet nu blir kanske i stället vad du ska göra med Gamle Svarten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...