Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har kommit till distavdelningen i bygget av pedalbordet.

Har varit mest inne pÄ rent delay ljud, men nu Àr det dags för fuzzen.

Är ju uppvuxen med en JCM800 klassisk Marshall. Och det lĂ„ter ju som det ska

Men behöver kunna koppla om till dist i FenderförstÀrkaren.

SÄ till frÄgan: Vilken pedal Àr nÀrmast Klon Centaur?

Har lyssnat pÄ YouTube och Àr helt tagen. Den lÄter ju mentalsjukt bra. Exakt sÄ som i de vÄta drömmarna.

Men kvinnan kommer mörda mig om jag lÀgger 20.000 pÄ en gitarrpedal.

Kan man komma undan med nÄgot "good enought" för en överkomlig summa?

Redigerat av Greenlight
Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det finns kopior som Àr vÀldigt lika för ett betydligt lÀgre pris. Var inte sÄ lÀnge sen jag lÀste om en sÄn. Kommer inte ihÄg var jag lÀste om det. Men söka pÄ tuben och googla.

Edit: SÄg nu ett original pÄ vend för 10 000:- om det Àr rimligt för budgeten och tanten nöjer sig med att bara halvt slÄ ihjÀl för hÀlften av 20 papp.

Redigerat av Die Hard
pme (oregistrerad)
Postat

20000 för en lÄda med 4 TL072 opampar? (En TL072 kostar under 1 euro om man köper de i ental) Borde inte kosta mer Àn 300:- i butik.

Postat

LĂ„dan kostar vĂ€l ocksĂ„? 😉

NÀ men skÀmt Äsido sÄ bör man vÀl ta betalt för utvecklingen av produkten ocksÄ.

Plus att jag gissar att man har rÀtt höga kvalitetskrav om man har som mÄl att göra den bÀsta overdrive/boost-pedalen. Det kan vara sÄ att inte varenda inköpt komponent hÄller mÄttet.

pme (oregistrerad)
Postat
  On 2015-04-25 at 17:38 sa joachime:

LĂ„dan kostar vĂ€l ocksĂ„? 😉

NÀ men skÀmt Äsido sÄ bör man vÀl ta betalt för utvecklingen av produkten ocksÄ.

Plus att jag gissar att man har rÀtt höga kvalitetskrav om man har som mÄl att göra den bÀsta overdrive/boost-pedalen. Det kan vara sÄ att inte varenda inköpt komponent hÄller mÄttet.

LÄdan Àr nog den största posten i bomen. För 20 papp sÄ skulle den behöva ett flygcert.
Postat (redigerat)

Kan vara sÄ.

Men man ska inte underskatta kostnaden för utveckling. TvÄ faktorer som spelar in. Hur lÄng tid tog utvecklingen och hur mÄnga enheter berÀknar man att sÀlja?

Kan tÀnka mig att den senare blev klart underskattad i det hÀr fallet. Den sÄlde som smör och tillverkaren fick second thoughts och slutade tillverka den. Det Àr den hypen som ligger till grund för att beggade ex nu sÀljs för det fyr- eller femdubbla.

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)
  On 2015-04-25 at 17:38 sa joachime:

Fast det Àr inte dÀrför den kostar en massa pengar. Vill minnas att den lÄg pÄ runt 1500-2000kr nÀr den kom pÄ 90-talet.

Varför den kostar sÄ mycket idag Àr för att den har blivit legendarisk och högt eftertraktad. Speciellt originalmodellen som inte gjordes i sÄ mÄnga ex. Och dÄ trissas priserna upp eftersom det blir statussymboler eller samlarobjekt för folk med gott om pengar, precis som mÄnga andra musikprylar.

Redigerat av rainydays
Postat

Det Ă€r det dĂ€r balanserade varma feta disten som inte Ă€r spretig eller taggig utan bara skön. Är det inte lite subtilt chorus kĂ€nsla pĂ„ nĂ„tt sĂ€tt? Eller inbillar jag mig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.