Jump to content
Annons

Hur? MIDI-synka en bas till annat spårs rytmik t,ex baskagge?

Recommended Posts

Guest Soderlund
Posted

Ja hur gör ni? Låt säga att jag har en heltufft spelad baskagge med komplicerad rytmik. Nu vill jag att en melodi eller baslinje skall lira exakt som kaggen. Att kopiera baskaggens midi gör att jag har rytmiken men inte melodin, kan man liksom överföra/ändra rytmiken genom något enkelt commando? Alltså ha ett bra riff som jag vill ska låta som Earth Wind & fire fast jag själv är en klåpare på synth? Förslag mottages tacksamt, program= nuendo/steinberg

Micke,

Annons
Posted

Ja hur gör ni? Låt säga att jag har en heltufft spelad baskagge med komplicerad rytmik. Nu vill jag att en melodi eller baslinje skall lira exakt som kaggen.

a. kopiera midi och flytta (vertikalt) till andra toner

b. sätt en gate på synten och låt kicken öppna den.

För övrigt fattar jag inte vitsen att melodin ska spela samma rytm som kaggen, varför?

Guest Soderlund
Posted

Hej, just det! Gate är ett bra förslag. Och Varför? ha ha... det var ett exempel bara, baskaggen alltså . kopiera och flytta toner manuellt är alldeles för tråkigt och långsamt.

• 4 weeks later...
Posted

Du vill alltså hålla in synthens tangenter och låta baskaggens rytm styra note on och note off? Låter som du behöver hitta en midiplugg (inte VST-plugg!) som gör jobbet...