Jump to content
Annons

Huvudslinga i pianoroll och intro?


Pescas

Recommended Posts

svårt att förklara men säg att man har gjort en slinga i pianorollen som är till för själva huvuddelen i låten - hur gör man då om denna slinga för att den skall passa i introt?

de skall då låta annorlunda men de ska synka med varanndra så de inte låter som två olika låtar om ni förstår - finns det några tips och trix om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att förstå vad du menar. Du har en melodi, t ex en vers, och du vill lägga till ett intro? Detta har väl inget med själva pianorollen att göra egentligen?

Ett tips kan ju vara att använda samma ackord som du använde till mittendelen av låten. Finns många sätt att göra detta på men lite mer info skulle vara bra först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju kopiera din slinga från pianorollen och sen skapa ett nytt pattern, där du sedan klistrar in det där du vill använda det. Sen har jag svårt att förstå vad du menar med att de ska låta annorlunda men inte låta som två olika låtar, men det du kanske ska tänka på om jag förstått rätt är att du ska hålla dig till samma skala under hela låten. Men att använda samma ackord som huvudslingan kan man också göra, precis som eligolf skrev då det kommer låta besläktat med huvudslingan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju kopiera din slinga från pianorollen och sen skapa ett nytt pattern, där du sedan klistrar in det där du vill använda det. Sen har jag svårt att förstå vad du menar med att de ska låta annorlunda men inte låta som två olika låtar, men det du kanske ska tänka på om jag förstått rätt är att du ska hålla dig till samma skala under hela låten. Men att använda samma ackord som huvudslingan kan man också göra, precis som eligolf skrev då det kommer låta besläktat med huvudslingan.

Ja ni har förståt rätt! bara de att jag är så dålig på att förklara när de kommer till musik ^^ finns det några youtube klipp eller något som tar upp det här om hur man kan göra om själva melodin på olika vis? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är lite seriös med ditt musikskapande så skulle jag söka på lite grundläggande musikteori. Själv har jag spelat piano i många år och har fått det "gratis". Vad är det för typ av musik du skapar? Oavsett vilket så tror jag att det kan vara bra att åtminstone läsa på vilka ackord som fungerar med andra och hur man kan lägga in t ex 7-ackord eller andra färgningar för att göra det mer spännande att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är melodierna i samma tonart? Om inte, se till att de är det. Kan vara ett första steg.

Annars går det att ha samma melodi i introt och huvuddelen. Levels med Avicii är ett sådant exempel. Finns säkerligen massa fler exempel på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är melodierna i samma tonart? Om inte, se till att de är det. Kan vara ett första steg.

Annars går det att ha samma melodi i introt och huvuddelen. Levels med Avicii är ett sådant exempel. Finns säkerligen massa fler exempel på det.

SHM-Don't you worry child( Kryder & Tom Staar remix) är ett exempel på en låt som har samma melodi hela låten 🙂 Men oavsett om någon annan har gjort det eller inte så ska du ta hänsyn till vad du själv tycker! För övrig har jag lärt mig spela piano från följande sida:

http://www.pianoscales.org/ Där står vilka noter som ingår i alla skalor, vilket kan vara till stor hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma slinga kan såklart funka i house musik men det framgick inte vilken typ av musik han/hon gör. I pop/rock eller egentligen vilken annan musikstil som helst så blir det otroligt tråkigt att lyssna på samma slinga en hel låt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...