Jump to content
Annons

Tänka på inför mixning


Gäst

Recommended Posts

Annons

Jag skulle rekommendera att plocka bort alla reverb och delay från låten innan du skickar iväg den. Du kan ju skicka en råmix med dem på om du vill.

Angående låten i sig.. är du säker på att du känner dig klar med den där?

Det känns som tre minuter av precis samma sak. Det är inte mycket som händer i arret och ljudbilden är lite väl sparsmakad i mitt tycke. Den har liksom inte kommit igång innan låten är slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera att plocka bort alla reverb och delay från låten innan du skickar iväg den. Du kan ju skicka en råmix med dem på om du vill.

Angående låten i sig.. är du säker på att du känner dig klar med den där?

Det känns som tre minuter av precis samma sak. Det är inte mycket som händer i arret och ljudbilden är lite väl sparsmakad i mitt tycke. Den har liksom inte kommit igång innan låten är slut.

+1

Det känns som det fattas nåt viktigt här. Beroende på vad du vill åstakomma skulle jag säga "melodi", även om det kan vara nåt riff eller liknande åsså.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tyvärr är det jag som sjunger här"

Var väl inte så illa alls förutom ett hemskt fult reverb. Till den här låten tror jag inte du tjänar på att ta in nån "riktig" sångerska/sångare. Jobba med sången själv, kanske med lite moderna mysko effekter. Dubba en massa ggr kanske. Melodin är inte mycket att hurra för, o behöver väl inte vara det centrala heller på ett dansgolv, lägg krutet på att få fram ett dansigt beat i stället. O lägg på lite konstiga ljudeffekter även på musiken, det händer för lite annars. Bara min tanke…

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina synpunkter Guitar Nilsson. Uppskattat. Jag tar till mig det där och ska fundera på hur jag går vidare.

Jag är 59 år och har väl noll koll på hur modern musik borde låta, men ibland kan jag skriva ändå. Jag brukar själv ofta tänka att de som bäst förstår sig på musik är såna som är varken musiker eller ljudtekniker. De kan lyssna på ett mer avslappnat vis än oss musiker och ljudnördar. Så kanske jag kan skriva lite på samma sätt som ickemusikerna som inte tänker så mycket mer än om de gillar musiken eller inte.

Nåt som måste vara det svåraste med modern musik är väl att kunna få med riktigt djup fet bas utan att det skorrar om man spelar upp den i en fet anläggning, o samtidgt få basinstrumenten att höras åtminstone lite grann om man lyssnar i de riktigt små skitljudanläggningarna de flesta lyssnar igenom idag. Det kan nog vara värt att peta i många dagar o nätter.

Du skulle ha testat låten genom en fet discoanläggning på ett kroggolv med mycket folk. Det är egentligen först då man kan få en uppfattning om låten är bra eller inte. Vanliga krogdansare tänker inte ett dugg fram o tillbaka på låtuppbyggnad eller sånt, de kanske gillar den som fan som den är utan att bry sig om varför. Kanske är just det att det inte händer så mycket som är det fina i kråksången? Jag har gjort ganska mycket låtar genom åren, och det är på livepubliken jag sett om det varit värt att behålla dem på repertoaren eller att låta dem falla i glömska.

Att skrota den här låten utan att testa den på en dansande publik vore synd. Jag skulle ha lekt med lite mer lågbas vid 40, 50 hz.

Eller spela den på nån fest där ni annars lyssnat på Avicci o sånt som alla känner till, plötsligt spelar du din låt utan att säga nåt, o då studerar du reaktionen… Berättar du innan att det är din låt säger kanske de flesta att det är bra för att de känner dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog mig tilltaget att lägga ut låten på Facebook o fråga om det var nån där som kunde tänkas tycka nåt. Tyvärr är det lika där, seriösa diskussioner finns knappt om nånting, enda sättet att få många svar där är att lägga ut en en bild på en korv med bröd. Men ett par svar blev det i alla fall:

En för mig okänd snubbe bygger modern musik i sin studio, o har lagt ut den här på studioforum.se för att höra vad som tyx där. Märkligt är det nästan ingen där som verkar vara intresserade alls av musik i varken modern eller retro stil, så jag undrar lite vad ni unga ickemusiker skulle gilla den här på ett dansgolv? Jag tycker det är ganska bra med det lite udda arret med ganska få instrument. Klart värt att fila lite vidare på utan att ändra så mycket från det sound det har nu. Han själv är väldigt tveksam om det duger alls.

Vad säger ni ungdomar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog mig tilltaget att lägga ut låten på Facebook o fråga om det var nån där som kunde tänkas tycka nåt. Tyvärr är det lika där, seriösa diskussioner finns knappt om nånting, enda sättet att få många svar där är att lägga ut en en bild på en korv med bröd.

+1, huvet på spiken som så ofta 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...