Soderlund (oregistrerad) Postat 11 augusti 2015 Postat 11 augusti 2015 Hej, KĂ€nde för att lyxa till det litet och köpte sĂ„ledes ny Logitech-mus samt "Steelseries" musmatta som f.ö var löjligt dyr... NĂ„, muspekaren vill inte alls göra som jag vill utan tappar liksom kontakten med den fysiska musen till och frĂ„n, som ett sorts glapp. BlĂ„st o torkat med tops pĂ„ optiken och hela tiden tĂ€nkt att : Musen Ă€r trasig :Dyra musmattan Ă€r skit.. Kom nu pĂ„ den strĂ„lande idĂšn att testa musen pĂ„ annan dator, inga problem alls! SĂ„...Kan nĂ„got i datorn stĂ€lla till det? Jag har Nuendonyckel, MIDI(Steinberg) musen i USBportarna Ny Dator byggd efter Cathrines hĂ€r pĂ„ forumet rekommendationer, Win 7 pro... En annan skum sak Ă€r att datorn inte vill se min Nuendo-usb till och frĂ„n och jag mĂ„ste dĂ„ dra ut usbstickan o stoppa tillbaka och dĂ„ funkar uppstarten igen för nĂ„gra dagar Ă„tminstone.. AlltsĂ„ varför glappar kommunikationen mellan dator och mus?? Ăr det Programvara/USB-konflikt pĂ„ nĂ„got vis? Vad göra? VĂ€nligen, Micke S.
Implasticyde Postat 11 augusti 2015 Postat 11 augusti 2015 Du kan felsöka genom att dra ut allt som Ă€r kopplat till USB, utom tangentbord och mus. Starta om datorn. Fungerar datormus och tangentbord? Om ja, koppla in valfri USB-pryl, Starta om datorn. Fungerar tangentbord och datormus? Repetera till du finner vad som Ă€r orsaken. Jag antar ocksĂ„ att du har uppdaterat alla drivrutiner, Windows och dina program. Har du inte gjort det Ă€r detta en god idĂ© đ
Bullerbyn Postat 11 augusti 2015 Postat 11 augusti 2015 Vad Àr det för mus? Jag köpte en logitech MX Performance som inte gillar USB 3.0 portar. https://forums.logitech.com/t5/Mice-and-Pointing-Devices/Performance-MX-freezes-intermittently/td-p/615884/page/5
Soderlund (oregistrerad) Postat 11 augusti 2015 Postat 11 augusti 2015 Hej, Tack för edra svar! -Implasticyde, Ja det skall jag prova.. -Bullerbyn, Tror musen Àr en M325 en litet mindre variant frÄn Kjell o Company
Soderlund (oregistrerad) Postat 11 augusti 2015 Postat 11 augusti 2015 Förresten.. testar med en likadan fast Àldre Logitechmus som jag anvÀnder dagligen pÄ min laptop,annan dator alltsÄ.. och det verkar som det blir samma problem dÀr.. mÀrkligt, alldrig haft just detta problem som ju Àr frustrerande utöver att man skall fÄ till ljud o arr o allt annat.... Micke.
Implasticyde Postat 12 augusti 2015 Postat 12 augusti 2015 Har du testat med en annan musmatta? Det finns olika optiska tekniker för datormöss som fungerar mer eller mindre bra beroende pÄ underlag (musmatta).
Bullerbyn Postat 12 augusti 2015 Postat 12 augusti 2015 Har du testat det som stod i trÄden som jag lÀnkade till? att koppla in musdongeln i en USB-förlÀngningssladd sÄ lÄngt bort frÄn datorn som möjligt.
Soderlund (oregistrerad) Postat 12 augusti 2015 Postat 12 augusti 2015 Hej, TrÄden med Musfrys gör mig inte klokare men jag tog bort alla anslutningar o satte sedan tillbaka och just för stunden tycks det faktiskt fungera! Mitt nya moderkort har USB3 men det Àr vÀl bakÄtkompatibelt? Nuendostickan och mitt Midex 8 har ju nÄgra Är pÄ nacken..Uppdaterade Àven mitt grafikkorts drivrutiner, ett Nvidia 7300 GT. Jag flyttade ju nog ordningen pÄ USBinkopplingarna och det kan ju ha betydelse i vilken ordning man installerar prylarna...? Well.. nu fÄr vi se om det fortsÀtter fungera.. Tack för support!! Micke.
JakobP Postat 13 augusti 2015 Postat 13 augusti 2015 Tja Micke đ Hade samma problem pĂ„ min nya mac mini, verkar som att USB3 kan störa ut trĂ„dlösa grejer som möss och bluetooth om grejerna Ă€r för nĂ€ra varandra. Mina problem försvann nĂ€r jag kopplade en USB förlĂ€ngningssladd till musens mottagare. Ha de đ
Implasticyde Postat 13 augusti 2015 Postat 13 augusti 2015 Hej, TrĂ„den med Musfrys gör mig inte klokare men jag tog bort alla anslutningar o satte sedan tillbaka och just för stunden tycks det faktiskt fungera! Mitt nya moderkort har USB3 men det Ă€r vĂ€l bakĂ„tkompatibelt? Nuendostickan och mitt Midex 8 har ju nĂ„gra Ă„r pĂ„ nacken..Uppdaterade Ă€ven mitt grafikkorts drivrutiner, ett Nvidia 7300 GT. Jag flyttade ju nog ordningen pĂ„ USBinkopplingarna och det kan ju ha betydelse i vilken ordning man installerar prylarna...? Well.. nu fĂ„r vi se om det fortsĂ€tter fungera.. Tack för support!! Micke. Synd att du gjorde flera saker pĂ„ en gĂ„ng utan att testa mellan var Ă„tgĂ€rd. Nu vet du inte vad det var som orsakade problemet med din datormus, bara att den fungerar vilket i.o.f.s. Ă€r bra för problemet Ă€r löst som jag förstĂ„r det đ USB3 Ă€r bakĂ„tkompatibelt, men kan krĂ€va att man uppdaterar drivrutiner till allt som Ă€r kopplat till USB3 för att fungera som tĂ€nkt dĂ„ det Ă€r ett uppgraderat "protokoll" jĂ€mfört med USB2. Har du Ă€ven USB2-port kan du prova att koppla in den utrustning som har ett par Ă„r pĂ„ nacken i USB2-port istĂ€llet för USB3-port. Om du inte har uppdaterat drivrutiner för Nuendostickan eller ditt Midex8 Ă€r det en god idĂ© att uppdatera Ă€ven dessa (Ibland ingĂ„r drivrutiner i Nuendo, Cubase, Logic eller vad man nu anvĂ€nder för DAW). USB stĂ„r för "universal serial bus" sĂ„ det har en viss betydelse hur man kopplar in sina prylar. Det som Ă€r viktigast och krĂ€ver mest uppmĂ€rksamhet bör sitta först i kedjan. Det som Ă€r minst viktig sist i kedjan. Kan det vara sĂ„ att Nuendostickan krĂ€ver att sitta i en specifik USB-port?
Soderlund (oregistrerad) Postat 14 augusti 2015 Postat 14 augusti 2015 Jag misstÀnker Nuendostickan Àr boven i dramat.. Jag har sex USB3 uppdelade pÄ tre staplade pÄ höjden,emellan dessa sitter tvÄ ingÄngar till utan mÀrkning vilka jag antar Àr gamla standarden? Hur rÀknar man första till sista USBport i ledet? FrÄn taket till golvet eller tvÀrtom?/ Micke
Momo Postat 15 augusti 2015 Postat 15 augusti 2015 Om du avslöjar modellnamnet pÄ ditt moderkort sÄ kan sÀkert nÄn hitta infon pÄ nÀtet. Mina tankar: 1. Eftersom du har ny dator sÄ kan det ju faktiskt vara sÄ att det Àr nÄt fel pÄ en av USB-portarna. Kanske mÄste du byta moderkortet pÄ garantin. 2. Om du har mÄnga USB saker inkopplade sÄ kanske de tillsammans drar mer ström Àn USB-porten kan leverera? USB3 ska kunna leverera mycket mer ström Àn USB2, sÄ om du har nÄnting som drar mycket ström sÄ sÀtt det pÄ en sÄdan.
Cathrine Postat 16 augusti 2015 Postat 16 augusti 2015 (redigerat) Om det finns USB2-portar pĂ„ datorn, anvĂ€nd alltid dem till USB2-saker. Speciellt möss och Ă€ven USB-ljudkort samt donglar. (Musikbranschen ligger ofta en generation efter den rĂ„dande.) SĂ„: 1. Stoppa alla möss/donglar/tangentbord i de svarta USB-uttagen (ifall det finns nĂ„gra). 2. Testa annan musmatta. Finns IR och Laser-möss, och de fungerar olika bra pĂ„ olika underlag. Testa med vanligt A4-kontorspapper och se om musen beter sig konstigt Ă€ven dĂ€r. đ ps. Om du bara har ett par USB2-portar, prioritera mus och ljudkort. Redigerat 16 augusti 2015 av Cathrine
Soderlund (oregistrerad) Postat 17 augusti 2015 Postat 17 augusti 2015 Hej och tack, moderkortet Àr ett Gigabyte gaming...har ej beteckningen pÄ skrivande plats men det var det senaste typ runt Ärskiftet 2014/2015 jag har ju fÄtt musen att fungera, tog bort allt och behöll musen som nu sitter i USB2 satte dÀrefter tillbaka midiinterfacet Midex8 och sist Nuendo stickan. Alla drivrutiner uppdaterade men fortfarande vill ej NuendoUSBlicenshÄllaren ,ibland, ej ge sig till kÀnna vid uppstart, sker sporadiskt,och dÄ drar jag ut stickan o sÀtter tillbaka i valfri port. Varför sker detta? /Micke.
Cathrine Postat 17 augusti 2015 Postat 17 augusti 2015 Hm, det lÄter som om det kommer för lite ström till USB-uttagen. Oftast uppstÄr det om du kopplar nÄgot strömhungrigt via USB (som inte har egen strömförsörjning) via USB-hub, och/eller har vÀldigt lÄnga kablar.
Soderlund (oregistrerad) Postat 22 augusti 2015 Postat 22 augusti 2015 (redigerat) Tja Micke đ Hade samma problem pĂ„ min nya mac mini, verkar som att USB3 kan störa ut trĂ„dlösa grejer som möss och bluetooth om grejerna Ă€r för nĂ€ra varandra. Mina problem försvann nĂ€r jag kopplade en USB förlĂ€ngningssladd till musens mottagare. Ha de đ Aha, sĂ„g det först nu... ja för nu nĂ€r jag ryckt litet i usbgrejorna börjar det likna problem igen.. Nuendo hittar liksom inte usblicensen sĂ„ dĂ„ fĂ„r jag dra ut/sĂ€tta tillbaka. och muspekaren börjar rycka igen. Skit vad jobbigt! Jag har endast Midex8:an musmottagaren/trĂ„dlösa samt Nuendos Licensnyckel. 3st. allt som allt. Redigerat 22 augusti 2015 av Soderlund
Bullerbyn Postat 23 augusti 2015 Postat 23 augusti 2015 Har du testat att sÀtt musdongeln i en USB förlÀngare som du i sin tur satt i en USB2 port? Enligt flera pÄ nÀtet Àr nÀrheten till USB3 portarna tillrÀckligt för att störa Logitechs trÄdlösa möss. Hade samma problem sjÀlv som försvann nÀr jag gjorde detta. NÀmnde ju detta i början av trÄden men du verkar inte vilja testa detta?
Soderlund (oregistrerad) Postat 25 augusti 2015 Postat 25 augusti 2015 Har du testat att sÀtt musdongeln i en USB förlÀngare som du i sin tur satt i en USB2 port? Enligt flera pÄ nÀtet Àr nÀrheten till USB3 portarna tillrÀckligt för att störa Logitechs trÄdlösa möss. Hade samma problem sjÀlv som försvann nÀr jag gjorde detta. NÀmnde ju detta i början av trÄden men du verkar inte vilja testa detta? Hej och förlÄt men det kom emellan en massa jox i övriga livet sÄ jag har inte haft möjlighet att kolla, men jag ska! tack för tipset! Micke.
Soderlund (oregistrerad) Postat 3 september 2015 Postat 3 september 2015 Vill bara sÀga att jag tagit till mig rÄdet att flytta usbdongeln med förlÀngningssladd men har inte testat Àn... à terkommer Micke.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.