Jump to content
Annons

Tips på enkelt och bra videoredigeringsprogram?


JJRockford

Recommended Posts

Det enda jag vill kunna göra är att lägga in en (gör såklart inget om det går att lägga in fler) videofil längs med någon timeline tillsammans med en ljudfilfil, så att jag kan trimma videofilen så att den synkar exakt med ljudfilen, och sen exportera den trimmade videofilen.

Tidigare gick det här att göra med Windows Moviemaker, men det verkar ha plockat bort den möjligheten nu?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Det gör jag I Logic och det kan ju inte vara unikt för Logic det borde gå i flera program men du kanske redan har kollat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst så är jag ingen redigerare, bara så ingen får för sig att jag har stenkoll. Men det jag har märkt nu när jag har suttit i efterbearbetning är att iaf Avid verkar jobba stenhårt i frames och en 25e-dels sekund inte är vidare exakt. Jag har för mig att Premiere funkar på samma sätt. Jag tror som föregående talare att det smidigaste är att plocka in videoklippet i en DAW och sätta ljudet där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Har du nån polare som har Loc pro 9 så är det jättelätt att fixa det det måste visst köras i 32 bitar bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Cubase 8, verkar inte finnas någon funktion för att exportera video där 🙁

Snabb koll i manualen: Verkar som du endast kan byta ut ljudet för en befintlig video i C8. Inte ändra bildrutor.

Så du kan ju fixa en färdig video bildmässigt och sedan jobba med ljudet i C8, om det nu är någon vits med det..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Förmodligen låsa upp sync och dra rätt samt bounca ut den nya filmen med korrigerat ljud. Kanske även bounca ut delar av filmen. Det funkar i Logic skulle bli mycket förvånad om det inte går i ett stort pogram som Cubase. Det borde som sagt tidigare även gå att byta ljuspåret.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Går det att importera så går det ju att exportera vad skulle man annars ha för nytta av det. Det är nog inte svårare än att helt enkelt bounca ut den igen så är det klart.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo det är bra men kostar en del, davinci resolve lite har dom flesta grundläggande funktionerna utom för ljudet och det är gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att importera så går det ju att exportera vad skulle man annars ha för nytta av det. Det är nog inte svårare än att helt enkelt bounca ut den igen så är det klart.

Snabb koll i manualen: Verkar som du endast kan byta ut ljudet för en befintlig video i C8. Inte ändra bildrutor.

Så du kan ju fixa en färdig video bildmässigt och sedan jobba med ljudet i C8, om det nu är någon vits med det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Hittar du ett ljudinspelningsprogram laban1 som oxå kan mecka med video så säg till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att importera så går det ju att exportera vad skulle man annars ha för nytta av det.

För att ljud/musiklägga en färdig film?

Det är nog inte svårare än att helt enkelt bounca ut den igen så är det klart.

Det verkar inte gå, men om någon kan förklara hur får hen gärna beskriva hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är bra men kostar en del, davinci resolve lite har dom flesta grundläggande funktionerna utom för ljudet och det är gratis.

Behöver inte kunna redigera ljud. Däremot vill jag kunna ta in en ljudfil så att jag kan synka videon mot den ljudfilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Menar du att det inte går att flytta ljudfilen så att det synkar eller att det överhuvudtaget inte går? När man tittar på filmerna så verkar det vara ungefär som i Logic men just att låsa upp ljudspåret i filmen så att man kan flytta den tidsmässigt för att synka om eller synka nya tillagda ljudspår det såg jag inget om i och för sig.

I Logic 9 så visas det ett litet hänglås på filmens befintliga ljudspår som man får högerklicka på för att låsa upp spåret så att det går att flytta det.

Jag förutsätter att det finns ett ljudspår på filmen redan, är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick lite brådis nu så jag hann inte läsga alla inlägg nu äo så vwet inte om det redan kommit fram, men för sjuttsingen gå inte och köp nåt om du inte behöver nåt mer avancerat, det går utmärkt att göra detta i ditt win movie maker. Om du inte klurar ut hur så ska jag hjälpa dig när jag kommer hem i eftermiddag. Mern det går nog säkertt söka på YouTube sync audio vodeo moviemaker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt mig av Wondershare Video Editor. Verkar som den bytt namn till Filmora. Får öppna programmet och se om den uppdateras.. Kostar inte så mkt. $39,99.

Dock hade jag en rätt slö laptop när jag editerade, så när jag körde preview så stämde inte syncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nu har du fått tre filmer du kunde ha hittat själv ganska lätt.

Om det inte går så har du en film som Cubase inte kan läsa och då får du konvertera till nåt som Cubase kan läsa. Är ljudet ur sync på själva filmen så måste du på något sätt låsa upp filen så ljudspåret går att flytta. Det borde gå i Cubase också i och med att det går i Logic då jag inte kan tro att ett stort program som Cubase skulle vara sämre på sånt än Logic. Ska du ersätta ljudet så har du all info i filmerna du behöver ink sync.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du fått tre filmer du kunde ha hittat själv ganska lätt.

https://www.youtube.com/watch?v=d_RJWKO1oAg

Om det inte går så har du en film som Cubase inte kan läsa och då får du konvertera till nåt som Cubase kan läsa. Är ljudet ur sync på själva filmen så måste du på något sätt låsa upp filen så ljudspåret går att flytta. Det borde gå i Cubase också i och med att det går i Logic då jag inte kan tro att ett stort program som Cubase skulle vara sämre på sånt än Logic. Ska du ersätta ljudet så har du all info i filmerna du behöver ink sync.

Jag kan importera filmer till Cubase, men inte editera t ex längden på filmen och sen exportera den kortare filmsnutten. Det är, precis som jag skrev i första inlägget, själva videofilen jag vill trimma så att den är exakt lika lång som och synkar till en specifik ljudfil.

Och för att inga ska tycka att jag är otacksam; Det är för att jag vill kunna ha t ex 7 videoupptagningar av samma låt från kommande skivan och skicka in dessa plus själva låten i Magisto (som autogenerar videos från valfri mängd material). Min teori (som jag dock inte kunnat testa riktigt än eftersom jag inte lyckats trimma videofilerna... 🙂) är att jag då kommer att få en video som skiftar mellan de olika videotagningarna, med ljudet synkat till det som händer i videon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Då föreslår jag att du kollar om nån du känner har tillgång till Logic 9 för i Logic kan man bounca ut en del av videon. Om det sen blir så precist att det sen synkar 100 % ljudmässigt när alla filmerna läggs ihop igen det blir nog ett mecklande kan jag tro men det ska väl gå. Men det är väl inte svårare än att se till att allt startar och slutar som det ska men eventuella plugins som har ljud som ligger kvar kan nog stöka till det en del.

Jag kan testa att göra en snutt om du vill jag har gjort om ett gäng filmer där jag varit tvungen att synka om ljudet på grund av att det halkat iväg lite. Det är filmer från när jag sänt live som jag fått tanka hem igen för att rätta till ljudet på.

Dom här sändningarna har ofta varit över två timmar långa så det har varit ett pill utan like men det funkar. Vissa har jag först fått dela på för att vara säker på att dom inte varit för långa för Logic, tror nämligen det finns nån gräns för hur långa dom får vara.

Ibland har jag låtit original filmen ligga kvar och ibland så lägger jag upp"highlights" istället då jag aldrig vet vad jag kommer att lira innan jag börjar så det blir mycket fnulande innan det blir nåt som överhuvudtaget är värt att titta på.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ska testa att göra en egen film på det där sättet som du vill för jag har ett program som lägger ihop filmer jättesnabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo det funkar att göra precis det som jag förstår du vill I Logic eller rättare sagt med hjälp av Logic och som jag sagt tidigare så tycker jag det vore extremt märkligt om det inte går Cubase också som är ett så stort och kompetent program. Har du verkligen testat att markera upp en loop på ett gäng takter i arrangemanget för att se om det renderas/bouncas ut bara den delen av filmen? Det är så man gör i Logic.

Jag tog en låt och snuttar av ett gäng olika filmer som jag gjort. Med samma låt i arret så importerade jag dom i tur och ordning en åt gången och bouncade ut och flyttade fram loopen undan för undan. Sen slog jag ihop dom med hjälp av ett program jag har och det synkar perfekt ljudmässigt. Däremot så har jag inte brytt mig om att synka videon i takt med musiken men det kan man nog också om man vet tempo och klipper upp sina filmer förnuftigt och med lite precision.

Edit: tog bort filmen då jag misstänker att den inte behövs längre och sen är det mina privata filmer också.

Ha det bra och lycka till

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag skulle rekommendera Premiere Elements som så. Jobbar själv uteslutande i Premiere för video nu för tiden, och måste säga det är ett väldigt trevligt program. Avid hade en gång i tiden en gratisversion, men har man i inte Win 98 så är det kört nu. Synd, det var sjukt bra till sånt här :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo visst premiere är nog verkligen värt pengarna men om det handlar om småsaker som det här och om man redan har grejorna som behövs vilket jag misstänker är fallet här så blir det ju en onödig utgift eller?

Nåja nu tjatar jag inte mera om det här jag har gett tipsen så nu seglar jag vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt enkelt och smidigt att synka ljud o bild i windows movie maker. Om du har ljudet även i videon (fast i sämre kvalité förstås) finns en ratt att ställa balans mellan ljudet i audiofilen och videofilen vilket gör att det går att synka ihop på några sekunder).

Jag har ett svagt minne av att man ev behöver gå till MS hemsida (eller annan plats) för att gratis ladda ner några megabytes kompletering till WMM för att få några fler funktioner. Är inte säker på det dock.

https://www.youtube.com/watch?v=A8wynCrx8mg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...