Jump to content
Annons

Lyssna på min röstinspelning och nämn vad jag gör fel!?


Fredriiic

Recommended Posts

Hej!

Har nyligen börjat med musik och ju längre in jag kommer desto mer hopplöst känns det att komma nånstans utan hjälp. Jag blir så frustrerad av att ha så många idéer och ambitioner utan att kunna göra något åt det. En av dem är iaf hip hop, Eller åtminstone kunna spela in en låt utan att rösten låter kasst och att den är utanför intrumentalen.

Jag har iaf en:

supreme cu-1 mick

Behringer ljudkort

macbook pro med audacity och logic pro

förövrigt så spelar jag in i min etta, jag har satt för rullgardiner för fönstrena och satt up 24 st 30x30cm ljudabsorbenter i rummet.

Jag vet inte vad jag gör fel, de enda jag vet är att det låter inte bra för fem öre.

I den första filen kan du höra hur det låter när jag spelar in min röst på ett simpelt beat. Har även fipplat lite med EQ och kompressor i denna inspelning men jag vet knappt vad jag gör och det gör det knappt bättre.

I Den andra är det bara min röst utan musik och inga effekter osv och gainen är ställd på mitten på ljudkortet.

Tack på förhand.

Micktest1-vocals.mp3

Naken inspelning-röst1.mp3

Redigerat av Fredriiic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

1. Otajt, kanske får du inte lyssning i rätt tajming. Kör direct monitoring.

2. Låter eventuellt lite distat, men det är i grunden för mycker rum gissar jag.

Vore mycket bättre om man bara kunde få lyssna på inspelningen utan dina effekter och EQ då kan man kolla från början vad som är problemet. Utan musik också.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Otajt, kanske får du inte lyssning i rätt tajming. Kör direct monitoring.

2. Låter eventuellt lite distat, men det är i grunden för mycker rum gissar jag.

Vore mycket bättre om man bara kunde få lyssna på inspelningen utan dina effekter och EQ då kan man kolla från början vad som är problemet. Utan musik också.

Jag har bifogat en naken röst inspelning nu i TS.

Hur gör jag för att köra "Direct monitoring" ? Är det detta som gör att min röst inte låter som en del av låten när jag spelar in utan mer som ett spår utanpå instrumentalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Direct monitoring är för att du ska slippa fördröjning av vocals när du hiphopar ovanpå musiken. Detta sagt:

1) Högpassa basfrekvenser - ibland ända upp till 200 HZ.

2) Antar att du har popfilter och att din mickteknik är ok vad gäller avstånd etc.

3) Se till att ha dämpat bakom ryggen - gärna även ovanför dig i den mån det går. Ett par mickställ med ett tjockt duntäcke som du smäller upp mellan dem och placerar bakom dig dämpar returnerade reflektioner som kan gå in i micken (och därmed bidra till det icke-önskade rumsljudet) kan göra underverk.

Se även: http://www.soundonsound.com/sos/jul05/articles/qa0705_5.htm

I mixen är det EQ, kompressor, delay och reverb som gäller. Förutsatt att ovanstående redan är fixat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Direct monitoring är för att du ska slippa fördröjning av vocals när du hiphopar ovanpå musiken. Detta sagt:

1) Högpassa basfrekvenser - ibland ända upp till 200 HZ.

2) Antar att du har popfilter och att din mickteknik är ok vad gäller avstånd etc.

3) Se till att ha dämpat bakom ryggen - gärna även ovanför dig i den mån det går. Ett par mickställ med ett tjockt duntäcke som du smäller upp mellan dem och placerar bakom dig dämpar returnerade reflektioner som kan gå in i micken (och därmed bidra till det icke-önskade rumsljudet) kan göra underverk.

Se även: http://www.soundonso...es/qa0705_5.htm

I mixen är det EQ, kompressor, delay och reverb som gäller. Förutsatt att ovanstående redan är fixat.

Jag lyckades lösa så jag kunde nolla latencyn nu är åtminstone timingen bättre så tack för det !

Grejen är ju den att jag är såpass okunnig i detta så jag förstår inte ens vad du menar när du säger högpassa basfrekvenser. Jag har kollat på youtube videos så mycket jag hunnit och orkat efter jobbet om dagarna men det känns som jag bara gräver mig djupare i saker jag inte förstår. Hur ska jag lära mig allting från början?

Hursomhelst är rummet jag spelar in i 4x3 m stort, det är ganska lyhört, jag har som sagt ljudabsorbenter, 12st bakom mig i ett hörn när jag spelar in (Se bild) och 12st på väggen snett framför mig och det täcker upp ca 15% av den totala väggytan resten är naket. Är det endast detta som förstör för mig? Jag får för mig att min Mick är för dålig då den kostar runt 600-1000kr och finns inte ens i alla musikaffärer men det är alltså rummet jag spelar in i som sabbar min ljudbild?

Jag bifogar en bild på hur det ser ut i hörnan där jag har micken.

post-39268-0-61647200-1434835018_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummet låter tyvärr inte så gött. De där tunna absorbenterna tror jag inte gör så mycket. (är ingen akustikexpert, men vet att det krävs tjockare diton för att komma ner i frekvenserna och dämpa mer lågmid/bas)

Hur nära sjunger du? Sjung så nära du bara kan så får du mindre av rummet i micken.

Ett högpassfilter är en EQ som skär bort allt under en viss frekvens. Här är ett exempel från logics egna EQ http://www.threecircles.co.uk/wp-content/uploads/2012/12/Screen-shot-2012-12-11-at-15.16.00-500x377.png

Här har de skurit bort allt under 120 Hz.

I en sånginspelning vill man inte ha med bas så då brukar man skära bort det.

Börja med det i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror din mick är helt ok för det här.

Jag håller med övriga om att man hör mycket av rummets efterklang på din röstinspelning. Har du testat att flytta dig till en annan plats i rummet? Jag tycker det brukar bli mycket rumsklang när man står nära en vägg och sjunger, och i hörnet har du ju två väggar och taket nära inpå...

Hur långt från micken är du när du rappar? Längre avstånd ger mer rumsklang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummet låter tyvärr inte så gött. De där tunna absorbenterna tror jag inte gör så mycket. (är ingen akustikexpert, men vet att det krävs tjockare diton för att komma ner i frekvenserna och dämpa mer lågmid/bas)

Hur nära sjunger du? Sjung så nära du bara kan så får du mindre av rummet i micken.

Ett högpassfilter är en EQ som skär bort allt under en viss frekvens. Här är ett exempel från logics egna EQ http://www.threecirc....00-500x377.png

Här har de skurit bort allt under 120 Hz.

I en sånginspelning vill man inte ha med bas så då brukar man skära bort det.

Börja med det i alla fall!

Okej tack så mycket för ditt svar! Jag tror nog detta var det svaret jag förväntade mig mest men hade såklart hoppats på nått mer simpelt. Men skönt att veta vad det är jag behöver förbättra.

Jag letar efter lite lokaler i min stad som jag kan hyra och bygga en enklare studio där jag kan ha ett isolerat inspelningsrum. dvs om jag inte flyttar till en större lägenhet med ett separat rum att använda. Rummet jag spelar in i nu är ju ett allrum liksom, känns inte så smidigt att ha så ljudtätt i ett rum man bor i.

Några tips på vad jag ska tänka på nu när jag är helt färsk i branschen? Vad är viktigt att lägga krut på? vad ska jag fokusera mig på så jag kan prioritera bland all oändlig lärdom och information det finns inom ljud och musik. Jag kommer inte rikta in mig på en genre.

Tack igen för all hjälp. Det uppskattas verkligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror din mick är helt ok för det här.

Jag håller med övriga om att man hör mycket av rummets efterklang på din röstinspelning. Har du testat att flytta dig till en annan plats i rummet? Jag tycker det brukar bli mycket rumsklang när man står nära en vägg och sjunger, och i hörnet har du ju två väggar och taket nära inpå...

Hur långt från micken är du när du rappar? Längre avstånd ger mer rumsklang.

Jag har testat alla möjliga positioner och ställen i min lägenhet men det verkar inte göra nån större skillnad alls, det bästa jag åstadkommit är med ryggen mot det absorberade hörnet och en stor filt över två pallar framför mig men då är jag ändå rätt långt ifrån bra ljud. Jag började köra med hög gain och långt ifrån micken vilken du kan tänka dig lät riktigt illa i detta rum. Nu har jag förstått att jag måste va nära och har popfiltret nästan pressat mot micken och står så nära jag kan komma med lägre gain på ingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller rummet, om man vill att det ska låta vocal bås(iso bås) i proffstudio så klär man (i en studio - hela)väggarna och taket med ett par decimeter tjock mjuk glasull(exemepelvis isover eller knauf) och täcker med tyg. Och oftast(i stort sätt alltid) mycket tjockare i hörn.

Tunn skumgummi gör knappt någon nytta..(kan dock vara ett fult och dyrt alternativ till tyg).

När man spelar in sång/rap så vill ha ha absorbering med effcet ner till nära 150-100hz(mins) och tunn skum gör inte mycket nytta under 1khz.

Edit: har man helt torr/bra(bra kan vara både torr och med efterklang) akustik så kan man hålla avstånd till micken vilket är att föredra för att undvika S,T pop ljud och oönskad proximity effect, och det låter proffigare, Även med lite billigare mickar.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack så mycket för ditt svar! Jag tror nog detta var det svaret jag förväntade mig mest men hade såklart hoppats på nått mer simpelt. Men skönt att veta vad det är jag behöver förbättra.

Jag letar efter lite lokaler i min stad som jag kan hyra och bygga en enklare studio där jag kan ha ett isolerat inspelningsrum. dvs om jag inte flyttar till en större lägenhet med ett separat rum att använda. Rummet jag spelar in i nu är ju ett allrum liksom, känns inte så smidigt att ha så ljudtätt i ett rum man bor i.

Några tips på vad jag ska tänka på nu när jag är helt färsk i branschen? Vad är viktigt att lägga krut på? vad ska jag fokusera mig på så jag kan prioritera bland all oändlig lärdom och information det finns inom ljud och musik. Jag kommer inte rikta in mig på en genre.

Tack igen för all hjälp. Det uppskattas verkligen.

Tänker du dig som låtskrivare eller mixare eller båda? Finns massor info på youtube. De viktigaste verktygen som mixare tycker jag är EQ, reverb, delay och compressor. Lär dig om dom, och hur de fungerar. Har tyvärr inget bra tips på videos men sök på how to eq, basic eq eller likande. Har du frågor är det bara att posta här på forumet. Sen är det bara att mixa så mycket som möjligt. Inget slår den kunskapen man får av praktisk tillämpning!

Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller rummet, om man vill att det ska låta vocal bås(iso bås) i proffstudio så klär man (i en studio - hela)väggarna och taket med ett par decimeter tjock mjuk glasull(exemepelvis isover eller knauf) och täcker med tyg. Och oftast(i stort sätt alltid) mycket tjockare i hörn.

Tunn skumgummi gör knappt någon nytta..(kan dock vara ett fult och dyrt alternativ till tyg).

När man spelar in sång/rap så vill ha ha absorbering med effcet ner till nära 150-100hz(mins) och tunn skum gör inte mycket nytta under 1khz.

Edit: har man helt torr/bra(bra kan vara både torr och med efterklang) akustik så kan man hålla avstånd till micken vilket är att föredra för att undvika S,T pop ljud och oönskad proximity effect, och det låter proffigare, Även med lite billigare mickar.

Det slår mig nu hur naiv jag varit när det gäller just den här biten. Grejen är att jag har en bekant som sysslar med musik och hans rum är inte det minsta klätt men det rummet är mycket mindre en mitt. Han kör endast med en sådan skärm bakom micken och han lyckas få ganska bra ljud faktiskt. Vad kan detta bero på? Han bor i ett sådant äldre lägenhetshus och det är inte alls lika lyhört där.

Hursomhelst tack så mycket för svar!

Tänker du dig som låtskrivare eller mixare eller båda? Finns massor info på youtube. De viktigaste verktygen som mixare tycker jag är EQ, reverb, delay och compressor. Lär dig om dom, och hur de fungerar. Har tyvärr inget bra tips på videos men sök på how to eq, basic eq eller likande. Har du frågor är det bara att posta här på forumet. Sen är det bara att mixa så mycket som möjligt. Inget slår den kunskapen man får av praktisk tillämpning!

Jag har ju skrivit lite och även spelat en del gitarr redan innan jag köpte in min utrustning och bestämde mig för att försöka börja producera. Men nu har jag börjat känna mer och mer lust och vilja att lära mig producering, mixning, mastering och allt där emellan. Framförallt är det väll själva skapandet och böjandet av ljud jag dras till.

Tack för tipset! Jag håller även på lite med Elektronisk/House musik när jag får tid över det är otroligt roligt! Gäller även kompressor, EQ, reverb och den delen när jag ska färdigställa sån musik eller hur fungerar det i den genren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju skrivit lite och även spelat en del gitarr redan innan jag köpte in min utrustning och bestämde mig för att försöka börja producera. Men nu har jag börjat känna mer och mer lust och vilja att lära mig producering, mixning, mastering och allt där emellan. Framförallt är det väll själva skapandet och böjandet av ljud jag dras till.

Tack för tipset! Jag håller även på lite med Elektronisk/House musik när jag får tid över det är otroligt roligt! Gäller även kompressor, EQ, reverb och den delen när jag ska färdigställa sån musik eller hur fungerar det i den genren?

Jo de gäller alla genrer. EQ för att balansera bas, mellanregister och diskant samt skära bort fula frekvenser, kompressor för att kontrollera dynamiken, reverb och delay för att kontrollera rumsklangen. Sen finns det fler effekter men dessa fyra skulle jag säga är grunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de gäller alla genrer. EQ för att balansera bas, mellanregister och diskant samt skära bort fula frekvenser, kompressor för att kontrollera dynamiken, reverb och delay för att kontrollera rumsklangen. Sen finns det fler effekter men dessa fyra skulle jag säga är grunden.

Okej jag förstår och tack igen!

Vilka program skulle du säga att jag bör använda mig av och helst komma undan billigt om det går?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Logic har du redan så det är väl en bra start.

Akustiken i ditt rum är som sagt det största problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat alla möjliga positioner och ställen i min lägenhet men det verkar inte göra nån större skillnad alls...Nu har jag förstått att jag måste va nära och har popfiltret nästan pressat mot micken och står så nära jag kan komma med lägre gain på ingången.

Man ska nog inte gå närmare micken än kanske 10 cm eftersom det är en kondensatormikrofon (brukar bl.a. bli jobbiga konsonanter om man är för nära).

Du nämnde att din kompis har en skärm bakom micken. Jag antar att det är ett sånt där "reflection filter". Det verkar ju funka för en del, en idé är att du försöker låna det av din kompis och kollar om det ger ett torrare sångljud. Klart enklare än att byta lokal. 🙂

Jag tror som sagt inte att din mick är för dålig, men det finns mickar som fungerar lite annorlunda än din. I ett dåligt dämpat rum kan det funka bättre att spela in med en mer riktad mick som inte tar upp lika mycket av omgivningens ljud. Exempelvis Shure SM58 som är en dynamisk mick, används kanske mer för livebruk men den kan ge dig en bra sånginspelning där rummets efterklang inte hörs alls lika mycket. Med en dynamisk mick kan du sjunga riktigt nära, ett par cm. Dessutom tycker jag att dynamiska mickar kan ge lite mer "edge" i tonen t.ex. när man rappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag hittade bra info som du kanske kan ha nytta och gjorde en tråd.

//forum.studio.se/topic/109482-bra-fakta-foer-mixare/

Den här killen har kört en serie videos om att det i dagens läge sällan beror på grejorna man använder då det mesta nu för tiden och även billiga grejor håller en väldigt hög kvalite jämfört med förr i tiden. Han har till exempel gjort en inspelning med i sammanhanget väldigt billiga grejor bara för att dema att det går.

(Han är kristen men som jag uppskattar han håller den biten på en väldigt låg nivå och fokuserar på det viktiga istället och försöker hjälpa folk att få till det med det dom har och på musiken.)

Musiken han gör ligger förmodligen ljusår från den du vill spela in men principen är den samma oavsett.

Jag får för mig att det ganska mycket handlar om att du inte är van att höra din egen röst ännu samt att det finns en del (förmodligen inte mycket) som du behöver lära dig för att få till det med dina förutsättningar och grejor.

Jag tror inte du ska jämföra dina inspelningar med de du har på "skiva" från redan etablerade artister/band utan acceptera hur dina låter och försöka förbättra dom efter bästa förmåga istället genom tips från folk här, eventuellt den här killen och andra.

Koncentrera dig på att göra din musik i första hand och se det som tidsdokument för det går alltid att komma tillbaka och göra om det om man vill.

I övrigt så får du en del värdefulla tips här i tråden så fråga på så förtydligar folk förhoppningsvis om du behöver.

Mitt tips om det i första hand bara handlar om rapp/sång är att köpa/göra en egen skärm du sätter i en halvcirkel ganska nära micken (som begränsar reflektioner från rummet) så du rappar mot den.

Eventuellt rumsljud och annat skumt du ändå eventuellt får med kan du nog använda på ett kreativt sätt så din låt får din speciella prägel från den tidsperioden du gjorde den på. Och sen som sagt det går att göra den igen vid ett senare tillfälle om man vill.

Kör på och lira in så mycket du kan och bromsa inte på tekniska grejor du kommer att bli och få till det bättre ju längre du håller på.

Musiken är det viktiga inte tekniken, enligt mig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag lyssnade på dina filer först nu i efterhand och micken duger samt även rummet inget snack om saken.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog inte gå närmare micken än kanske 10 cm eftersom det är en kondensatormikrofon (brukar bl.a. bli jobbiga konsonanter om man är för nära).

Du nämnde att din kompis har en skärm bakom micken. Jag antar att det är ett sånt där "reflection filter". Det verkar ju funka för en del, en idé är att du försöker låna det av din kompis och kollar om det ger ett torrare sångljud. Klart enklare än att byta lokal. 🙂

Jag tror som sagt inte att din mick är för dålig, men det finns mickar som fungerar lite annorlunda än din. I ett dåligt dämpat rum kan det funka bättre att spela in med en mer riktad mick som inte tar upp lika mycket av omgivningens ljud. Exempelvis Shure SM58 som är en dynamisk mick, används kanske mer för livebruk men den kan ge dig en bra sånginspelning där rummets efterklang inte hörs alls lika mycket. Med en dynamisk mick kan du sjunga riktigt nära, ett par cm. Dessutom tycker jag att dynamiska mickar kan ge lite mer "edge" i tonen t.ex. när man rappar.

Okej tack! Ska kolla lite närmare på det !

Jag lyssnade på dina filer först nu i efterhand och micken duger samt även rummet inget snack om saken.

Tack så jätte mycket för du tog dig tid att skriva ditt tidigare inlägg, jag tog till mig allt. Jag tror jag är en perfektionist och jag blir jättebesviken när det inte blir som jag tänkt mig och ja jag är väldigt ovan att höra min egen röst och jag gillar det inte. Men det måste ju va någonting som fattas för att få det där proffsiga ljudet mer etablisserade rappare och sångare har. Vad, enligt dig, är det som saknas för mig då?

Jag testade att hänga upp lite täcken, då blev det så här bra:

Bullfitta

Haha härlig låt 🙂 Jag älskar reggae, har du gjort beatet själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...