Jump to content
Annons

XLR kablar


vayzeria

Recommended Posts

Hej och Hallå.

Har nu tänkt byta från tele-kabel till XLR-tele till mina monitorer, ett par KTK Rockit 5.

Saken e ju den att det finns en mängd olika. Självklart ska dom vara så pass avskärmade som möjligt och vara balanserade. Men vilken sort tycker NI är bäst för pengar och ljud så att säga?

Kör med Win 7/cubase 8 elements och Presonus Firebox ljudkort om det nu har ngn större inverkan ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis som Claes säger så om du har balanserade telekablar så är det ingen mening att byta till XLR. Har du obalanserade dock så kan det vara en ide. Dock är alla XLR kablar helt fria från störning, även de billigaste, det är så balanserat ljud fungerar. Skillnaden mellan dyra och billiga är snarare byggkvailteten. Skall kablarna sitta inkopplade hela tiden så ser jag ingen mening med att köpa dyra. Så ta de billigaste är mitt råd. Skall du koppla in och ut dem ofta kan det vara en ide att ha lite dyrare men för ljudkvalitetens skull så funkar vad som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar er alla för svar. Om jag inte minns fel så är det telekabel (stereo ).

Rätt säker på att de är obalanserade så vill prova xlr och se hur ljudet blir. Har just blivit av med det förbannade spraket från ljudkortet. Det som återstår är det störande och svagt brusande/pipande när jag flyttar musen, även när jag flyttar markören i cubase..... hoppas på att bli av med det nu ☺

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det "stereo" tele (TRS), så är det säkert balanserad kabel som är meningslös att byta ut om den inte är sönder. Om det var obalanserat, så hade det suttit "mono" tele (TS) istället.

Om det trots allt skulle vara obalanserat, så blir det ingen skillnad på ljudet om du byter till balanserat, utan bara att risken att du får in brum på vägen, minimeras.

...och som sagt, så funkar det utmärkt med billiga kablar. Enda gången det egentligen är meningsfullt att köpa dyrare kablar, är om man ska ut och turnera, så att kablarna och kontakterna behöver tåla mer mekaniskt slitage - eller som ostfisk nämnde, om man kommer att koppla in/ur dem ofta och därför behöver bättre kontakter som tål mer stryk.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är XLR/TRS combo-jack förstår jag, då de kan (enligt mig) glappa lättare ifall man kör tele.

Vet inte hur långa du behöver, men som så många andra säger, de billigaste. Finns en jättebra kabel-guide på t.ex. Thomann: http://www.thomann.d...cx.html?ccmem=1

Vanliga på tysken är ju Cordial eller Sssnake. Kör med många sådana själv och fungerar hur bra som helst. T.ex. http://www.thomann.d...ake_mxp2015.htm

ps. edit: Det blir inte bättre ljud, utan du blir bara av med störningar. Dessutom verkar du köra balanserat redan.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla om det är TRS - kabel du har.

Sedan, kolla i manualer att både ljudkort och högtalare hanterar balanserat via TRS.

Har TRS kabel. Utgång finns på ljudkort,endast teleutgång. Monitorerna har kombinerat tele/xlr ingång.

Om det hjälper så har jag ett par KTK Rockit 5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har TRS kabel. Utgång finns på ljudkort,endast teleutgång. Monitorerna har kombinerat tele/xlr ingång.

Om det hjälper så har jag ett par KTK Rockit 5.

Ditt Firebox ljudkort har balanserat ut på TRS, så att byta kablar kommer inte att göra någon som helst skillnad, utan det blir exakt samma sak som du har nu, bara att du kör med annan kontakttyp in i monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt Firebox ljudkort har balanserat ut på TRS, så att byta kablar kommer inte att göra någon som helst skillnad, utan det blir exakt samma sak som du har nu, bara att du kör med annan kontakttyp in i monitorerna.

Ajaj... å schize! Vilken klant man é

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...