Jump to content
Annons

Min första pianokomposition


Recommended Posts

Ok här kommer min första "färdiga" pianolåt. Tänkte spela upp den på en uppspelning i skolan imorn. Jag skrev den och övade in den idag och den här inspelningen har lite småfel på sig. Inget jag orkar spela in den igen för direkt. Iaf, det skulle vara jättekul att få kommentarer på den. Tips och sånt är mycket välkommet. Ska ju spela upp den imorn hade jag tänkt. En del av övergångarna är lite sådär och arpeggiona i slutet kanske håller på för länge. Ska öva lite mer ikväll. Hursomhelst vore mycket trevligt ifall ni kunde lyssna.

http://www.angelfire.com/folk/shadows3/

Ladda ner: Piano song for school show

Ang ljudkvalité. Pianot står långt bort och bruset kommer från datafläkten hehe 😉

Edit:Har spelat in en ny version med lite småändringar på nu som jag nämnde förut. Råkade fucka upp slutarpeggiona märkte jag men när det är så dålig ljudkvalité så orkar jag inte göra om det. Den stora ändringen är på huvudtemat. Har lagt till lite för att göra den lite mer harmoniskt intressant. Förhoppningsvis iaf. Om ni orkar så får ni gärna ladda ner den versionen och jämföra. Länken är densamma.

Som vanligt så tackar jag alla som orkar lyssna.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Låter jättebra, skuggan.

Behövs bara nånting mer personligt & originellt för att du ska komma igenom. Annars är du en oerhört duktig pianist.

Men lyssna mindre på vad andra gör & mer på vad du själv kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du själv har ringat in ganska bra vad som behöver förbättras. Första två takterna (som återkommer flera gånger) är grymt likt ett klassiskt stycke som heter "Saraband", av någon av de stora, kommer inte ihåg vem just nu (Bach?). Lycka till med uppspelningen! 😉

För övrigt anser jag att du behöver en längre miksladd och en pianostämmare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jättebra, skuggan.

Behövs bara nånting mer personligt & originellt för att du ska komma igenom. Annars är du en oerhört duktig pianist.

Men lyssna mindre på vad andra gör & mer på vad du själv kan.

Tackar och bockar Danny väldigt kul att höra. Tror jag skrev det men det är ju den första pianolåten jag någonsin skrivit färdigt så det finns ju en del att utveckla hehe 😉

Som sagt väldigt roligt att höra att du gillade det ska försöka bli mer egen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan dig! 😉 Nu blev jag skitsugen på att skaffa ett piano igen. Har varit utan ett i snart ett år nu 😉🙂🙂

Annars så var stycket härligt. Du kommer att få stående ovasioner imorgon 🙂

Lycka till!

P.S Inspelningen var cool. Gillar "Lo-fi"-känslan D.S

Edit: Du har inte lust att göra en "riktig" inspelning av låten och lägga ut? Tyckte om den.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du själv har ringat in ganska bra vad som behöver förbättras. Första två takterna (som återkommer flera gånger) är grymt likt ett klassiskt stycke som heter "Saraband", av någon av de stora, kommer inte ihåg vem just nu (Bach?). Lycka till med uppspelningen! 🙂

För övrigt anser jag att du behöver en längre miksladd och en pianostämmare. 😉

Saraband? Får kolla upp det inte vidare kul ifall man råkat sno det. Pianostämmare? Jodå hehe ettstrukna E är en ganska stor aning felstämd men jag orkar inte bry mig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan dig! 😉 Nu blev jag skitsugen på att skaffa ett piano igen. Har varit utan ett i snart ett år nu 🙂🙂🙂

Annars så var stycket härligt. Du kommer att få stående ovasioner imorgon 🙂

Lycka till!

P.S Inspelningen var cool. Gillar "Lo-fi"-känslan D.S

Förlåt...

Se det såhär du fick ju inspiration iaf. Kul att du gillade stycket förresten. Lo-fi känslan. Hehe det är ju faktiskt äkta lo-fi. Även om jag ville så hade jag inte kunnat få bättre ljud. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var ju otipppat. 🙂

Har varken skrivit eller lyssnat nämnvärt på pianostycken, men i mina lekmansöron låter det inte som det första stycket någon skrivit. (edit: en komplimang alltså 😉)

Hade gärna hört det med bättre inspelning. 😉

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var ju otipppat. 🙂

Har varken skrivit eller lyssnat nämnvärt på pianostycken, men i mina lekmansöron låter det inte som det första stycket någon skrivit. (edit: en komplimang alltså 😉)

Hade gärna hört det med bättre inspelning. 😉

Otippat? 🙂

Det är ju inte det första jag någonsin gjort men det är det första stycke jag någonsin har skrivit färdigt. Har jag haft några ackordgångar och så förut men inget seriöst. Kul att du gillade iaf.

Ska försöka skaffa en längre micksladd som någon så käckt påpekade förut 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Du har inte lust att göra en "riktig" inspelning av låten och lägga ut? Tyckte om den.

Såg att du gjort en edit på den. Jo det hade varit kul ska kolla ifall jag kan spela in den i skolan. Jag har gjort lite småändringar på den nu också så jag måste nästan ändå spela in den för att inte glömma bort den.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat in en ny version med lite småändringar på nu som jag nämnde förut. Råkade fucka upp slutarpeggiona märkte jag men när det är så dålig ljudkvalité så orkar jag inte göra om det. Den stora ändringen är på huvudtemat. Har lagt till lite för att göra den lite mer harmoniskt intressant. Förhoppningsvis iaf. Om ni orkar så får ni gärna ladda ner den versionen och jämföra.

Som vanligt så tackar jag alla som orkar lyssna.

http://www.angelfire.com/folk/shadows3/

Link to comment
Dela på andra sajter

låter klassiskt!

Du är en grym pianist! Hur många fingrar har du?!?! Låter som att det väldigt för snabbt för tio..

Link to comment
Dela på andra sajter

😠 yeah..äkta stumfilmspiano...ser framför mig nån svartvit fransk stumfilm från 1943 där massa fyllon slåss hejdlöst på nån bar..

Men du..vilken fingerpillerillrare du är... alltid lite imponerande att höra någon som kan spela 'på riktigt'.

Hur låter det då? Jag hoppas för din egen skull att du dubbat detta från en kassettbandspelare med 2kg magnetflux på tonhuvet... annars blir det rött kort i digitalklubben.. 😳

Som sagts tidigare..vore riktigt schysst att höra detta i en ren digital, brusfri stereouppmickad miljö..då hade du fått tre gröna kort och en guldstjärna.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

😠 yeah..äkta stumfilmspiano...ser framför mig nån svartvit fransk stumfilm från 1943 där massa fyllon slåss hejdlöst på nån bar..

Men du..vilken fingerpillerillrare du är... alltid lite imponerande att höra någon som kan spela 'på riktigt'.

Hur låter det då? Jag hoppas för din egen skull att du dubbat detta från en kassettbandspelare med 2kg magnetflux på tonhuvet... annars blir det rött kort i digitalklubben.. 😳

Som sagts tidigare..vore riktigt schysst att höra detta i en ren digital, brusfri stereouppmickad miljö..då hade du fått tre gröna kort och en guldstjärna.

Tackar, tackar demonen och fujisun kul att höra att ni uppskattade det. Det är roligt att du nämner inspelningen. Blev tillfrågad av Olsberg ifall jag kunde skriva en artikel om mitt säregna pianoljud. Skrev ju en snabbguide däruppe iofs. Tricket är att inte ha en tillräckligt lång mikrofonsladd så att ingångsvolymen blir så låg att du måste höja skitmycket för att få upp ljudet. Den andra delen är att du måste ha en datafläkt eller liknande som kan spela in ett konstant brus på inspelningen som sedan höjs i volym tillsammans med den övriga musiken 😛

Kort sagt. Jag ska försöka köpa nya sladdar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv pianist och har alltid en tendens att gå in på pianotekniska detaljer, så jag försöker att hoppa över det och nöjer mig med att fråga hur gammal du är och vad du pluggar?

Tror att Signert menar Visée's sarabande. Nog för att sarabanderna ur t ex. 1:a och 6:e Bach-partitan har kunnat stå som inspiration till din lite poppigare och rakare "klassiska" pianokomposition.

Mer piano åt folket! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv pianist och har alltid en tendens att gå in på pianotekniska detaljer, så jag försöker att hoppa över det och nöjer mig med att fråga hur gammal du är och vad du pluggar?

Tror att Signert menar Visée's sarabande. Nog för att sarabanderna ur t ex. 1:a och 6:e Bach-partitan har kunnat stå som inspiration till din lite poppigare och rakare "klassiska" pianokomposition.

Mer piano åt folket! 🙂

Är 18år och går sista året på Natur Matte/Data 🙂

Oväntat?

Ska försöka kolla in de sarabanderna du nämnde. Är sarabande någon speciell kompositionsform typ Rondo, Passacaille eller Fuga? Är inte så jätteinsatt i sånt (d.v.s. klassisk teori). Är ju egentligen inte pianist utan gitarrist och vi får inte lära oss alltför mycket sånt dessvärre.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarabande är som många andra av delarna i partitan en dansform (finns såklart fristående sarabander också). Hur man kunde dansa till den typen av musik förstår jag inte riktigt men 🙁 tror en musikalisk gren utvecklades ur danssammanhanget men gick sedan ifrån och blev mer fristående konstmusik. men jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick framträdandet?

Jovars det gick allt bra. Första gången jag spelade piano för publik faktiskt men det var inte så farligt ändå. Trodde jag skulle vara mer nervös men var typ inte nervös alls. Har fått en hel del kommentarer om den efteråt och allt jag hört har varit positivt. Det enda som störde mig var att andra spelningen vi hade så ville musikläraren att jag skulle spela sist. Visst säger jag, dum som jag är. Dessvärre så hade typ hälften gått när det var min tur. Bl.a. ett stort flertal snygga tjejer och det var ju egentligen de som var anledningen till att jag spelade piano hehe.

Nej men seriöst. Det gick faktiskt bra. Spelade inga direkta fel och folk verkade gilla låten så vad mer kan säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Låter inte illa alls... lite outvecklade basharmonier, men melodin är vacker.  🙁

Jo jag vet jag har en tenedens att arbeta för mycket på melodier och för lite på harmonier. För det första så är det rytmiskt väldigt enkelt för det andra så rör sig hela stycket i E-moll, E-harmoniskt moll tonaliteten. Jag försöker jobba lite mer på det. Ifall du orkar så kan du ju kolla in "Some more unorthodox piano melodies" på samma adress ( http://www.angelfire.com/folk/shadows3/ ) Där har jag försökt att använda lite mer intressanta harmonier. Det är fortfarande relativt ovarierat rytmiskt sätt men det är iaf mer harmonisk variation. Det är verkligen inget stycke eller nåt sånt utan bara lite idéer jag skrev ihop på en kvart för att jag kände mig inspirerad 😄

Det är lite så också att eftersom det är något av det första jag skriver för piano så blir det lätt så att man tar första bästa bara för att få det klart liksom.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Sjysst stycke musik du fått ihop! Jag önskar att jag hade ett piano hemma! Det kommer nog införskaffas inom en ganska snar framtid! Blir ju så himla mycket bättre när man har riktigt piano istället för jävla pluggar lixom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...