Bullerbyn Postat 19 april 2015 Postat 19 april 2015 Vi ropade precis hem 2 mixerbord frÄn Tradera. Ett st. TAC Scorpion 16 kanaler samt ett Scorpion II 30 kanaler för 2500:- Lite smÄfix tydligen, sprak och knaster Ä lite sÄnt. NÄgon som har nÄgot att sÀga om dessa? Hur Àr Preampsen i dessa?
Christer B (oregistrerad) Postat 19 april 2015 Postat 19 april 2015 TAC-borden Àr inte roliga. SnÀppet sÀmre Àn Mackie.
8bit Postat 20 april 2015 Postat 20 april 2015 Jag skulle vĂ€lja Tac framför mackie alla dagar i veckan. Tac var ameks billighetsmĂ€rke och dina bord kostade antagligen bara runt 100 000 st, vilket var ett kap pĂ„ den tiden. Scorpion Ă€r med största sannolikhet byggda med likadana komponenter som de flesta av dĂ„tidens britter, d.v.s tl072 opampar, alpsreglar och panasonickondingar. Alla delar finns fortfarande att köpa. Grattis till ett kap! Ge dem nu den kĂ€rlek de förtjĂ€nar đ
Bullerbyn Postat 20 april 2015 TrÄdstartare Postat 20 april 2015 Jo det Àr vÀl tÀnkt att de skall renoveras. En del Àr tydligen redan gjort, ska gÄ över borden i helgen för inspektion. En del hyllar dessa bord andra inte... Ska bli intressant att sÄ hur de lÄter sÄ smÄningom? Finns ju en del uppgraderingar att köpa till dessa ocksÄ.
Christer B (oregistrerad) Postat 20 april 2015 Postat 20 april 2015 Var kanske lite för snabb och kort i förra inlĂ€gget đ Hoppas du blir nöjd. Jag hade ett Scorpion 30ch och var det inte ... Allt beror ju pĂ„ vilka referenser man har och hur bordet anvĂ€nds. Preamparna Ă€r ok och duger gott till projektinspelningar. EQ:n gillade jag inte riktigt men det Ă€r ju en smaksak ... Vid summering tyckte jag det saknades djup och bredd. Du fick dem för ett bra pris i alla fall sĂ„ det kan ju vara vĂ€rt med lite kodning-byten
Bullerbyn Postat 20 april 2015 TrÄdstartare Postat 20 april 2015 Ska bli intressant att se hur borden stÄr sig mot de preamps vi redan har. Bla. TL-Audio 5001, Joe Meek Vc1Q m.m..
Christer B (oregistrerad) Postat 20 april 2015 Postat 20 april 2015 Ska bli intressant att se hur borden stÄr sig mot de preamps vi redan har. Bla. TL-Audio 5001, Joe Meek Vc1Q m.m.. DÀr kommer du nog tyvÀrr bli besviken ...
8bit Postat 20 april 2015 Postat 20 april 2015 (redigerat) Var kanske lite för snabb och kort i förra inlĂ€gget đ Jag skall nog ocksĂ„ vara lite mer nyanserad i mitt svar (som skrevs pĂ„ muggen pĂ„ mobilen đ± ) Jag hade kanske inte trackat genom TAC'en men det beror pĂ„ att jag har andra alternativ och jag vill gĂ€rna ha transformatorer pĂ„ in- och utgĂ„ngar. DĂ€remot hade jag gĂ€rna mixat genom TAC dĂ„ den har en vettig uppsĂ€ttning funktioner. Det dĂ€r med djup och bredd överlĂ„ter jag till andra att höra đ (och vad gĂ€ller TL Audio och Meek-jĂ€mförelsen sĂ„ hejar jag pĂ„ Scorpion!) Bullerbyn - Ă€r de dessa uppgraderingar du tĂ€nker pĂ„? (scrolla ned pĂ„ sidan) http://www.audiomain...c_products.html Jag vet inget om deras micpreampsuppgraderingar men jag har tvĂ„ AML Pultec-kopior som en vĂ€n byggde och jag köpte loss. De lĂ„ter riktigt fint med carnhilltrafos, rör mm. Bra skit. Redigerat 20 april 2015 av 8bit
Bullerbyn Postat 20 april 2015 TrÄdstartare Postat 20 april 2015 Jo det Àr de uppgraderingarna jag kikat pÄ. MÄnga som tycks uppleva dessa som mycket positiva. Blir visserligen en slant om man ska uppgradera allihop i ett svep men Ä andra sidan kan man ju göra det successivt. Börjar med att Recappa borden...
XtommyX Postat 20 april 2015 Postat 20 april 2015 Bosse Hansen skrev nÄgot om guldklimpar bland de "billigare" mixerborden. Och han verkade tycka att tac Scorpion Àr ett guldkorn. Har sjÀlv aldrig anvÀnt nÄgot tac-bord men Bosse Àr ju ett geni..
Bullerbyn Postat 22 april 2015 TrÄdstartare Postat 22 april 2015 fick reda pÄ att borden fÄtt en översyn med bla bytta moderna Opampar m.m. Ska hÀmta grejerna pÄ fredag sÄ dÄ fÄr vi se!
Hoganash Postat 27 januari 2020 Postat 27 januari 2020 Har aldrig fĂ„tt sĂ„ bra inspelningar som nĂ€r dessa borden anvĂ€ndes rakt igenom produktionerna. OP amparna byttes av ett proffs med avsikten att sĂ€nka brusnivĂ„n men hĂ„lla kvaliteten uppe.Â
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.