Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har fÄtt problem nÀr jag skall spela in elgitarr via pod. Har ett TC Electronic Twin Impact Ljudkort och Poden Àr en Boss ME-25. Kopplar elgitarren med en tele sladd, obalanserad till inputen, sedan en balanserad sladd till MicingÄngen i ljudkortet. Det hÀr har alltid funkat förut..

Har bytt ut sladdarna gÄng pÄ gÄng och sÄ har det funkat ett tag, och sÄ hÀnder det nu igen. Ingen signal och bara brus.

Sladdarna jag har nu Àr sprillans nya och det Àr 4:e paret pÄ tvÄ veckor.

Börjar ana det vÀrsta, har möjligen elgitarren och poden tagit stryk..?! Har testat att koppla ifrÄn ljudkortet och bara spela med pod och hörlurar.. och det Àr bara högt brus.. Som sagt börjar ana det vÀrsta..!

NÄgon som har en annan tanke?

Tacksam för tips och kloka rÄd!

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Prova att dra ut sladden ur gitarren och fingra pÄ toppen. Det borde höras lite knÀppningar dÄ. Dvs försök avgör om det Àr gitarren eller podden som krÄnglar. Det Àr osannolikt att bÄda pajar samtigt. Vad Àr det för gitarr?

Postat

FÄr du nÄgot ljud om du lyssnar i lurar direkt i poden?

Det Àr linenivÄ ut (-10dBu). Varför har du kopplat till en mickingÄng istÀllet för lineingÄng?

Risken Ă€r att du kanske har rĂ„kat starta fantommatningen i ljudkortet, sĂ„ att podens utgĂ„ng i vĂ€rsta fall har lagt ner verksamheten pĂ„ grund av 48V-spĂ€nningen som har kommit in dĂ€r...? 🙁

Postat

Med risk för att jag slĂ„r in öppna dörrar... 🙂

Det kan ju ibland vara sÄ enkelt att det Àr glapp i telejacket pÄ gitarren. Har du testat att koppla in gitarren i nÄgot annat Àn podden?

k9 (oregistrerad)
Postat

Hoppas pÄ en enkel lösning sÄ jag kommer med ett enkelt förslag:

Har du aktiva mickar i gitarren sÄ Àr det kanske bara batteriet om Àr slut helt enkelt.

Vad Àr det för gitarr du har?

Kolla om det sitter ett batteri under en lucka pÄ baksidan av gitarren. Ibland sÄ sitter det under samma tÀckplatta som tÀcker hÄlet för svajstallet om man har ett sÄdant.

Postat

Massor av tack för alla svar!

Pme/Jayway: Ja, det hörs knĂ€ppningar frĂ„n telejacket nĂ€r jag drar i sladden. Ingen signal som sagt men knĂ€pper. Har testat att koppla gitarren rĂ€tt in i ljudkortet oxĂ„, men funkar Ă€ndĂ„ inte. Öppnade luckan till telejacket, ser att det Ă€r bara tvĂ„ sladdar som fĂ€ster i öppningen dĂ„. Borde det inte vara fler, kan en lödning ha gĂ„tt av sĂ„ kontakten Ă€r förlorad? Har en Hagström med flera mickar som Ă€r omstĂ€llningsbara.

K9: Finns en lucka pÄ baksidan av gitarren som jag inte har öppnat, sÄ det Àr möjligt att det Àr batterier dÀr.. FÄr vÀl kolla. Utgick frÄn att en elgitarr gÄr helt och fullt pÄ ström nÀr man pluggar in den.. ! Skulle vara guld om det Àr sÄ enkelt.

Claes: Ja, tyvĂ€rr har jag rĂ„kat ha fantommatningen inne.. Har hört att det bĂ€sta Ă€r att anvĂ€nda mikrofoningĂ„ngen vid inspelning, att det ska bli bĂ€ttre ljudkvalitet/signal. Har rĂ„kat ut för att en telesladd fastnade i ljudkortet en gĂ„ng och en bit blev kvar dĂ€r inne, sĂ„ kĂ€nns sĂ€krare med mickingĂ„ng.. sĂ„ lĂ€nge inte fantommatningen Ă€r inne..! 😕

k9 (oregistrerad)
Postat

Om du vet vad det Ă€r för mĂ€rke och modell pĂ„ gitarrens sĂ„ kan man ju kolla det lĂ€tt. 😉

pme (oregistrerad)
Postat

Ja, dÄ Àr det förmodligen gitarren. Elektroniken i dessa brukar vara vÀldigt enkel sÄ det brukar att gÄ att laga men det kan vara ganska pilligt att komma Ät att byta delar.

Postat

Kopplade in akustiska gitarren i ljudkortet nu.. tvĂ€rdött...! AnvĂ€nder mina sprillans nya sladdar frĂ„n igĂ„r. Har testat bĂ„de telesladden och micksladden. Det funkade innan jag anvĂ€nde de till elgitarren igĂ„r. Hade avsatt den hĂ€r helgen speciellt för inspelning av flera lĂ„tar.. Ljudkortet funkar nĂ€r jag har kopplat till en mikrofon annars, sĂ„ det verkar inte vara fel pĂ„ det. Elfel pĂ„ elgitarren som "kĂ€kar upp" mina sladdar, eller vad hĂ€nder..? đŸ€Ș

Tacksam för fler förslag!

k9 (oregistrerad)
Postat

Kolla drivrutiner till ljudkortet dÄ. LÄter inte som att det Àr just det som Àr problemet men det Àr ju gratis och gÄr fort att testa. Om du kommer Ät dem dvs.

k9 (oregistrerad)
Postat

Riktigt fin gitarr det dÀr (jag vill ocksÄ ha en) men den har inte aktiva mickar. Vilket ju i sig ofta Àr en fördel att den inte har. SÄ du ska inte behöva nÄgot batteri till den.

Kommer inte pÄ nÄgon mer enkel lösning just nu tyvÀrr.

Postat

Ja, jag har trivts med den grymt bra, synd bara att jag inte fĂ„r ljud i den nu.. 😕 Har uppdaterat ljudkortet igen, löste tyvĂ€rr inte problemet.. 🙁

Postat

Claes: Ja, tyvĂ€rr har jag rĂ„kat ha fantommatningen inne.. Har hört att det bĂ€sta Ă€r att anvĂ€nda mikrofoningĂ„ngen vid inspelning, att det ska bli bĂ€ttre ljudkvalitet/signal. Har rĂ„kat ut för att en telesladd fastnade i ljudkortet en gĂ„ng och en bit blev kvar dĂ€r inne, sĂ„ kĂ€nns sĂ€krare med mickingĂ„ng.. sĂ„ lĂ€nge inte fantommatningen Ă€r inne..! 😕

Jag vet att det har funnits en batch av HOSA-kabelar, dÀr telekontakterna hade för brant vinkel pÄ toppen, sÄ att den kunde fastna om man hade otur. Det Àr dock extremt sÀllsynt - men se gÀrna till att alltid ha Neutrik- eller annat vÀlrenommerat fabrikat pÄ kontakterna, sÄ Àr det helt sÀkert att sÄdana problem inte förekommer.

FÄr du förresten ljud om du pluggar in gitarren direkt i lineingÄngen pÄ ljudkortet (dock med sÀmre ljudkvalitet) - och fÄr du ljud i POD:en om du kopplar in lurar direkt pÄ den, istÀllet för att lyssna pÄ utsignalen frÄn ljudkortet?

I sÄ fall kan du Ätminstone vara sÀker pÄ att gitarren Àr ok och vara ganska sÀker pÄ att felet ligger i POD:en.

Postat

vilka knappar klickar du pÄ nÀr du kopplar in direkt till ljudkortet? jag har haft ett likadant och kunde utan problem bara stoppa in sladden i mic-ingÄngen utan pod.

Postat

Claes: Ja, jag har testat att bara anvÀnda poden till elgitarren med hörlurar inkopplade dÀr och det Àr bara ett högt brummande. Har Àven hÀnt mig att en telesladd fastnat i hörlursingÄngen och gÄtt av, sÄ det Àr inte första gÄngen..

Zakyath: AnvÀnder de knappar man skall anvÀnda och har testat allt. Har oxÄ fungerat för mig innan fram till nu, sÄ som sagt lutar det vÀl helt klart Ät att det Àr problem med gitarren..!

Som jag nÀmnde öppnade jag telelocket och det var bara tvÄ sladdar som gick in dÀr. StÀller frÄgan igen.. Skall det inte vara fler med tanke pÄ att jag har flera stÀllbara mikrofoner i gitarren. Kan det vara en lödning som gÄtt av, nÄgon som vet hur det skall se ut?

Postat (redigerat)

Som jag nÀmnde öppnade jag telelocket och det var bara tvÄ sladdar som gick in dÀr. StÀller frÄgan igen.. Skall det inte vara fler med tanke pÄ att jag har flera stÀllbara mikrofoner i gitarren. Kan det vara en lödning som gÄtt av, nÄgon som vet hur det skall se ut?

Telekontakten pÄ gitarren Àr obalanserad, sÄ det Àr rÀtt att det bara ska finnas tvÄ poler - en för skÀrm och en för signal. De olika mickarna hanteras av omkopplare och potar, men det Àr innan signalen kommer till utgÄngen.

Testa att koppla in gitarren pÄ en lineingÄng direkt pÄ ljudkortet - alltsÄ med en vanlig Tele-Tele kabel. DÄ fÄr du ljud, men det brukar bli ganska kasst ljud eftersom det Àr fel impedans - men ljud ska det bli i alla fall. Funkar det sÄ kan du utgÄ frÄn att gitarren Àr ok.

Redigerat av Claes
Postat

Claes: Bra, dÄ vet jag att inte nÄgon lödning lossnat i teleingÄngen i a f.. Visst jag har testat allt, Àven att koppla gitarren pÄ lineingÄng, blir bara brus och ingen signal. Har tidigare anvÀnt en micksladd med obalanserad tele. Den hÀr Àr balanserad.. Höll i en obalanserad i musikaffÀren sÄ gav försÀljaren mig en annan.. SÄg nÀr jag kom hem att den Àr balanserad.. Men har funkat tidigare att Àven anvÀnda en sĎn till elgitarren, men dÀremot inte till den akustiska. Har bara en sladd med tele i bÄda Àndarna som Àr obalanserad och den funkar inte (oxÄ sprillans ny).

Postat

Usch dÄ! DÄ lÄter det som om det Àr nÄgot trassel med gitarren.

Eftersom det Ă€r obalanserad ut frĂ„n gitarren, sĂ„ Ă€r obalanserad telekabel lĂ€mpligast, men har du testat det ocksĂ„, sĂ„ finns det inte sĂ„ mycket annat du kan göra... 🙁

Postat

Jag lÀmnade en gÄng i min ungdom in en gitarr till dÄvarande lokala reparatören för att hela riggen hade stendött. HjÀlpsam som han var skruvade han upp volymratten pÄ gitarren och skickade hem mig med min nu fungerande gitarr. Jag rörde ALDRIG volymratten under mina tidiga dagar som gitarrist, dÀrför fanns det inte i min vÀrld att den skulle vara justerad - sÄ dubbelkolla att den inte Àr nollad.

Postat

TillĂ€ggas bör att Mesa Boogie har lagt upp en demo pĂ„ sin nya Mark V:25-stĂ€rkarr, med ingen mindre Ă€n John Petrucci vid gitarren. Under första minuten av videon fĂ„r de ingen ljud i grejerna, och börjar leta efter felet. Tillslut upptĂ€cker John att han inte kopplat in sladden i gitarren, sĂ„ den typen av fadĂ€s kan hĂ€nda den bĂ€ste 🙂

Jag höll sjÀlv pÄ att stÀlla in ett gig en gÄng nÀr riggen tystnat innan jag upptÀckte att jag kopplat kabeln till kanalvÀljaren i output-jacket pÄ min delay-pedal, och sÄledes satt kabeln som gick till effect return pÄ stÀrkaren i footswitchen...

Postat

Claes: Ja.. 🙁 Tackar för allt engagemang hĂ€r i a f! Poden funkar i a f, testade att plugga i den akustiska gitarren i den och dĂ„ Ă€r det inget problem. Har haft micksladden med balanserad tele inkopplad till monooutput i poden. Bör det vara en obalanserad istĂ€llet?

Postat

Claes: Ja.. 🙁 Tackar för allt engagemang hĂ€r i a f! Poden funkar i a f, testade att plugga i den akustiska gitarren i den och dĂ„ Ă€r det inget problem. Har haft micksladden med balanserad tele inkopplad till monooutput i poden. Bör det vara en obalanserad istĂ€llet?

Ja - jag skulle rekommendera det, eftersom det Àr obalanserad ut. AnvÀnder man balanserad kabel dÀr, sÄ kan det förekomma att vissa saker inte fungerar som de ska. Om man sÀtter in en obalanserad tele (TS), sÄ kortsluts ju "ring" och "sleeve" - och det kan anvÀndas för att automagiskt stÀlla om signalvÀg eller förstÀrkning etc i nÀsta pryl, medan den funktionen i sÄ fall inte fungerar om man anvÀnder en balanserad kontakt (TRS) istÀllet, utan dÄ kan det förvÀntas att signalen verkligen Àr balanserad...

Det Àr kanske inte jÀttevanligt att det vÄllar problem, men jag tycker ÀndÄ att det Àr sÀkrast att anvÀnda rÀtt sorts kabel i alla lÀgen.

Postat

Ja, jag litar pÄ dig Claes, fÄr försöka byta den. Var som sagt den obalanserade jag egentligen var ute efter, men försÀljaren satte den hÀr i handen pÄ mig och upptÀckte det nÀr jag kom hem. Den akustiska funkar inte alls om jag kopplar in den direkt med en balanserad i ljudkortet, vill ju i a f kunna anvÀnda den gitarren..

Ingen som Ă€r snille pĂ„ elgitarrer och har nĎn aning om det gĂ„r att fixa den sjĂ€lv pĂ„ nĎt sett? Har kikat i bakluckan och inga sladdar ser ut att ha lossnat.. Har ingen garanti pĂ„ den lĂ€ngre.. 😕

Postat

Knuff: Ja, jag fÄr vÀl kika igenom dem..

Tack alla för allt engagemang 🙂 Kommer ni pĂ„ fler ideer sĂ„ Ă€r jag tacksam för allt.. đŸ„°

Postat

Hm, knepigt...

Om jag var du skulle jag nog ta med bÄde gitarr och pod ner till musikaffÀren och be att fÄ koppla in dem i en stÀrkare för ett test. Det finns garanterat nÄgon dÀr som vill grÀva ner sig i ett gitarrproblem...och dÄ fÄr du iallafall ett klart besked om gitarr och/eller pod Àr trasiga, och du kan testa gamla och nya kablar pÄ plats. Om bÄde gitarr och pod visar sig fungera ÄterstÄr ju dÄ ljudkortet.

Postat

Tack, för svar.. Är som sagt rĂ€tt klar över att det Ă€r gitarren som inte Ă€r helt i form đŸ€Ș Var till musikaffĂ€ren idag och skall ta med mig gitarren dit i veckan sĂ„ de fĂ„r kika pĂ„ den.. SĂ„ jag hoppas innerligt min pĂ€rla blir i fin form igen.. đŸ„°

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.