Jump to content
Annons

Guitar Hero eller Rock Band till en sexåring?


JJRockford

Recommended Posts

Någon som har någon åsikt om huruvida Guitar Hero eller Rock Band är lämpligast för en sexåring? Tänkte köpa något av dem till Ninteno Wii. Är främst intresserad av trummorna, tänkte att det kanske kunde vara en kul ingång till musicerandet. Rock Band verkar även ha en keyboard som tillbehör som ju ser ut ungefär som keyboardar brukar 🙂

I original-uppsättning tycker jag Guitar Hero-trumsetet ser bäst ut. Tre slagplattor, baskagge-pedal och två cymbaler. Rock Band-trummorna har däremot inga cymbaler. Det finns dock att köpa till. Men frågan är, hur mappas dessa in i spelet då?

Har även sett att det finns en midi-adapter som gör att en ska kunna koppla in ett vanligt digitalt trumset och köra på det. Någon som provat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

......

Har även sett att det finns en midi-adapter som gör att en ska kunna koppla in ett vanligt digitalt trumset och köra på det. Någon som provat?

Om nån provat så finns säkert en demovideo på Youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi provade koppla in ett digitalt trumset i MIDI-adaptern, det var dock på ett trumset till ett äldre spel (Rock Band-set som följde med GH - Warriors of Rock av någon anledning) Detta gav väldigt mycket försening på signalerna, och eftersom trumsettet är utan försening när jag kör MIDI ut därifrån är det nog MIDI-konvertern som är boven i det.

Angående vilket spel som är bättre av GH och RB säger jag personligen Rock Band, då det enligt mig finns bättre musik där (Det går ju att kolla upp låtlista). Om det är trummorna som är i fokus skulle jag nog också säga att Rock Band är bättre, då GH har en tendens att ha väldigt starkt fokus på gitarrbaserade låtar, som inte alltid är intressanta på trummor. Trummorna är dock sämre i RB, då det som du säger bara är pukor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja, kan ju börja med Rock Band, det viktigaste i början är kanske att banka i takt överhuvudtaget 🙂

Har sett att det finns något slags cymbal-expansionskit att köpa till RB-trummorna dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Lite sen, men jag har inte varit inne här på ett tag. Hoppas att jag kan hjälpa till ändå.

Personligen älskar jag Rock Band och tycker om Guitar Hero. Trummor är dock lite speciellt. I basversion, som noterats, har RB bara 4 trummor och baskick, medans GH har 2 cymbaler och 3 trummor plus baskick. Dock finns det cymbalset att köpa till RB som ger 3 extra cymbaler. Dock är det bara i Rock Band 3 (&4) som man kan välja Pro läget som gör så att spelet självt visar om du ska slå på cymbal eller trumma. Eller så använder man MIDI Pro adaptern för att få ett digitalt trumset med MIDI ut (inte USB-MIDI) att fungera.

Vilket spel ska du välja? I mina ögon finns två alternativ: Rock Band 3, för att få cymbalerna, eller Lego Rock Band, där det finns ett läge för att spela utan att använda baskicken, vilket kan vara bra för en nybörjare. Det är dock inte helt lätt att få tag på fungerande instrument. I praktiken har det inte tillverkats några instrument för varken RB/GH de senaste fyra åren. Försök hitta kompletta samlingar på eBay/Blocket, det är nog säkrast.

Rock Band 4 då?

Guitar Hero Live?

De är ju nysläppta? Med nya instrument?

Jo RB4 har både cymbaler och autokick (fr.o.m. 8/12), men finns inte till Wii/X360/PS3. Dessutom är de nya instrumenten inte kompatibla med de gamla spelen. De flesta gamla instrument fungerar dock i de nya spelen med undantag för trådade instrument på X1, vilket inkluderar MIDI adaptern, och Keyboarden som är borttagen helt ur RB4.

Notera förresten att cymbalerna till RB4-trumsetet inte fungerar med äldre trumset.

Det nya GH Live har inte trummor så trots att det släppts till Wii så går det bort i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev Rock Band på Wii, men det visade sig snart att trummorna var alldeles för svåra för sexåringen, även i lättaste läget. Däremot har både min sambo och jag haft otroligt roligt med dem 🙂 Har köpt ett helt gäng skivor, Rock Band Green Day, Rock Band Beatles, Rock Band 3 och några till. Ska definitivt beställa cymbalsetet. Funderar på om jag kanske kan lära mig keyboard lite bättre med Rock Band 3?

Och ja, köpte även Lego Rock Band, det har enligt manualen ett super easy-läge när en slipper baskaggen, bara behöver slå till en slagplatta åt gången (kvittar dessutom vilken) och framför allt; en blir inte utbuad 🙂

Tack för bra input!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...