Jump to content
Annons

Muspekaren segar o fastnar o har sig..USB problem?

Recommended Posts

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Hej, KÀnde för att lyxa till det litet och köpte sÄledes ny Logitech-mus samt "Steelseries" musmatta som f.ö var löjligt dyr...

NÄ, muspekaren vill inte alls göra som jag vill utan tappar liksom kontakten med den fysiska musen till och frÄn, som ett sorts glapp.

BlÄst o torkat med tops pÄ optiken och hela tiden tÀnkt att : Musen Àr trasig :Dyra musmattan Àr skit..

Kom nu pÄ den strÄlande idÚn att testa musen pÄ annan dator, inga problem alls!

SÄ...Kan nÄgot i datorn stÀlla till det? Jag har Nuendonyckel, MIDI(Steinberg) musen i USBportarna Ny Dator byggd efter Cathrines hÀr pÄ forumet rekommendationer, Win 7 pro...

En annan skum sak Àr att datorn inte vill se min Nuendo-usb till och frÄn och jag mÄste dÄ dra ut usbstickan o stoppa tillbaka och dÄ funkar uppstarten igen för nÄgra dagar Ätminstone..

AlltsĂ„ varför glappar kommunikationen mellan dator och mus?? Är det Programvara/USB-konflikt pĂ„ nĂ„got vis? Vad göra?

VĂ€nligen, Micke S.

Annons
Postat

Du kan felsöka genom att dra ut allt som Àr kopplat till USB, utom tangentbord och mus. Starta om datorn. Fungerar datormus och tangentbord? Om ja, koppla in valfri USB-pryl, Starta om datorn. Fungerar tangentbord och datormus? Repetera till du finner vad som Àr orsaken.

Jag antar ocksĂ„ att du har uppdaterat alla drivrutiner, Windows och dina program. Har du inte gjort det Ă€r detta en god idĂ© 🙂

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Hej, Tack för edra svar! -Implasticyde, Ja det skall jag prova.. -Bullerbyn, Tror musen Àr en M325 en litet mindre variant frÄn Kjell o Company

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Förresten.. testar med en likadan fast Àldre Logitechmus som jag anvÀnder dagligen pÄ min laptop,annan dator alltsÄ.. och det verkar som det blir samma problem dÀr.. mÀrkligt, alldrig haft just detta problem som ju Àr frustrerande utöver att man skall fÄ till ljud o arr o allt annat....

Micke.

Postat

Har du testat med en annan musmatta? Det finns olika optiska tekniker för datormöss som fungerar mer eller mindre bra beroende pÄ underlag (musmatta).

Postat

Har du testat det som stod i trÄden som jag lÀnkade till? att koppla in musdongeln i en USB-förlÀngningssladd sÄ lÄngt bort frÄn datorn som möjligt.

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Hej, TrÄden med Musfrys gör mig inte klokare men jag tog bort alla anslutningar o satte sedan tillbaka och just för stunden tycks det faktiskt fungera!

Mitt nya moderkort har USB3 men det Àr vÀl bakÄtkompatibelt? Nuendostickan och mitt Midex 8 har ju nÄgra Är pÄ nacken..Uppdaterade Àven mitt grafikkorts drivrutiner, ett Nvidia 7300 GT.

Jag flyttade ju nog ordningen pÄ USBinkopplingarna och det kan ju ha betydelse i vilken ordning man installerar prylarna...?

Well.. nu fÄr vi se om det fortsÀtter fungera..

Tack för support!!

Micke.

Postat

Tja Micke 🙂 Hade samma problem pĂ„ min nya mac mini, verkar som att USB3 kan störa ut trĂ„dlösa grejer som möss och bluetooth om grejerna Ă€r för nĂ€ra varandra. Mina problem försvann nĂ€r jag kopplade en USB förlĂ€ngningssladd till musens mottagare.

Ha de 🙂

Postat

Hej, TrÄden med Musfrys gör mig inte klokare men jag tog bort alla anslutningar o satte sedan tillbaka och just för stunden tycks det faktiskt fungera!

Mitt nya moderkort har USB3 men det Àr vÀl bakÄtkompatibelt? Nuendostickan och mitt Midex 8 har ju nÄgra Är pÄ nacken..Uppdaterade Àven mitt grafikkorts drivrutiner, ett Nvidia 7300 GT.

Jag flyttade ju nog ordningen pÄ USBinkopplingarna och det kan ju ha betydelse i vilken ordning man installerar prylarna...?

Well.. nu fÄr vi se om det fortsÀtter fungera..

Tack för support!!

Micke.

Synd att du gjorde flera saker pĂ„ en gĂ„ng utan att testa mellan var Ă„tgĂ€rd. Nu vet du inte vad det var som orsakade problemet med din datormus, bara att den fungerar vilket i.o.f.s. Ă€r bra för problemet Ă€r löst som jag förstĂ„r det 🙂

USB3 Àr bakÄtkompatibelt, men kan krÀva att man uppdaterar drivrutiner till allt som Àr kopplat till USB3 för att fungera som tÀnkt dÄ det Àr ett uppgraderat "protokoll" jÀmfört med USB2. Har du Àven USB2-port kan du prova att koppla in den utrustning som har ett par Är pÄ nacken i USB2-port istÀllet för USB3-port. Om du inte har uppdaterat drivrutiner för Nuendostickan eller ditt Midex8 Àr det en god idé att uppdatera Àven dessa (Ibland ingÄr drivrutiner i Nuendo, Cubase, Logic eller vad man nu anvÀnder för DAW).

USB stÄr för "universal serial bus" sÄ det har en viss betydelse hur man kopplar in sina prylar. Det som Àr viktigast och krÀver mest uppmÀrksamhet bör sitta först i kedjan. Det som Àr minst viktig sist i kedjan. Kan det vara sÄ att Nuendostickan krÀver att sitta i en specifik USB-port?

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Jag misstÀnker Nuendostickan Àr boven i dramat.. Jag har sex USB3 uppdelade pÄ tre staplade pÄ höjden,emellan dessa sitter tvÄ ingÄngar till utan mÀrkning vilka jag antar Àr gamla standarden? Hur rÀknar man första till sista USBport i ledet? FrÄn taket till golvet eller tvÀrtom?/ Micke

Postat

Om du avslöjar modellnamnet pÄ ditt moderkort sÄ kan sÀkert nÄn hitta infon pÄ nÀtet.

Mina tankar:

1. Eftersom du har ny dator sÄ kan det ju faktiskt vara sÄ att det Àr nÄt fel pÄ en av USB-portarna. Kanske mÄste du byta moderkortet pÄ garantin.

2. Om du har mÄnga USB saker inkopplade sÄ kanske de tillsammans drar mer ström Àn USB-porten kan leverera?

USB3 ska kunna leverera mycket mer ström Àn USB2, sÄ om du har nÄnting som drar mycket ström sÄ sÀtt det pÄ en sÄdan.

Postat (redigerat)

Om det finns USB2-portar pÄ datorn, anvÀnd alltid dem till USB2-saker. Speciellt möss och Àven USB-ljudkort samt donglar. (Musikbranschen ligger ofta en generation efter den rÄdande.)

SĂ„:

1. Stoppa alla möss/donglar/tangentbord i de svarta USB-uttagen (ifall det finns nÄgra).

2. Testa annan musmatta. Finns IR och Laser-möss, och de fungerar olika bra pĂ„ olika underlag. Testa med vanligt A4-kontorspapper och se om musen beter sig konstigt Ă€ven dĂ€r. 🙂

ps. Om du bara har ett par USB2-portar, prioritera mus och ljudkort.

Redigerat av Cathrine
Soderlund (oregistrerad)
Postat

Hej och tack, moderkortet Àr ett Gigabyte gaming...har ej beteckningen pÄ skrivande plats men det var det senaste typ runt Ärskiftet 2014/2015 jag har ju fÄtt musen att fungera, tog bort allt och behöll musen som nu sitter i USB2 satte dÀrefter tillbaka midiinterfacet Midex8 och sist Nuendo stickan. Alla drivrutiner uppdaterade men fortfarande vill ej NuendoUSBlicenshÄllaren ,ibland, ej ge sig till kÀnna vid uppstart, sker sporadiskt,och dÄ drar jag ut stickan o sÀtter tillbaka i valfri port. Varför sker detta? /Micke.

Soderlund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tja Micke 🙂 Hade samma problem pĂ„ min nya mac mini, verkar som att USB3 kan störa ut trĂ„dlösa grejer som möss och bluetooth om grejerna Ă€r för nĂ€ra varandra. Mina problem försvann nĂ€r jag kopplade en USB förlĂ€ngningssladd till musens mottagare.

Ha de 🙂

Aha, sÄg det först nu... ja för nu nÀr jag ryckt litet i usbgrejorna börjar det likna problem igen.. Nuendo hittar liksom inte usblicensen sÄ dÄ fÄr jag dra ut/sÀtta tillbaka. och muspekaren börjar rycka igen. Skit vad jobbigt! Jag har endast Midex8:an musmottagaren/trÄdlösa samt Nuendos Licensnyckel. 3st. allt som allt. Redigerat av Soderlund
Postat

Har du testat att sÀtt musdongeln i en USB förlÀngare som du i sin tur satt i en USB2 port? Enligt flera pÄ nÀtet Àr nÀrheten till USB3 portarna tillrÀckligt för att störa Logitechs trÄdlösa möss. Hade samma problem sjÀlv som försvann nÀr jag gjorde detta. NÀmnde ju detta i början av trÄden men du verkar inte vilja testa detta?

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Har du testat att sÀtt musdongeln i en USB förlÀngare som du i sin tur satt i en USB2 port? Enligt flera pÄ nÀtet Àr nÀrheten till USB3 portarna tillrÀckligt för att störa Logitechs trÄdlösa möss. Hade samma problem sjÀlv som försvann nÀr jag gjorde detta. NÀmnde ju detta i början av trÄden men du verkar inte vilja testa detta?

Hej och förlÄt men det kom emellan en massa jox i övriga livet sÄ jag har inte haft möjlighet att kolla, men jag ska! tack för tipset!

Micke.

• 2 veckor senare...
Soderlund (oregistrerad)
Postat

Vill bara sĂ€ga att jag tagit till mig rĂ„det att flytta usbdongeln med förlĂ€ngningssladd men har inte testat Ă€n... Återkommer

Micke.

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Fortfarande stabilt....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.