bollkaka Postat 9 juli 2015 Postat 9 juli 2015 Tjena! Ăr ny pĂ„ detta fantastiska forum. Har hĂ„llit pĂ„ sedan 10 Ă„r tillbaka med olika typer av enklare inspelningar, frĂ€mst soloprojekt. Hade frĂ„n början en gammal firewire mixer och spelade in mina trummor och gitarr sĂ„ gott som det bara gick med billiga mickar och med en 15 Ă„rings kunskapsnivĂ„. Tiden har snabbt gĂ„tt förbi och jag har införskaffat mig lite mer "seriösa" prylar i form av ljudkort och schyssta mickar och kĂ€nner mig Ă€ven ha utvecklats mycket inom inspelningsteknik. Men nu till sjĂ€lva Ă€mnet. Senaste Ă„ret har jag djupdykit i master/mixningens vĂ€rld och kommit fram till att en DAW-controller vore fantastiskt roligt att börja jobba med, just för att effektivisera mitt arbetssĂ€tt och framförallt att slippa behöva anvĂ€nda musen sĂ„ mycket. Har alltid gillat kĂ€nslan av fysiska knobs osv nĂ€r jag mixar och mastrar. Ramlade ganska nyligen över "Softtube Console 1" och av den information jag fĂ„tt av olika recensioner och forum verkar den vara vĂ€ldigt smidig och effektiv vid just mixning. Viktigt att tillĂ€gga Ă€r att mina mixningskunskaper inte Ă€r de absolut högsta och Ă€ven att jag har lite svĂ„rt att förstĂ„ hur man "mappar" midi osv. SĂ„ jag tycker att denna produkt kĂ€nns rĂ€tt med de kunskaper som jag besitter. Visst att den Ă€r begrĂ€nsad till sina egna plugins och att den inte kan styra andra plugins (vilket inte direkt gör den till en renodlad DAW-ctrl förstĂ„s) men vad jag har sett verkar dess egna plugins duga jĂ€kla fint! Men till min frĂ„ga(or), efter denna mininovel, Ăr det nĂ„gon som införskaffat sig en av dessa, och isf hur Ă€r dom att jobba med? Hur fungerar softwaren? buggit eller cpu krĂ€vande? (sitter pĂ„ en macbook pro) Vilken kvalitĂ© hĂ„ller Softtubes Plugins jĂ€mfört med andra i snarlika prisklasser? Men framförallt, Ă€r den vĂ€rd priset (ca 7500:-), eller Ă€r det vettigare av mig att lĂ€ra mig att mappa och koppla i nĂ„gon annan DAW-ctrl? AlltsĂ„ om det finns nĂ„gon annan produkt i samma prisklass som Ă€r "bĂ€ttre?" Ha de gött!
Terror Postat 10 juli 2015 Postat 10 juli 2015 Testade hos min polare men jag var inte Sà imponerad. SÄ ja köpte en Icon Qcon pro + en ex till min studio istÀllet. Jag kör Studio One, och det Àr vÀldigt enkelt att mappa din dag controller till vilken plug som helst. SÄ jag kan spola fram och tillbaka, play o pause, reglera alla faders, köra automation rides, lÀgga till vilken plug som helst pÄ vilket spÄr som helst, tweaka alla plug-ins mm. Allt frÄn kontrollen utan att behöva röra musen.
bollkaka Postat 10 juli 2015 TrĂ„dstartare Postat 10 juli 2015 Testade hos min polare men jag var inte SĂ imponerad. SĂ„ ja köpte en Icon Qcon pro + en ex till min studio istĂ€llet. Jag kör Studio One, och det Ă€r vĂ€ldigt enkelt att mappa din dag controller till vilken plug som helst. SĂ„ jag kan spola fram och tillbaka, play o pause, reglera alla faders, köra automation rides, lĂ€gga till vilken plug som helst pĂ„ vilket spĂ„r som helst, tweaka alla plug-ins mm. Allt frĂ„n kontrollen utan att behöva röra musen. Ok men qcon pro styr vĂ€ll bara 8 kanaler?utan att köpa till en ex dvs. Sen har jag lĂ€st att vissa haft problem med att qcon tappar kontakt med daw, men det finns förstĂ„s mĂ„ndagsexemplar av allt đ Vad gjorde att du bestĂ€mde dig för qcon gentemot consolen? Styrningen eller?
Terror Postat 10 juli 2015 Postat 10 juli 2015 Ok men qcon pro styr vĂ€ll bara 8 kanaler?utan att köpa till en ex dvs. Sen har jag lĂ€st att vissa haft problem med att qcon tappar kontakt med daw, men det finns förstĂ„s mĂ„ndagsexemplar av allt đ Vad gjorde att du bestĂ€mde dig för qcon gentemot consolen? Styrningen eller? Nej du kan "banka" (engelsk uttal) sĂ„ kan du kontrollera de nĂ€sta 8 spĂ„ren. Bankar du igen kontrollerar du nĂ€sta 8. Banka tillbaka och du kontrollerar de 8 första igen. Mycket smidigt. Jag har inte haft nĂ„gra problem med varken anslutning eller hĂ„rdvara. Jag tog just den för priset, displayen som visar track name, plug in parameters mm, faders, transport controls samt utseendet i sig.
bollkaka Postat 10 juli 2015 TrÄdstartare Postat 10 juli 2015 Nej du kan "banka" (engelsk uttal) sÄ kan du kontrollera de nÀsta 8 spÄren. Bankar du igen kontrollerar du nÀsta 8. Banka tillbaka och du kontrollerar de 8 första igen. Mycket smidigt. Jag har inte haft nÄgra problem med varken anslutning eller hÄrdvara. Jag tog just den för priset, displayen som visar track name, plug in parameters mm, faders, transport controls samt utseendet i sig. Men du vilken grej! Det var jag inte alls medveten om, Àr som sagt inte alldeles för insatt i detta med DAW-ctrl mer Àn att jag tycker det verkar vara ett ypperligt instrument för mixning/mastering. Men dÄ ska jag helt klart kolla upp denna produkt lite nÀrmare, priset var ju i helt rÀtt kurs för min lilla studio (och lilla plÄnbok..). Inte helfel att det finns mjölighet att expandera med EX modellen ocksÄ. Tack för svaret!
Terror Postat 10 juli 2015 Postat 10 juli 2015 Men du vilken grej! Det var jag inte alls medveten om, Àr som sagt inte alldeles för insatt i detta med DAW-ctrl mer Àn att jag tycker det verkar vara ett ypperligt instrument för mixning/mastering. Men dÄ ska jag helt klart kolla upp denna produkt lite nÀrmare, priset var ju i helt rÀtt kurs för min lilla studio (och lilla plÄnbok..). Inte helfel att det finns mjölighet att expandera med EX modellen ocksÄ. Tack för svaret! Inga problem. Det Àr bÀst intregerat med Cubase. SÄ vill du fÄ ut sÄ mkt som möjligt sÄ Àr det Cubase som gÀller. Men allt annat funkar eftersom den kan köras i bÄde Mackie mode och hui (Pro tools) mode.
JJRockford Postat 10 juli 2015 Postat 10 juli 2015 Console 1 Àr vÀl en ganska egen produkt som inte gÄr att jÀmföra med vilken daw-controller som helst? Om jag förstÄtt det hela simulerar den ett SSL-mixrbord och har egen dsp sÄ att simuleringen inte pÄverkar datorns prestanda i övrigt.
bollkaka Postat 10 juli 2015 TrÄdstartare Postat 10 juli 2015 Console 1 Àr vÀl en ganska egen produkt som inte gÄr att jÀmföra med vilken daw-controller som helst? Om jag förstÄtt det hela simulerar den ett SSL-mixrbord och har egen dsp sÄ att simuleringen inte pÄverkar datorns prestanda i övrigt. Korrekt, Console 1 Àr lite egen i det sÀttet att den inte Àr en daw-ctrl fullt ut, du lÀgger den som en plugin i de kanaler som du vill mixa, men kan t.ex. inte anvÀnda plugins som inte Àr av softtube eller styra sjÀlva DAW-en. Men vad jag har hört av demos och recensioner pÄ t.ex. youtube lÄter de inbyggda pluggarna jÀvulst bra (har dock inte jobbat med softtube pluggar innan). Men som dom sjÀlv har sagt sÄ om det blir ett pÄdrag med denna produkt sÄ kan det ju hÀnda att den blir kompatibel med andra företag. Det enda jag tror jag skulle kunna sakna om jag införskaffade mig en sÄdan Àr vÀll kanske just styrningen och en extra ratt för t.ex. reverb. Men jag Àr som sagt ganska grön nÀr det kommer till mixning sÄ jag vet inte om jag skulle sakna det sÄ mycket. Skulle jag göra det gÄr det ju alltid att köpa till produkter senare i livet som underlÀttar för detta!
everlastingrecords Postat 10 juli 2015 Postat 10 juli 2015 Testade hos min polare men jag var inte SĂ imponerad. SĂ„ ja köpte en Icon Qcon pro + en ex till min studio istĂ€llet. Jag kör Studio One, och det Ă€r vĂ€ldigt enkelt att mappa din dag controller till vilken plug som helst. SĂ„ jag kan spola fram och tillbaka, play o pause, reglera alla faders, köra automation rides, lĂ€gga till vilken plug som helst pĂ„ vilket spĂ„r som helst, tweaka alla plug-ins mm. Allt frĂ„n kontrollen utan att behöva röra musen. Hur sköter man eq pĂ„ icon? Ăr det pan-rattarna? Har lite svĂ„rt för det. Blir sĂ„ svĂ„rt att manövrera. För min del landade jag pĂ„ en cc12 för att fĂ„ kontroll just över eq. Skulle dock vilja kunna kontrollera kompressor lite lĂ€tt. Har sjĂ€lv varit inne pĂ„ console 1 men har inte kunnat motivera priset.
bollkaka Postat 10 juli 2015 TrĂ„dstartare Postat 10 juli 2015 Hur sköter man eq pĂ„ icon? Ăr det pan-rattarna? Har lite svĂ„rt för det. Blir sĂ„ svĂ„rt att manövrera. För min del landade jag pĂ„ en cc12 för att fĂ„ kontroll just över eq. Skulle dock vilja kunna kontrollera kompressor lite lĂ€tt. Har sjĂ€lv varit inne pĂ„ console 1 men har inte kunnat motivera priset. Med consolen tycker jag att det verkar lĂ€ttarbetat med just eq, compressor och shape av ljudet via knobsen. Den har ju sedan drive, HP /lp filter och pan. Ja alltsĂ„ det Ă€r vĂ€ll just priset som Ă€r klĂ€mmen och just dĂ€rav trĂ„den .Tycker produkten verkar trevlig att arbeta med men det Ă€r mycket pengar, sĂ€rskilt dĂ„ man kan t.ex kan fĂ„ en qcon pro för nĂ„gra tusen mindre och med större valmöjligheter. Men som med allt annat handlar det om smak och tycke đ
JJRockford Postat 13 juli 2015 Postat 13 juli 2015 Jag hade fel om DSP-processing: "Is the Console 1 software and its effects DSP powered from the hardware? No. All signal processing takes place within the computer. The hardware only controls the software and has no built-in processing power. You can actually use the Console 1 software without even having the hardware connected to the computer, which is practical if you work on a laptop and you're sometimes away from the hardware. Most parameters can be adjusted using the mouse in the Console 1 plug-in window, accessible from the DAW." Tycker annars Ă€ndĂ„ inte att den Ă€r sĂ„ farligt dyr. 7000 kr för en kontroller dĂ€r du fĂ„r Softubes SSL-kanal och en transient designer. Men visst hade det varit coolt om de gjort en variant med egen DSP-kraft och mer konsol-emulering, som t ex masterbuss med crosstalk och andra analoga defekter đ
Die Hard (oregistrerad) Postat 13 juli 2015 Postat 13 juli 2015 Dyrt i jÀmförelse med qcon.Emulerade SSL finns det redan av andra devs och att inte kunna anvÀnda externa effekter har nog fÄtt mÄnga att leta andra alternativ.
JJRockford Postat 13 juli 2015 Postat 13 juli 2015 Dyrt i jĂ€mförelse med qcon.Emulerade SSL finns det redan av andra devs och att inte kunna anvĂ€nda externa effekter har nog fĂ„tt mĂ„nga att leta andra alternativ. Om du tycker det Ă€r smidigt att sitta och ratta filter, eq och kompressor pĂ„ varje kanal med qcon, kör hĂ„rt! đ
bollkaka Postat 14 juli 2015 TrĂ„dstartare Postat 14 juli 2015 Jag hade fel om DSP-processing: "Is the Console 1 software and its effects DSP powered from the hardware? No. All signal processing takes place within the computer. The hardware only controls the software and has no built-in processing power. You can actually use the Console 1 software without even having the hardware connected to the computer, which is practical if you work on a laptop and you're sometimes away from the hardware. Most parameters can be adjusted using the mouse in the Console 1 plug-in window, accessible from the DAW." Tycker annars Ă€ndĂ„ inte att den Ă€r sĂ„ farligt dyr. 7000 kr för en kontroller dĂ€r du fĂ„r Softubes SSL-kanal och en transient designer. Men visst hade det varit coolt om de gjort en variant med egen DSP-kraft och mer konsol-emulering, som t ex masterbuss med crosstalk och andra analoga defekter đ Jaha ok đ NĂ€ alltsĂ„ 7000kr Ă€r vĂ€ll relativt "bra pris" nĂ€r det kommer till studioprodukter. Pengarna far ju fort som bara den ju mer insatt man blir i inspelningsteknik och mixning. Jag hĂ„ller med dig, det utbud som consolen ger Ă€r ju bra plugins och en snabb och smidig kontroll över dessa samt att den Ă€r ju i jĂ€vulst smidig storlek, rymms perfekt pĂ„ mitt lilla lilla studiobord. Men jag hade gĂ€rna sett t.ex. nĂ„gra programerbara knobs för t.ex. reverb och andra plugins (men det bryter ju förstĂ„s mot deras "endast softtube-plugins tĂ€nk"), eller som du sĂ€ger. Hade inte haft nĂ„got emot nĂ„gra transport knappar heller. Men jag hoppas i framtiden att dom kanske slĂ€pper in andra företag eller t.ex. gör en ny generation som Ă€r lite mer flexibel. Men jag gillar dĂ„ deras tĂ€nkt att försöka styra Daw-ctrl i en ny riktning och tĂ€nka lite utanför lĂ„dan. För mig blir det dĂ„ ingen console som det verkar just nu, mitt i högskolestudier och ett planerat nytt kök nĂ€sta sommar sĂ„ jag började vĂ€ldigt smĂ„tt med att köpa Icon Icontrols pro. FĂ„r se om priset kanske sjunker lite mot vintern sĂ„ kanske man slĂ„r till.
JJRockford Postat 14 juli 2015 Postat 14 juli 2015 Jaha ok đ NĂ€ alltsĂ„ 7000kr Ă€r vĂ€ll relativt "bra pris" nĂ€r det kommer till studioprodukter. Pengarna far ju fort som bara den ju mer insatt man blir i inspelningsteknik och mixning. Jag hĂ„ller med dig, det utbud som consolen ger Ă€r ju bra plugins och en snabb och smidig kontroll över dessa samt att den Ă€r ju i jĂ€vulst smidig storlek, rymms perfekt pĂ„ mitt lilla lilla studiobord. Men jag hade gĂ€rna sett t.ex. nĂ„gra programerbara knobs för t.ex. reverb och andra plugins (men det bryter ju förstĂ„s mot deras "endast softtube-plugins tĂ€nk"), eller som du sĂ€ger. Hade inte haft nĂ„got emot nĂ„gra transport knappar heller. Men jag hoppas i framtiden att dom kanske slĂ€pper in andra företag eller t.ex. gör en ny generation som Ă€r lite mer flexibel. Men jag gillar dĂ„ deras tĂ€nkt att försöka styra Daw-ctrl i en ny riktning och tĂ€nka lite utanför lĂ„dan. För mig blir det dĂ„ ingen console som det verkar just nu, mitt i högskolestudier och ett planerat nytt kök nĂ€sta sommar sĂ„ jag började vĂ€ldigt smĂ„tt med att köpa Icon Icontrols pro. FĂ„r se om priset kanske sjunker lite mot vintern sĂ„ kanske man slĂ„r till. Ett alternativ Ă€r ju annars att köra nĂ„gon fjĂ€rrapp pĂ„ en surfplatta. Cubase har ju t ex sitt IC/IC Pro som funkar vĂ€ldigt smidigt (sĂ„ lĂ€nge du har en bra router i a f, dĂ„ kommunikationen sker via ditt interna nĂ€tverk). DĂ€r har du ju stor möjligheter att sjĂ€lv vĂ€lja vilka kontrollers du vill ha snabb Ă„tkomst till. Sen finns det ju ocksĂ„ mer generalla fjĂ€rrstyrningsappar som t ex denna: https://itunes.apple.com/se/app/daw-control/id574125383?mt=8 Ăr nog annars svĂ„rt för tillverkarna att hitta EN lösning som alla Ă€r nöjda med, sĂ„ en kanske fĂ„r leva med att en fĂ„r plocka ihop frĂ„n lite olika. Men en skulle t ex kunna ha en Console 1 och en Behringer X-touch mini/Steinberg CC121. Just transportknapparna tycker jag annars funkar vĂ€ldigt bra att assigna till det numeriska tangentbordet.
bollkaka Postat 14 juli 2015 TrĂ„dstartare Postat 14 juli 2015 Ett alternativ Ă€r ju annars att köra nĂ„gon fjĂ€rrapp pĂ„ en surfplatta. Cubase har ju t ex sitt IC/IC Pro som funkar vĂ€ldigt smidigt (sĂ„ lĂ€nge du har en bra router i a f, dĂ„ kommunikationen sker via ditt interna nĂ€tverk). DĂ€r har du ju stor möjligheter att sjĂ€lv vĂ€lja vilka kontrollers du vill ha snabb Ă„tkomst till. Sen finns det ju ocksĂ„ mer generalla fjĂ€rrstyrningsappar som t ex denna: https://itunes.apple...d574125383?mt=8 Ăr nog annars svĂ„rt för tillverkarna att hitta EN lösning som alla Ă€r nöjda med, sĂ„ en kanske fĂ„r leva med att en fĂ„r plocka ihop frĂ„n lite olika. Men en skulle t ex kunna ha en Console 1 och en Behringer X-touch mini/Steinberg CC121. Just transportknapparna tycker jag annars funkar vĂ€ldigt bra att assigna till det numeriska tangentbordet. jo jag kollade pĂ„ det ett tag, men dĂ„ mĂ„ste jag först köpa mig en platta đ Jamen precis, smaken Ă€r ju som baken. Jag tror helt klart att man kommer fĂ„ samla pĂ„ sig en massa olika prylar som kommer fĂ„ tillfredstĂ€lla behoven samt nyförvĂ€rvade behov med Ă„ren. Men man fĂ„r ju ta och börja nĂ„gonstans Assigna tangentbordet lĂ€t ju faktiskt inte sĂ„ dumt, fĂ„r kolla upp det efter jobbet. Har alltid vart ganska lat pĂ„ just mappning och att assigna kommandon. Kanske Ă€r dags att börja orka! FĂ„r hem en Icon icontrol pro inom nĂ„gra dagar sĂ„ jag börjar dĂ€r. fick sĂ„lt en annan pryl idag ocksĂ„ sĂ„ den betalar sig sjĂ€lvt i princip! Hade ju vart spĂ€nnande att fĂ„ pröva en X-touch ocksĂ„, den verkar ju riktigt bra och sĂ€rskilt för en vettig peng, om bara Behringer kunde ta och slĂ€ppa den nĂ„gon gĂ„ng dvs đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.