Jump to content
Annons

Oväntade pengar till närradio, hjälp med utrustningsval.


dman

Recommended Posts

Jag hjälper till lite vid en lokal närradiostation. En av brukarna har nu fått en nytändning och kontaktade sin chef om att bistå med medel till utrustning. När vi frågar vad han hade tänkt sig, så får vi motfrågan: vad vill ni ha?

Det rör sig bara om runt 20k, och första tanken jag får är att plocka ihop ett mobilt paket för att ta med ut till exempelvis en mindre spelning, evenemang i kyrkan eller liknande. I paketet skulle ingå mickar, sladdar stativ, mixer och en dator för att strömma till radiostationen som skickar ut det live.

Funderade först på om ett Presonus StudioLive 16.0.2 med några sm58 och ett par konding kunde vara en grund, men är lite tveksam till att det är Firewire ut, då jag siktade på att även använda det som ljudkort. Är inte det påväg att bli aningens förlegat? Skulle jag para ihop det med en bärbar dator, skulle det kostnadsässigt inte kunna bli mer än en MacBook 2.2GHz med ynka 4GB.

Satsa på en porta istälet? Har ingen aning, och då jag inte alls är hemma på digitala bord, så börjar det redan nu snurra i skallen, och jag håller på att köra fast helt.

Så, är det någon som har tips, idéer, förslag eller bara spånerier, så mottager jag det tacksamt. Tror välgöraren vill ha nåt förslag innan månadsskiftet april/ maj, annars kanske pengarna går till annat.

Tycka till om enskilda delar eller hela kedjan? Spelar ingen roll, alla förslag välkomnas. Angående stream, så har jag provat saker som Windows Media Encoder, Mixlr och lite annat med skapligt gott resultat, men har någon nåt att tycka där med...

[event] -> [mickar] -> [okänd manick] -> [förmodligen en dator] - > [internet] -> [webbläsare? i radiostudion] -> [ut i etern]

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då du inte är hemma på digitala bord och StudioLive inte är ett jätteroligt val så skulle jag hellre välja ett litet analogt mixerbord men med inbyggt ljudkort så du kan skicka den färdiga stereomixen till datorn och strömma vidare.

Sedan lägger du mer pengar på mikrofoner som låter vettigt utan att behöva karva massor med eq:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen ett jättebra tips. Jag tror visserligen, lite skrytsamt, att jag inte skulle ha för stora problem med en digitalvariant, men tanken med det här skulle vara att det kunde vara lite ute på vift. Och då förmodligen bland ovana rattare.

Å andra sidan går det väl att spara setups? Men det är väl för stort önsketänkande någon ovan plockar fram rätt, och att den dessutom funkar vid flera tillfällen.

Två väl placerade bra mickar, eller en eftersom vi ändå bara sänder i mono, rakt in i ett ljudkort kanske skulle vara det enklaste och bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...