Jump to content
Annons

Bästa budgetmonitorerna 2015


El_mono

Recommended Posts

Hej. Har lite snabbt sökt igenom forumet men ej hittat relevant info som funkar 2015 🙁.

Jag är på jakt efter billiga studiomonitorer (maxpris) 3200/paret. Någon som har några tips?

Jag är nybörjare och "producerar" mestadels house men jag är ganska schizofren musikmässigt så det kan variera 🙂.

Har kikat lite på dessa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2146053,2141233,2468876

Krk Rokit RP-5

JBL LSR-305

Tannoy reveal 502

Hoppas nån kan hjälpa mig.

Ha det bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Studiomonitorer är lika individuellt som glasögon (t.ex. finns det flera som tokdiggar att arbeta med genelec, personligen har jag aldrig lyckats bli vän med deras ytterst påtagliga sound). Den enda rättvisa rekommendation jag kan ge dig är att åka in till en musikaffär som har monitorer i lager och lyssna igenom samtliga (även monitorer utanför din prisklass) för att skapa dig en egen uppfattning om hur olika de faktiskt är, samt vad som skiljer budget från finare varianter.

Till ämnet då så säger min erfarenhet att jag gillar Tannoy mest, dock har jag väldigt liten erfarenhet med JBl och Tannoy överlag (bara lyssnat som hastigast).

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtliga monitorer du listat har 5"-element, vilket nog är i minsta laget för house (och i princip all annan musik också) för att höra basen på ett bra sätt. Men det går säkert att lösa genom att växla till hörlurar ibland.

Annars handlar det mest om att lära sig hur sina högtalare låter i det rummet du sitter och mixar i. Alla högtalare har olika karaktär och det är en smaksak vad en föredrar. Personligen gillar jag Yamaha's HS-serie eftersom de inte är speciellt förlåtande mot materialet som en mixar. D v s, bra mixar låter bra, men inga andra. Så tycker jag inte att det är med t ex de KRK-och Genelec-högtalare jag har testat. Där låtar allting bra direkt, även om högtalarna för all del är tydliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtliga monitorer du listat har 5"-element, vilket nog är i minsta laget för house (och i princip all annan musik också) för att höra basen på ett bra sätt. Men det går säkert att lösa genom att växla till hörlurar ibland.

Kan en subwoofer vara lösningen på detta, eller är det överskattat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan en subwoofer vara lösningen på detta, eller är det överskattat?

Det kan det absolut vara. Eller större högtalare, men priset lär ju sticka iväg oavsett vilket 🙂 Tänker att det även kan bli lite bumligt i mindre rum, även om det inte alltid blir det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta dina första monitorer så tycker jag att valet inte är så viktigt. Leta upp en musikaffär som har monitorerna och lyssna på dem och välj de som du gillar bäst.

Jag tror att det är viktigare att komma igång. I början hör man inte så mycket detaljer ändå, de gyllene öronen kommer med tiden. Dina nästa par kan du lägga mer krut på, då vet man också mer vad man vill! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...